Bakgrunn
Vold i nære relasjoner er et stort samfunnsproblem. Forslagsstillerne
vil med dette forslaget løse problemet med at voldsutøvers rettigheter
vektes høyere i domsavsigelser enn hensynet til ofrene. Derfor trengs
tydelige lovendringer, og handlingsrommet i dagens lov må brukes
mer for å ivareta ofrene.
I løpet av kort tid har flere partnerdrap rystet
Norge. Disse tragiske dødsfallene kommer ikke ut av det blå. De samme
faresignalene preger nesten samtlige saker. Problemet er at de ikke
blir tatt alvorlig nok. Siden år 2000 har 186 kvinner og 23 menn
blitt drept av sin partner eller ekspartner. Nesten alle slike drap
er kjennetegnet av vold i forkant.
Forslagsstillerne mener det er mange forhold
som må forbedres for å trygge ofrene og forebygge vold i nære relasjoner.
Omvendt voldsalarm er et viktig og godt tiltak.
Etter straffeprosessloven § 222 a kan besøksforbud –
dvs. forbud mot å oppholde seg på et bestemt sted, forfølge, besøke
eller på annet vis kontakte en person – besluttes dersom det er
grunn til å tro at en person ellers vil begå en straffbar handling
overfor en annen person, forfølge eller på annet vis krenke en annens
fred.
Beslutning om besøksforbud krever at den som
forbudet skal beskytte, har begjært det, eller at allmenne hensyn
krever det.
Dagens rettspraksis er at det må være en nærliggende
og reell risiko for straffbare handlinger.
Etter forslagsstillernes syn er hensynet til
ofrene for lite vektlagt. Besøksforbud må defineres som et hjelpemiddel
for voldsutsatte. Den tryggheten voldsutsatte får av et besøksforbud,
bør vektes tyngre enn hensynet til den dømte. Det bør derfor etter
forslagsstillernes mening komme tydeligere frem i lovteksten at
besøksforbud kan besluttes permanent i alvorlige saker der det er grunn
til å tro at offeret vil få det bedre ved et slikt besøksforbud.
Er man dømt i en sak om vold i nære relasjoner, vil det også være
forståelig for omverdenen at et slikt permanent besøksforbud ilegges.
I en sak omtalt i media der dette er satt på
dagsordenen står det i dommen fra lagmannsretten blant annet dette:
«I risikovurderingen som ble gjort forbindelse
med den dømte (anonymisert) begjæring om prøveløslatelse, er det
lagt til grunn at han fremdeles har uttalt empatisvikt og liten
endring i holdninger og personlighet og at han i lys av historikken
kan tenkes å begå straffbare forhold.»
Likevel kom lagmannsretten med 2-1 til følgende:
«Etter en samlet vurdering er flertallet
etter dette kommet til at vilkårene for å ilegge besøksforbud i
medhold av straffeprosessloven § 222 a ikke er oppfylt. Begjæringen
om besøksforbud tas derfor ikke til følge.»
Forslagsstillerne mener denne dommen viser at
dagens lovverk er for svakt til å ivareta ofrene og har for mye
fokus på den dømtes rettigheter.
I denne saken har altså kvinnen, som er et av
flere ofre, fått trukket tilbake besøksforbudet av lagmannsretten
og har måttet gå gjennom to rettsinstanser siden den dømte påklaget
besøksforbudet. Bare det i seg selv er etter forslagsstillernes
syn en prosess som påfører offeret mer stress og belastninger som
samfunnet skulle ha sikret vedkommende fra.
Det er allerede hjemmel i straffeloven § 58
annet ledd for å ilegge kontaktforbud etter straffeloven § 57 på ubestemt
tid, når særlige grunner tilsier det. Det er opp til påtalemyndigheten
å begjære dette hvis det er grunn til det i den enkelte sak. Dette
virker å være lite brukt i alvorlige saker. Justis- og beredskapsminister
Emilie Mehl viste også til hjemmelen i sitt svar 25. november 2025
på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Helge André Njåstad
(Dokument nr. 15:439 (2024–2025)). Derfor bør loven tydeliggjøres,
og det må da også tas inn at hensynet til offeret skal være en del
av vurderingen. Det er også et problem at straffeprosessloven sier
at besøksforbudet kun skal gjelde for en bestemt tid og høyst ett
år av gangen, og at vilkårene i for liten grad hensyntar ofrene.