Representantforslag om å stenge Hammerfest LNG innen 2030

Dette dokument

  • Representantforslag 70 S (2024–2025)
  • Fra: Une Bastholm, Sigrid Zurbuchen Heiberg og Rasmus Hansson
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Hammerfest LNG på Melkøya er Norges tredje største utslippspunkt for CO2 og dermed en betydelig kilde til klimagassutslipp. For å oppfylle Norges klimamål og bidra til en rettferdig utfasing av olje- og gassindustrien er det nødvendig å stenge anlegget innen 2030.

Elektrifisering av anlegget, som regjeringen Støre og Equinor går inn for, vil øke kraftunderskuddet i Nord-Norge. Det vil også forutsette betydelige naturinngrep. Underveis i prosessen har dessuten Sametinget gått til sak mot regjeringen fordi Sametinget ikke opplever seg tilstrekkelig konsultert, noe som er i strid med både sameloven og ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater artikkel 6.

Europas utvikling framover er avgjørende for utvikling av etterspørsel av og pris på norsk olje og gass. EU har som mål å redusere sin avhengighet av importert fossil energi, og har gjennom sin klimapakke «Klar for 55» («Fit for 55») satt mål om å fase ut bruk av russisk gass innen 2027.

RePowerEU inneholder et bindende mål for andel fornybar energi på 42,5 pst. i 2030, og i henhold til EUs bygningsenergidirektiv skal fossil gass til oppvarming fases ut innen 2040. I tillegg har EU vedtatt en lovpakke om gass- og hydrogenmarkedet som setter en eksplisitt sluttdato for langsiktige kontrakter for fossil gass til 2049. I en slik situasjon anser forslagsstillerne det som en svært risikabel strategi å legge til grunn drift på Melkøya fram mot 2050, slik Equinor og regjeringen Støre ønsker.

Ifølge Equinor forutsetter videre drift ved Hammerfest LNG fram mot 2050 elektrifisering, blant annet for å sikre tilstrekkelig strømming av gass til anlegget. Forslagsstillerne viser i den forbindelse til rapporten On Thin Ice: Norway’s fossil ambitions and the EU’s green energy future (WWF m. fl. 2024), som konkluderer med at gassproduksjonen fra allerede produserende felt i EU, Norge og Algerie vil overstige den europeiske etterspørselen allerede i 2035. Det er med andre ord høyst usikkert om EU vil etterspørre norsk gass fram mot 2050, slik Equinor legger til grunn for sine planer.

Det pågår en debatt om muligheten for å redusere utslippene fra Hammerfest LNG gjennom karbonfangst og -lagring (CCS). Forslagsstillerne mener CCS er en bedre løsning for Finnmark enn elektrifisering, men kan ikke se at det er fellesskapets ansvar å finansiere Equinors utslippskutt. Olje- og gassnæringen er Norges mest lukrative næring, og den har dessuten hatt ekstraordinært høye inntekter som følge av Putins invasjon av Ukraina. Forslagsstillerne mener derfor at det er naturlig at Equinor selv tar hele regningen for eventuelle utslippsreduserende tiltak.

Forslagsstillerne mener det er en svært risikabel strategi, både for klimaet og for næringslivet i Finnmark, å legge til grunn at Melkøya skal være i drift i 25 år til. Det binder opp kraft, kapital og kompetanse som trengs i andre næringer. I 2050 skal de globale klimagassutslippene være netto null, og det vil være svært lite rom for fossil energi, herunder norsk gass, i et netto null-samfunn.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for stenging av Hammerfest LNG innen 2030.

  • 2. Stortinget ber regjeringen legge til grunn at eventuell karbonfangst og -lagring (CCS) på Hammerfest LNG ikke skal finansieres med statlige midler.

4. februar 2025

Une Bastholm

Sigrid Zurbuchen Heiberg

Rasmus Hansson