Bakgrunn
Nasjonal kontroll med vannkraften og seinere andre
naturressurser er en viktig del av historien om det moderne Norge.
Konsesjonslovene, som først ble innført tidlig på 1900-tallet, har
vært avgjørende for å sikre nasjonal kontroll over Norges naturressurser, spesielt
vannkraften. Disse lovene ble utformet for å hindre utenlandsk dominans
og sørge for at inntektene fra ressursene skulle komme det norske
folk til gode. Gjennom krav om hjemfall, som sikrer at vannkraftressurser
tilbakeføres til staten etter en viss periode, har Norge kunnet
bevare kontrollen over kraften. Konsesjonslovene har også satt en
standard for forvaltning av andre naturressurser, inkludert olje
og gass. Blant de norske politikerne som engasjerte seg særlig sterkt
for konsesjonslovene, var Gunnar Knudsen fra partiet Venstre og
Johan Castberg fra Arbeiderdemokratene.
Det statlige eierskapet i vannkraften forvaltes
i dag av Statkraft. Statkraft er et aksjeselskap som er 100 prosent
eid av staten gjennom Nærings- og fiskeridepartementet. Statkrafts
kjernevirksomhet er fortsatt norsk vannkraft, men selskapet har
utvidet virksomheten til å inkludere andre energiformer som vindkraft,
solenergi og fjernvarme. Statkraft har de siste tiårene satset tungt internasjonalt.
Selskapet er til stede i mer enn 20 land og har betydelige investeringer
i Europa, Sør-Amerika og Asia. I land som Brasil, India og Chile
har Statkraft utviklet og drevet store vannkraftverk, vindparker
og solenergiprosjekter.
I lys av den krevende strømprissituasjonen i
Norge er det avgjørende at Statkraft retter mer oppmerksomhet mot
kjernevirksomheten, som er norsk vannkraft. Dersom det skal opprettholdes
rimelige kraftpriser for folk flest og gode konkurransevilkår for
norsk industri, kreves det at kraftproduksjonen økes i Norge. Likevel har
utbyggingen av ny vannkraft i Norge stagnert de siste årene. For
å realisere det fulle potensialet i norsk vannkraft må regjeringen
justere sin eierskapsutøvelse overfor Statkraft for å få selskapet
til å bygge ut mer vannkraft i Norge. Dette kan bidra til å få ned
strømprisene og bedre balansen i kraftmarkedet. Regjeringen må gjennom
foretaksmøtet instruere styret i Statkraft om å sette et ambisiøst
mål for utbygging og oppgradering av norsk vannkraftproduksjon.
Vannkraftutbygging er ofte kapitalkrevende og
har en lang tidshorisont før investeringene gir avkastning. Å redusere
avkastningskravet for norsk vannkraft er dermed et grep som er særskilt
egnet, da dette kan gjøre det mer attraktivt for Statkraft å investere
i nye prosjekter og oppgradere eksisterende kraftverk. Regjeringen
bør derfor gjennom foretaksmøtet instruere Statkraft om å senke
avkastningskravene for nye vannkraftprosjekter (inkludert oppgraderinger).
Først når alle norske lønnsomme investeringer iht. nytt avkastningskrav
har fått tilført tilstrekkelig kapital, kan det ev. allokeres kapital til
investeringer i de utenlandske prosjektene.
Samtidig som Norge står i en krevende situasjon med
tanke på kraft og strømpriser, ser man at mange gitte konsesjoner
for kraftutbygging forblir ubenyttet i lange perioder. For å sikre
raskere utbygging av nye kraftprosjekter og bedre ressursutnyttelse
bør regjeringen vurdere tiltak som kortere utbyggingsfrist. I dag
gis ofte lange utbyggingsfrister for kraftprosjekter, noe som kan
føre til at selskaper lar prosjekter ligge på vent i flere år uten
fremdrift. Ved å redusere utbyggingsfristen kan myndighetene legge
press på konsesjonærene for å få prosjektene i gang raskere. En
kortere tidsfrist for å gjennomføre prosjektene vil tvinge aktørene
til å prioritere og mobilisere ressurser for å sikre realisering
av prosjektene innen rimelig tid.
Når en utbyggingsfrist for en konsesjon utløper uten
at prosjektet er realisert, går verdifull kunnskap og analyser ofte
tapt. Regjeringen bør vurdere å pålegge konsesjonærer å overlevere
teknisk-økonomiske rapporter og annen relevant dokumentasjon til
myndighetene ved utløpet av utbyggingsfristen. Disse rapportene kan
deretter gjøres tilgjengelige for andre aktører som ønsker å bygge
ut prosjektet. Dette vil redusere kostnadene og risikoen for nye
utbyggere, samtidig som det sikrer at arbeidet som allerede er gjort,
ikke går til spille.
Statkraft er i dag plassert i kategori 1 i statens
eierskapsmodell, som innebærer at selskapet primært drives for å
oppnå høyest mulig avkastning på investert kapital. Imidlertid er
Statkraft en sentral bidragsyter for å nå Norges sektorpolitiske
mål på kraftområdet, inkludert produksjon av tilstrekkelig energi
og forsyningssikkerhet. Ved å flytte Statkraft til kategori 2, der
selskapene har både forretningsmessige mål og sektorpolitiske formål,
kan staten tydeliggjøre selskapets strategiske betydning for nasjonale
energimål. En slik endring vil gi rom for en enda sterkere prioritering
av investeringer i kraftproduksjon i Norge. Dette vil styrke Statkrafts
evne til å balansere økonomisk lønnsomhet med samfunnsmessige hensyn.
Norge har fremover et behov for rimelig, trygg
og stabil strøm til folk og næringsliv. Det er nødvendig å ta grep
for å sikre nasjonal kontroll med krafta, lavere strømpriser og
økt samfunnstrygghet.