Bakgrunn
Gebyrene husholdningene betaler for vann- og avløpstjenester
vokser i dramatisk tempo. I en undersøkelse Samfunnsøkonomisk Analyse
har utført for organisasjonen Huseierne (Prognose for kommunale gebyrer
2024, Rapport 07.2024), oppgir kommunene selv at gebyrene i gjennomsnitt
vil øke med ytterligere 60 pst. frem til 2027. Dette innebærer at
mange helt ordinære husholdninger og mennesker med vanlige jobber
og inntekter, vil måtte betale mellom 30 000 og 40 000 kroner i
årlige vann- og avløpsgebyrer. I flere kommuner er dette allerede
tilfelle.
I en rapport fra Senter for økonomisk forskning ved NTNU (Måling
av effektivitet i kommunale tjenester, SØF-rapport 04/2024) beskrives
dagens effektivitet slik:
«For vann anslås gjennomsnittlig effektivitet til litt under
0,60 og for avløp til litt over 0,45. Det betyr at effektiviseringspotensialet
er 40 prosent i vannsektoren og 55 prosent i avløpssektoren, noe
som er betydelige høyere enn i sektorene som inngår i grunnmodellene hvor
effektiviseringspotensialet anslås til 15–23 prosent.»
Disse tallene bekrefter at det er stort potensiale for å øke
effektiviteten i vann- og avløpssektoren og gjennom det redusere
gebyrene husholdningene må betale.
I en «Mulighetsstudie for VA-sektoren med samfunnsøkonomiske
analyser», som ble utarbeidet av Oslo Economics, COWI og Kinei på
oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet våren 2022,
slås det fast at samarbeid mellom kommuner er nødvendig for å utløse
det store effektiviseringspotensialet i sektoren. Rapporten fastslår
samtidig at manglende interesse og vilje til samarbeid og ivaretakelse
av snevre egeninteresser i den enkelte kommune, står i veien for
at slike samarbeid blir utviklet.
Mange kommuner skal i årene fremover gjøre store investeringer
for å innfri nye statlige rensekrav. Dette gjelder ikke minst kommunene
langs Oslofjorden som har kort tid på seg til å etablere nye løsninger
særlig for nitrogenrensing. Dette er svært kostbare utbygginger som
ytterligere vil øke gebyrene for innbyggerne.
Med en konsentrert befolkning og mange abonnenter, ligger det
sannsynligvis godt til rette for at samarbeid på tvers av kommunegrensene
kan bidra til økt effektivitet. Istedenfor at hver enkelt kommune
bygger nye avløpsanlegg selv, kan større felles anlegg bidra til
at investeringskostnadene blir redusert, de løpende driftsutgiftene
lavere og kvaliteten på avløpsrensingen høyere.
Langs Oslofjorden er det allerede utviklet slikt samarbeid. Anlegget
til Veas på Slemmestad i Asker renser avløpsvannet fra husholdninger
og næringsliv i kommunene i Oslo, Bærum og Asker. I tillegg har
Nesodden kommune lagt en rørledning på bunn i Oslofjorden til anlegget
til Veas slik at Veas nå renser avløpsvannet også for Nesodden kommune.
Frogn kommune har vedtatt å gjøre det samme.
Med økonomisk støtte fra Miljødirektoratet, gjennomfører Veas
nå en mulighetsstudie som skal undersøke om ett større, regionalt
renseanlegg kan erstatte flere mindre, og med det redusere de samfunnsøkonomiske
kostnadene og avtrykket på klima og natur, bidra til verdiskaping
og til en mer tålbar økning i avløpsgebyrene for innbyggerne. Arbeidet
skal resultere i en skisse for hvordan en praktisk løsning kan utformes
og dessuten vurdere samfunnsøkonomiske og de klima? og miljømessige
gevinstene av løsningen, sammenlignet med bygging av flere anlegg.
Studien vil også gi innspill til hvordan et slikt samarbeid kan
organiseres og driftes. Overordnede konklusjoner fra mulighetsstudien
vil være kjent rundt årsskiftet 2024/2025.
Samtidig som staten gjennom tilskudd fra Miljødirektoratet støtter
en slik mulighetsstudie som kan åpne for helt nye muligheter for
samarbeid og felles investeringer mellom kommunene i Oslofjorden,
pålegger staten gjennom statsforvalterne kommunene å forholde seg
til korte tidsfrister for å bygge nye avløpsanlegg. På den ene siden
ser staten at de store investeringene kan løses på en bedre måte
i fellesskap. På den andre siden forhindrer staten at kommunene
langs Oslofjorden får tilstrekkelig tid til å finne løsninger på
tvers av kommunegrensene som kan redusere investeringene, gjøre driftskostnadene
lavere og kvaliteten på anleggene høyere.
I en tid hvor folks økonomi er under sterkt press, bokostnadene
skyter i været og mange husholdninger sliter med å få endene til
å møtes, synes det svært lite fornuftig at staten presser gjennom
løsninger i kommunene som vil øke gebyrene mer enn nødvendig. Kommuner
som snart skal igangsette eller allerede har igangsatt utbygging
av nye avløpsanlegg, bør nå få anledning til å stoppe opp i påvente
av konklusjonene i mulighetsstudien fra Veas som vil være kjent
i løpet av veldig kort tid.
Fremskrittspartiet har ved gjentatte anledninger foreslått at
staten må bidra i langt større grad slik at rensekravene ikke fører
til en uakseptabel økning i vann-, avløps-, og renovasjonsgebyrene.
Dette har blitt nedstemt. Når det er mulig å få ned kostnadene ved
en utsettelse, vil det være uansvarlig å ikke gjennomføre dette.