Alle elever skal få tilbud om å delta på skolegudstjeneste
Skolegudstjeneste er en god og viktig måte å
bli kjent med bakgrunnen for julefeiringen og hvordan høytiden markeres
i kirken. Her får elevene en helt annen innsikt i både innhold og
tradisjoner knyttet til julehøytiden, i stedet for at de kun skal
lese om det samme i skolebøker. Julen er en viktig del av den norske
kulturen, og i et samfunn som blir mer mangfoldig, er det viktig
at alle barn kjenner til hvorfor man feirer jul. Barn skal lære
om alle religioner i skolen. Samtidig er det ikke tvil om at kristendommen
er en sentral del av den norske kulturarven. Dermed er det også
særlig viktig at barna får kjennskap til innholdet i denne religionen,
som har så dype røtter i samfunnet.
Alle elever bør på denne bakgrunn få tilbud
om å delta på skolegudstjeneste. Forslagsstillerne vil presisere
at dette bare gjelder så fremt den lokale menigheten innenfor Den
norske kirke eller andre kristne trossamfunn har kapasitet og ønske
om å invitere til en slik gudstjeneste. De stedene der kirken ønsker
å invitere, mener forslagsstillerne at skolen skal takke ja og gi
elevene tilbud om å delta.
Dagens ordning med at dette skjer ved at noen
få foreldre i foreldreutvalg eller rektor alene kan avgjøre om skolen
skal takke ja til samarbeid eller ikke, fører til at ikke alle barn
får dette tilbudet. Dette mener forslagsstillerne skaper unødvendige
og tilfeldige forskjeller mellom skoler, og derfor bør det ligge
som en generell føring at hvis skolen blir invitert til skolegudstjeneste, skal
skolen legge til rette for dette. Dagens samarbeid rundt hvordan
gudstjenestene organiseres, eventuelle bidrag fra skolen og så videre,
er positivt og viktig for å legge til rette for en god opplevelse
for elevene.
I dag er det fritaksrett for dem som ikke ønsker
å delta på skolegudstjenester. Forslagsstillerne mener at denne
fritaksretten skal videreføres. Det er viktig at det gis god informasjon
om mulighet for fritak i god tid før skolegudstjenesten skal holdes,
og at det legges opp til gode alternative opplegg.