Bakgrunn
Sittende president i USA, Donald J. Trump, har uttalt
at det er «absolutt nødvendig» for USA å tilegne seg Grønland, og
at det vil være en «svært uvennlig handling» om Danmark motsetter
seg dette. Både før og etter innsettelsen har presidenten forsøkt
å så tvil om Danmarks legale rett på Grønland.
Til pressen gjentok han 26. januar 2024 at Grønland må
bli en del av USA:
«Jeg vet ikke hva slags krav Danmark
har på det, men det ville være en svært uvennlig handling hvis de ikke
lar det skje, fordi det er for å beskytte den frie verden.»
På en pressekonferanse 7. januar 2024 nektet Trump
å utelukke at USA kan bruke militær eller økonomisk makt for å ta
kontroll over Grønland. På direkte spørsmål svarte Trump:
«Jeg kommer ikke til å forplikte meg
til det. Nei. Det kan være at man må gjøre noe.»
Trump har ikke trukket disse truslene etter
at han ble USAs president.
Grønland er en delvis selvstyrt del av kongeriket Danmark
og har vært anerkjent av FN som en del av Danmark siden 1954. Å
true med makt for å tilegne seg en del av en annen stats anerkjente
territorium er i strid med FN-paktens artikkel 2.4, som lyder:
«Alle medlemmer skal i sine mellomfolkelige forhold
avholde seg fra trusler om eller bruk av væpnet makt mot noen stats
territoriale integritet eller politiske uavhengighet eller på noen
annen måte som er i strid med de Forente Nasjoners formål.»
Det er bred enighet på Stortinget om at respekt
for folkeretten er et sentralt spørsmål for norsk sikkerhet. I sin
redegjørelse til Stortinget om Midtøsten 24. oktober 2024 uttalte
utenriksminister Espen Barth Eide følgende:
«Vi kan ikke overdrive betydningen for
Norges velferd og sikkerhet at vi har en verdensorden basert på
folkeretten. (…) Vi kan aldri akseptere folkerettsbrudd. Uavhengig
av hvem, hva og hvorfor.»
Det er en eksistensiell trussel for Norge når
Russland i øst undergraver respekten for folkeretten i sin brutale
invasjon av Ukraina, samtidig som USA i vest gjør det samme ved
å ikke respektere nordiske lands suverenitet.
Truslene fra USA mot Danmark strider videre
mot artikkel 1 i Traktat for det nordatlantiske området (Atlanterhavspakten),
stiftelsesdokumentet for NATO:
«Partene forplikter seg til, som fastslått
i De forente nasjoners pakt, å bilegge enhver mellomfolkelig tvist som
de måtte bli innblandet i, ved fredelige midler på en slik måte
at mellomfolkelig fred og sikkerhet og rettferd ikke blir satt i
fare, og i sine mellomfolkelige forhold å avholde seg fra trussel
om eller bruk av makt på noen måte som ikke er i samsvar med formålene
for De forente nasjoner.»
USA har allerede militær tilstedeværelse på
Grønland i form av Pituffik-basen (tidligere kalt Thule), som huser
ca. 150 amerikanske soldater. Trumps uttalelser gjør det tydelig
at militære baser ikke er nok til å tilfredsstille USAs geopolitiske
ambisjoner, samt at amerikansk militær tilstedeværelse bidrar til
å gjøre vertsnasjonen sårbar for press.
Norge inngikk nylig en baseavtale med USA som legger
til rette for 12 amerikanske militærbaser på norsk grunn, som gjør
Norge sårbart for det samme presset som Trump-administrasjonen allerede
utøver mot Norges nære naboland Danmark. Regjeringen Solberg underskrev
for første gang en egen baseavtale med USA i 2021, kalt Tilleggsavtale
mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid (SDCA), som stortingsflertallet
samtykket til i 2022. Denne avtalen gir USA rett på egne militære
områder på Rygge, Sola, Evenes og Ramsund. I 2023 bad regjeringen
om, og fikk, stortingsflertallets samtykke til å utvide avtalen
til å omfatte ytterligere åtte baser: Andøya flystasjon, Ørland
flystasjon, Haakonsvern orlogsstasjon, Værnes flystasjon og garnison, Bardufoss
flystasjon, Setermoen garnison samt skyte- og øvingsfelt, Osmarka
fjellanlegg og Namsen drivstoffanlegg. Disse 12 basene er en del
av totalt 49 planlagte, amerikanske baser i Norden inkludert de
eksisterende basene Pituffik på Grønland og Keflavik på Island.
Avtalen med Norge gir USA eksklusiv rett til
å stasjonere tropper, lagre materiell og, om de ønsker, nekte Norge
innsyn på den amerikanske delen av basene.
Avtalen er tuftet på at begge parter
«erkjenner de rettigheter og forpliktelser
som følger av traktaten for det nordatlantiske område»,
herunder ovennevnte artikkel 1 i denne traktaten om
at medlemmene skal avstå fra trusler og maktbruk mot hverandre.
Videre at begge parter
«anerkjenner at amerikanske styrkers
tilstedeværelse bidrar til å styrke sikkerheten og stabiliteten
i Norge og regionen».
I en situasjon hvor Danmarks regjering har jevnlige krisemøter
med Folketinget om hvordan de skal forholde seg til USAs press,
er det ikke forsvarlig å gå ut fra at USA vil erkjenne forpliktelsene
som følger av Traktat for det nordatlantiske området, eller at amerikanske
styrkers tilstedeværelse bidrar til å styrke sikkerheten og stabiliteten
i vår region.
Norge må videre kartlegge sårbarheter i landets
nasjonale forsvarsevne som springer ut fra avhengighet av informasjonssystemer,
logistikk, våpenkomponenter eller andre leveranser kontrollert av
stormakter med geopolitiske ambisjoner i Arktis, enten de er Russland, Kina
eller USA.