Bakgrunn
Et godt utdanningstilbud som er tilgjengelig
for alle, uavhengig av geografisk eller sosioøkonomisk bakgrunn,
er avgjørende for bosetting i hele landet. Kampen for nærskolen
er derfor en sak som engasjerer lokalsamfunn. Både den lokale grunnskolen
og den videregående skolen fungerer som «limet» i lokalsamfunnet
og holder liv i lokalsamfunn i hele landet.
Det er i dag 376 færre grunnskoler enn for 15
år siden. Størst er nedgangen i små distriktskommuner, hvor reduksjonen
er på ti prosent sammenlignet med for fire år siden. Også i den
videregående skolen ser man store endringer i skolestrukturen, med
nedleggelsen av seks skoler og skolesteder i Innlandet fylkeskommune som
et kjent eksempel.
Nedleggelsene begrunnes ofte med synkende elevtall
og vanskelig kommuneøkonomi. For lokalsamfunnene kan konsekvensene
av skolenedleggelser være at det ikke lenger er et lokalt skoletilbud.
For elever kan konsekvensene være lang reisevei. Noen må flytte
på hybel for å fortsette skoleløpet.
Det er viktig å gi rom for at skolene kan ha
en profil som er tilpasset lokale behov, spesielt i distriktene
hvor det ikke finnes et offentlig tilbud. Å åpne for mer fleksibilitet
i privatskoleloven vil bidra til et mer dynamisk og inkluderende
utdanningssystem, der både lokale styrker og lokalsamfunnets behov
står i sentrum.
Forslagsstillerne mener derfor at privatskoleloven bør
legge til rette for et utdanningssystem som er både mangfoldig og
fleksibelt – og som i større grad sikrer barn og unge i distriktene
de samme mulighetene som i sentrale strøk. Private tilbud i utdanningssektoren
er ikke et mål i seg selv, men kan komplettere tilbudet der offentlige
tilbud ikke finnes. Nærskoler i områder hvor et offentlig tilbud
mangler, er et eksempel på dette. Dette hensynet bør også vektlegges
ved godkjenning av søknader om å opprette privatskoler med rett
til statsstøtte.