Bakgrunn
Flere fjelloverganger har store utfordringer
i vinterhalvåret. Den mest trafikkerte fjellovergangen er E134 Haukelifjell,
der det daglig kjører 450 tunge kjøretøy. Det fraktes årlig verdier
for 135 mrd. kroner over denne strekningen, som er landets viktigste
fjellovergang for næringstrafikk. Av all trafikk på veien er 22
prosent næringstrafikk.
I vinterhalvåret brukes ofte kolonnekjøring
for å få avviklet trafikk ved dårlig vær. Ansvarlige brøytemannskap
vurderer hvem som kan delta i kolonnen, og kjøretøy som ikke er
tilstrekkelig skodd, kan bli nektet å kjøre.
Tyngre kjøretøy har en langt bedre fremkommelighet
enn mindre kjøretøy på vinterføre. Man sitter mye høyere, har kjettinger
og er bedre forberedt ved eventuell stans, da sjåførene har alt
av fasiliteter og varme i hytta. Det har derfor vært et ønske å
etablere egne tungbilkolonner på E134 over Haukelifjell. For næringen
betyr en stengt vei lang ventetid eller veldig lang omkjøring. Det
betyr også store ekstrakostnader, mer utslipp samt at det utfordrer
hviletidsbestemmelser for sjåførene.
Noen ganger er det helt nødvendig å stenge veien, men
med riktige forberedelser kan det være mulig å kjøre tunge kjøretøy.
Det er allerede bevilget penger for å kunne få dette til, og Statens
vegvesen har etablert oppstillingsplasser for tungbilkolonner på
E134 på begge sider av fjellet.
Det har blitt diskutert en etablering av egne
tungbilkolonner i mange år. Statens vegvesen har vært i dialog med
både driftsentreprenører, Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og enkelttransportører.
For å kunne realisere dette er det avgjørende at flere av aktørene
tar et større ansvar, og Statens vegvesen har utfordret både driftsentreprenør
og NLF til å være med på dette. Statens vegvesen har vært villig
til å starte en forsøksordning med tungbilkolonne for transportører
som kjører fast over fjellet, dersom aktørene er med på den økte
risikoen ved gjennomføring av kolonne på det som i dag er stengt
vei.
NLF er innforstått med nødvendigheten av å sortere tungbilene
som kan være med i en tungbilkolonne, og har selv utarbeidet kriterier
for hvem som kan delta.
Etter at nødvendige bevilgninger er gjort, investeringer
er gjennomført og kriterier er etablert, vil driftsansvarlig for
strekningen per februar 2025 allikevel ikke være med å ta ansvaret
ved etablering av en egen kolonne for tungbiler. Dette skjer selv
om det alltid vil være driftsansvarlig, sammen med brøytemannskap og
vaktkontor, som vil avgjøre når det er mulig å gjennomføre kolonnekjøring.
Driftsansvarlig vil også kunne stoppe kolonnekjøringen dersom grensen
for egen sikt og sikkerhet er uforsvarlig.
Forslagsstillerne mener at en prøveordning med
kolonnekjøring for tunge kjøretøy på E134 over Haukelifjell skal
gjennomføres. Nødvendige investeringer er gjennomført, og det er
allerede bevilget penger til en slik prøveordning.