Representantforslag om å ta leken tilbake i 1. klasse

Dette dokument

  • Representantforslag 103 S (2024–2025)
  • Fra: Grete Wold, Lars Haltbrekken, Kari Elisabeth Kaski, Kathy Lie og Kirsti Bergstø
  • Sidetall: 1
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Intensjonene med 6-årsreformen har ikke blitt innfridd. I stedet har 6-åringene blitt de nye 7-åringene i norsk skole. Når kompetansemål som skal være oppnådd etter 2. trinn, har forplantet seg til forventninger for måloppnåelse på 1. trinn, er det nødvendig å gjennomføre strukturelle grep for å stoppe en uheldig utvikling.

Evalueringen av 6-årsreformens sluttrapport, «Klasserommets praksisformer 20 år etter – en evaluering av seksårsreformen» (Bjørnestad, E. m.fl., OsloMet Skriftserie 2024 nr. 4), konkluderer tydelig med at intensjonen med reformen ikke har blitt innfridd. Klasserommet preges av varierte arbeidsformer og elevaktiv læring, men seksåringene leker mindre på skolen enn de gjorde i 2001. Evalueringen viser også at bokstavinnlæringen starter tidlig og prioriteres høyt. Det trekkes også frem at fire av fem av lærere (78 prosent) bruker mye tid på bokstavinnlæring de tre første månedene i førsteklasse. Det store trykket på bokstavinnlæringen fører til bekymring blant lærere for de mer umodne elevene, og er stikk i strid med intensjonen bak reformen.

Videre kommer det frem i evalueringen at det også er lite høytlesning i førsteklasse, noe som skaper bekymring for elevenes utvikling av lesemotivasjon og fremtidige leseresultater. Forslagsstillerne mener dette er alvorlige funn, sett i lys av den pågående lesekrisen blant barn og unge i befolkningen.

Resultatene fra evalueringen av 6-årsreformen viser tydelig at hva man tester og kartlegger, har direkte innvirkning på hva som utspiller seg i skolehverdagen. Forslagsstillerne mener derfor det er på tide å gjennomføre grep som sørger for at man får tilbake leken i førsteklasse og styrker leselysten hos våre barn.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen om å avvikle kartleggingsprøver på 1. trinn fra skoleåret 2025–2026 for å styrke lekbasert undervisning på 1. trinn.

  • 2. Stortinget ber regjeringen om å utrede og fremme forslag for å sikre en mer formålstjenlig og sterkere ressurstilgang på lærere og areal for 1. trinn.

  • 3. Stortinget ber regjeringen om å tilpasse GSI-systemet til at 1. trinn er en egen kategori, for å lettere holde oversikt over ressurstilgangen på lærere på 1. trinn.

4. mars 2025

Grete Wold

Lars Haltbrekken

Kari Elisabeth Kaski

Kathy Lie

Kirsti Bergstø