Bakgrunn
Den kristne kulturarven og dens høytider, slik
som feiring av jul, er en del av norsk kultur og tradisjoner. Den
er en del av norsk identitet, kultur og historie og representerer
noe som binder samfunnet sammen, uavhengig av hva den enkelte eventuelt
velger å tro på.
Human-Etisk Forbund uttrykker bekymring over
at mange skoler i Norge fortsatt arrangerer julegudstjenester. Forbundet
tolker opplæringsloven strengt, med vekt på at forkynnelse ikke
er tillatt i skolen, og mener at slike arrangementer bryter med
lovens bestemmelser. De som fremmer kritikk mot skolegudstjenester,
understreker at det er behov for en tydelig avklaring rundt dette
spørsmålet.
Forslagsstillerne mener det er viktig å få ryddet
opp i dette.
Forslagsstillerne mener at det bør være anledning for
skoler til å markere og feire norske tradisjoner, blant annet gjennom
skolegudstjenester, men at deltagelse på slike markeringer må være
frivillig for den enkelte elev. Muligheten til markering av slike
tradisjoner, deriblant avholdelse av skolegudstjenester, bør forankres
i opplæringsloven. Dette vil gi økt trygghet og forutsigbarhet for
både elever og lærere, flere vil kunne få delta i en viktig juletradisjon,
og man vil unngå polariserende debatter i førjulstiden.
Forslagsstillerne vil understreke at den kristne
kulturarven, inkludert høytider som jul, er en viktig og integrert
del av norsk tradisjon og identitet. Feiringer av denne typen kan
fremme forståelse for og kunnskap om norsk kultur på en inkluderende
måte. Forståelse for kristendommens kulturarv og historiske rolle
er avgjørende for å kunne få en helhetlig forståelse av norsk identitet.
Selv om det norske samfunnet i dag er mer sekularisert,
er kristendommens innflytelse fortsatt merkbar. Mange av de grunnleggende
verdiene i det norske samfunnet, som menneskerettigheter, likestilling
og rettferdighet, har røtter i kristendommens etikk. I tillegg fungerer
kirken fortsatt som en viktig arena for fellesskap og refleksjon,
spesielt i krisetider.
Skolegudstjenester kan være et verdifullt supplement
til undervisningen. Julen, som en viktig del av norsk kultur, bør
forklares og oppleves på en måte som inkluderer forståelsen av dens
historiske og religiøse betydning, og de elevene som vil, bør ha
mulighet til å delta på skolegudstjeneste. Forslagsstillerne vil
presisere at deltagelse skal være frivillig, og at det bør være
et alternativt undervisningsopplegg for de som ikke velger å delta.