Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag om at julegudstjenester må forankres i opplæringsloven

Dette dokument

  • Representantforslag 33 S (2024–2025)
  • Fra: Himanshu Gulati og Tor André Johnsen
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

Bakgrunn

Den kristne kulturarven og dens høytider, slik som feiring av jul, er en del av norsk kultur og tradisjoner. Den er en del av norsk identitet, kultur og historie og representerer noe som binder samfunnet sammen, uavhengig av hva den enkelte eventuelt velger å tro på.

Human-Etisk Forbund uttrykker bekymring over at mange skoler i Norge fortsatt arrangerer julegudstjenester. Forbundet tolker opplæringsloven strengt, med vekt på at forkynnelse ikke er tillatt i skolen, og mener at slike arrangementer bryter med lovens bestemmelser. De som fremmer kritikk mot skolegudstjenester, understreker at det er behov for en tydelig avklaring rundt dette spørsmålet.

Forslagsstillerne mener det er viktig å få ryddet opp i dette.

Forslagsstillerne mener at det bør være anledning for skoler til å markere og feire norske tradisjoner, blant annet gjennom skolegudstjenester, men at deltagelse på slike markeringer må være frivillig for den enkelte elev. Muligheten til markering av slike tradisjoner, deriblant avholdelse av skolegudstjenester, bør forankres i opplæringsloven. Dette vil gi økt trygghet og forutsigbarhet for både elever og lærere, flere vil kunne få delta i en viktig juletradisjon, og man vil unngå polariserende debatter i førjulstiden.

Forslagsstillerne vil understreke at den kristne kulturarven, inkludert høytider som jul, er en viktig og integrert del av norsk tradisjon og identitet. Feiringer av denne typen kan fremme forståelse for og kunnskap om norsk kultur på en inkluderende måte. Forståelse for kristendommens kulturarv og historiske rolle er avgjørende for å kunne få en helhetlig forståelse av norsk identitet.

Selv om det norske samfunnet i dag er mer sekularisert, er kristendommens innflytelse fortsatt merkbar. Mange av de grunnleggende verdiene i det norske samfunnet, som menneskerettigheter, likestilling og rettferdighet, har røtter i kristendommens etikk. I tillegg fungerer kirken fortsatt som en viktig arena for fellesskap og refleksjon, spesielt i krisetider.

Skolegudstjenester kan være et verdifullt supplement til undervisningen. Julen, som en viktig del av norsk kultur, bør forklares og oppleves på en måte som inkluderer forståelsen av dens historiske og religiøse betydning, og de elevene som vil, bør ha mulighet til å delta på skolegudstjeneste. Forslagsstillerne vil presisere at deltagelse skal være frivillig, og at det bør være et alternativt undervisningsopplegg for de som ikke velger å delta.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak hvor anledningen til å avholde julegudstjenester forankres i opplæringsloven.

10. desember 2024

Himanshu Gulati

Tor André Johnsen