Bakgrunn
Sittende president i USA, Donald J. Trump, har uttalt at det
er «absolutt nødvendig» for USA å tilegne seg Grønland og at det
vil være en «svært uvennlig handling» om Danmark motsatte seg dette.
Både før og etter innsettelsen har presidenten forsøkt å så tvil
om Danmarks legale rett på Grønland.
Til pressen gjentok han 26. januar 2024 at Grønland måtte bli
en del av USA:
«Jeg vet ikke hva slags krav Danmark har på det, men det ville
være en svært uvennlig handling hvis de ikke lar det skje fordi
det er for å beskytte den frie verden.»
På en pressekonferanse 7. januar 2024 nektet Trump å utelukke
at USA kan bruke militær eller økonomisk makt for å ta kontroll
over Grønland. På direkte spørsmål svarte Trump:
«Jeg kommer ikke til å forplikte meg til det. Nei. Det
kan være at man må gjøre noe.»
Trump har ikke trukket disse truslene etter at han ble USAs president.
Grønland er en delvis selvstyrt del av kongeriket Danmark og
har vært anerkjent av FN som en del av Danmark siden 1954. Å true
med makt for å tilegne seg en del av en annen stats anerkjente territorium
er i strid med FN-paktens artikkel 2.4 som lyder:
«Alle medlemmer skal i sine mellomfolkelige forhold avholde
seg fra trusler om eller bruk av væpnet makt mot noen stats territoriale
integritet eller politiske uavhengighet eller på noen annen måte
som er i strid med de Forente Nasjoners formål.»
Det er bred enighet på Stortinget om at respekt for folkeretten
er et sentralt spørsmål for norsk sikkerhet. I sin redegjørelse
til Stortinget om Midtøsten 24. oktober 2024 uttalte utenriksminister
Espen Barth Eide følgende:
«Vi kan ikke overdrive betydningen for Norges velferd og
sikkerhet at vi har en verdensorden basert på folkeretten. (…) Vi
kan aldri akseptere folkerettsbrudd. Uavhengig av hvem, hva og hvorfor.»
Det er en eksistensiell trussel for Norge når Russland i øst
undergraver respekten for folkeretten i sin brutale invasjon av
Ukraina, samtidig som USA i vest gjør det samme ved å ikke respektere
nordiske lands suverenitet.
Truslene fra USA mot Danmark strider videre mot artikkel 1 i
Traktat for det nordatlantiske området (Atlanterhavspakten), stiftelsesdokumentet
for NATO:
«Partene forplikter seg til, som fastslått i De forente nasjoners
pakt, å bilegge enhver mellomfolkelig tvist som de måtte bli innblandet
i, ved fredelige midler på en slik måte at mellomfolkelig fred og
sikkerhet og rettferd ikke blir satt i fare, og i sine mellomfolkelige
forhold å avholde seg fra trussel om eller bruk av makt på noen
måte som ikke er i samsvar med formålene for De forente nasjoner.»
USA har allerede militær tilstedeværelse på Grønland, i form
av Pituffik-basen (tidligere kalt Thule) som huser ca. 150 amerikanske
soldater. Trumps uttalelser gjør det tydelig at militære baser ikke
er nok til å tilfredsstille USAs geopolitiske ambisjoner, samt at
amerikansk militær tilstedeværelse bidrar til å gjøre vertsnasjonen
sårbart for press.
Norge inngikk nylig en baseavtale med USA som legger til rette
for 12 amerikanske militærbaser på norsk grunn, som gjør Norge sårbart
for det samme presset som Trump-administrasjonen allerede utøver
mot Norges nære naboland Danmark. Regjeringen Solberg underskrev
for første gang en egen baseavtale med USA i 2021, kalt Tilleggsavtale
mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid (SDCA), som stortingsflertallet
samtykket til i 2022. Denne avtalen gir USA rett på egne militære
områder på Rygge, Sola, Evenes og Ramsund. I 2023 bad regjeringen
om, og fikk, stortingsflertallets samtykke til å utvide avtalen
til å omfatte ytterligere åtte baser: Andøya flystasjon, Ørland
flystasjon, Haakonsvern orlogsstasjon, Værnes flystasjon og garnison,
Bardufoss flystasjon, Setermoen garnison samt skyte- og øvingsfelt,
Osmarka fjellanlegg og Namsen drivstoffanlegg. Disse 12 basene er
en del av totalt 49 planlagte, amerikanske baser i Norden inkludert
de eksisterende basene Pituffik på Grønland og Keflavik på Island.
Avtalen med Norge gir USA eksklusiv rett til å stasjonere tropper,
lagre materiell og, om de ønsker, nekte Norge innsyn på den amerikanske
delen av basene.
Avtalen er tuftet på at begge parter
«erkjenner de rettigheter og forpliktelser som følger
av traktaten for det nordatlantiske område»,
herunder ovennevnte artikkel 1 i denne traktaten om at medlemmene
skal avstå fra trusler og maktbruk mot hverandre. Videre at begge
parter
«anerkjenner at amerikanske styrkers tilstedeværelse bidrar
til å styrke sikkerheten og stabiliteten i Norge og regionen».
I en situasjon hvor Danmarks regjering har jevnlige krisemøter
med Folketinget om hvordan de skal forholde seg til USAs press,
er det ikke forsvarlig å gå ut fra at USA vil erkjenne forpliktelsene
som følger av traktaten for det nordatlantiske område, eller at
amerikanske styrkers tilstedeværelse bidrar til å styrke sikkerheten
og stabiliteten i vår region.
Norge må videre kartlegge sårbarheter i landets nasjonale forsvarsevne
som springer ut fra avhengighet av informasjonssystemer, logistikk,
våpenkomponenter eller andre leveranser kontrollert av stormakter
med geopolitiske ambisjoner i Arktis, enten de er Russland, Kina
eller USA.