Bakgrunn
«Læring er ikke en transaksjon, men en sosial og relasjonell
opplevelse. Elever lærer best fra lærere de elsker (…) Kvalitet
avhenger av å rekruttere, beholde og utvikle dyktige mennesker,
og gi disse menneskene gode muligheter til å arbeide utenfor klasserommet.
Du vil vite hvem dine elever er, hva de ønsker å bli, du vil være
i stand til å støtte dem på deres reise.»
Andreas Schleicher, utdanningsdirektør, OECD
Skolen er fremtidens samfunn, økonomi og demokrati. Dagens skole
påvirker om man vil lykkes med å jobbe på en smartere måte når det
blir flere eldre, om man klarer å skape en innovativ og grønn økonomi
når oljeinntektene faller og om man evner å beholde et sterkt og
levende demokrati med frihet, likhet og nestekjærlighet som bærende
verdier. Skolen skal danne så vel som utdanne, slik at hver enkelt
kan få realisert sitt potensial ut fra sine interesser og evner.
Om den norske skolen lykkes med dette, er stadig mer tvilsomt.
Det finnes lyspunkter, som at flere fullfører videregående skole,
men altfor mange piler peker nedover. Ferdighetene i norsk, matte
og naturfag har falt til snittet blant land i OECD (Organisasjonen
for økonomisk samarbeid og utvikling) og til bunns i Norden, hvis
man ser bort fra Island. Lesegleden er helt på bunnen blant alle
de 65 landene som deltar i PIRLS-undersøkelsen. Elevene er nesten
på bunn i OECD i tid brukt på å lese for fornøyelsens skyld. Motivasjonen
til elevene har falt, det samme har foreldrenes støtte til barns
læring. Søkningen til lærerutdanningen er på et alarmerende lavt
nivå, særlig for grunnskolelærere. Samtidig øker omfanget av mobbing,
skolevegring og antall elever med ADHD-diagnoser.
Lærerne har ikke skylden. En fersk studie på oppdrag fra Nordisk
ministerråd, viser at lærernes undervisningskvalitet har holdt seg
stabilt god på 2010-tallet. Med utgangspunkt i data fra TIMSS (Trends
in international mathematics and science study) finner studien at den
viktigste faktoren som har endret seg, er sammensetningen av elevene.
Flere sliter med dårlige språkkunnskaper og svake kognitive ferdigheter.
Elevenes etniske og sosioøkonomiske bakgrunn spiller en avgjørende
rolle for elevenes skoleresultater. Dessuten er elevene trøttere,
sultnere og mer uinteresserte. At de er trøttere, henger trolig
sammen med mer bruk av sosiale medier og dataspill, som går ut over
søvnen.
OECDs utdanningsdirektør Andreas Schleicher mener de fallende
skoleresultatene i OECD-området generelt henger sammen med at mange
elever kjeder seg. Schleicher peker på at digitale enheter i mange
land har forstyrret læring og gjort både læring og lesing mer overfladisk.
Han mener at kvaliteten på elev-lærer-relasjonen har blitt dårligere:
«Vi har sett en trend i retning av at utdanning blir en handelsvare.
Elevene blir forbrukere, foreldrene blir en slags klienter og lærerne
en form for tjenestetilbydere.»
Det skaper en distanse mellom læreren, eleven og foreldrene som
«tar hjertet ut av utdanningen».
En del av dette bildet, sier Schleicher, er en nedgang i foreldrenes
støtte til barnas skolegang, for eksempel når det gjelder foreldrenes
kontakt med lærere om barnets utvikling. Mindretallet
av OECD-land som hadde en positiv utvikling i foreldrenes støtte
fra 2018 til 2022, viste generelt større stabilitet og fremgang
i matematikk. Dette gjaldt særlig for barn fra en svak sosioøkonomisk
bakgrunn.
Lærernes jobb med å gi alle elever god undervisning tilpasset
den enkelte, har med andre ord blitt mer krevende. Her i Norge har
politikerne samtidig gjort lærernes rammevilkår dårligere. Lønningene
har stagnert etter lønnsløftet ved årtusenskiftet, undervisningstiden har
blitt lengre og arbeidstiden har blitt mindre fleksibel. Tid og
rom for å følge opp eleven og familiene på en helhetlig måte, som
OECD-direktøren fremhever som viktig, har blitt mindre. Innføringen
av skolestart for seksåringene har fratatt barna frilek, og dermed
trolig svekket deres indre motivasjon og naturlige lærelyst.
Lærerne har riktignok fått mer videreutdanning og kompetanse,
som er en viktig forutsetning for god undervisning. Dette løser
likevel ikke de grunnleggende problemene med en mer sammensatt elevmasse
og trøttere og mindre motiverte elever, sammen med mangel på tid
og mulighet til å følge opp den enkelte elev og familie. Innføringen
av lærernormen, derimot, der Kristelig Folkeparti fikk gjennomslag
for flere lærere for de yngste barna, har gjort tilpasset undervisning
noe enklere og læreryrket litt mer attraktivt.