Bakgrunn
Nasjonal kontroll over energiressursene har
vært avgjørende for utvikling og vekst i alle deler av landet. Det
er viktig at Norges naturgitte ressurser også i fremtiden skal kunne
være en konkurransefordel for norsk industri og bidra til rimelig
strøm for folk i Norge.
Tidligere olje- og energiminister Terje Søviknes (FrP)
la fram proposisjonen om EUs tredje energimarkedspakke for Stortinget
3. november 2017 (Prop. 4 S (2017–2018)). Denne ble vedtatt av daværende
stortingsflertall 22. mars 2018, jf. Innst. 178 S (2017–2018). Vedtaket
innskrenket Norges mulighet til å styre kraftpolitikken til beste
for husholdninger og industri i Norge. Både den nasjonale og den
folkevalgte kontrollen over norsk kraftpolitikk ble svekket. Vedtaket
i 2018 innebar at Norge langt på vei ble en del av EUs energiunion
og EUs felles kraftmarked.
EUs fjerde energimarkedspakke består av fire
forordninger og fire direktiv som utvider og erstatter tidligere
kraftmarkedspakker og gir enkelte nye regler på energiområdet. Senterpartiet
ser dette regelverket som en helhet. I forbindelse med behandlingen
av Innst. 368 S (2023–2024) i juni 2024 klargjorde Senterpartiet
at fjerde energimarkedspakke ikke bør innlemmes i norsk rett.
EUs fjerde energimarkedspakke utvider reglene
om et felles kraftmarked i EU. Dersom Norge vedtar denne pakken,
vil Norge fullt ut og ugjenkallelig bli en del av EUs felles kraftmarked.
Dette betyr høyere og mer ustabile strømpriser i Norge.
Gjennom forordningene gis EUs energibyrå, ACER, økt
myndighet til å fatte vedtak om forhold som påvirker krafthandel
over landegrensene, blant annet å avgjøre inndeling i prisområder.
EUs fjerde energimarkedspakke vil gjøre det vanskelig å regulere
kraftflyten i utenlandskablene.