Bakgrunn
«Læring er ikke en transaksjon, men en
sosial og relasjonell opplevelse. Elever lærer best fra lærere de elsker
[…] Kvalitet avhenger av å rekruttere, beholde og utvikle dyktige
mennesker, og gi disse menneskene gode muligheter til å arbeide
utenfor klasserommet. Du vil vite hvem dine elever er, hva de ønsker
å bli, du vil være i stand til å støtte dem på deres reise.»
Andreas Schleicher, utdanningsdirektør, OECD
Skolen er fremtidens samfunn, økonomi og demokrati.
Dagens skole påvirker om man vil lykkes med å jobbe på en smartere
måte når det blir flere eldre, om man klarer å skape en innovativ
og grønn økonomi når oljeinntektene faller, og om man evner å beholde
et sterkt og levende demokrati med frihet, likhet og nestekjærlighet
som bærende verdier. Skolen skal danne så vel som utdanne, slik
at hver enkelt kan få realisert sitt potensial ut fra sine interesser
og evner.
Om den norske skolen lykkes med dette, er stadig mer
tvilsomt. Det finnes lyspunkter, som at flere fullfører videregående
skole, men altfor mange piler peker nedover. Ferdighetene i norsk,
matte og naturfag har falt til snittet blant land i OECD (Organisasjonen
for økonomisk samarbeid og utvikling) og til bunns i Norden, hvis
man ser bort fra Island. Lesegleden er helt på bunnen blant alle
de 65 landene som deltar i PIRLS-undersøkelsen. Elevene er nesten
på bunnen i OECD i tid brukt på å lese for fornøyelsens skyld. Motivasjonen
til elevene har falt, det samme har foreldrenes støtte til barns
læring. Søkningen til lærerutdanningen er på et alarmerende lavt
nivå, særlig for grunnskolelærere. Samtidig øker omfanget av mobbing,
skolevegring og antall elever med ADHD-diagnoser.
Lærerne har ikke skylden. En fersk studie på
oppdrag fra Nordisk ministerråd viser at lærernes undervisningskvalitet
har holdt seg stabilt god på 2010-tallet. Med utgangspunkt i data
fra TIMSS (Trends in international mathematics and science study)
finner studien at den viktigste faktoren som har endret seg, er
sammensetningen av elevene. Flere sliter med dårlige språkkunnskaper og
svake kognitive ferdigheter. Elevenes etniske og sosioøkonomiske
bakgrunn spiller en avgjørende rolle for elevenes skoleresultater.
Dessuten er elevene trøttere, sultnere og mer uinteresserte. At de er trøttere, henger
trolig sammen med mer bruk av sosiale medier og dataspill, som går
ut over søvnen.
OECDs utdanningsdirektør Andreas Schleicher
mener de fallende skoleresultatene i OECD-området generelt henger
sammen med at mange elever kjeder seg. Schleicher peker på at digitale
enheter i mange land har forstyrret læring og gjort både læring
og lesing mer overfladisk. Han mener at kvaliteten på elev–lærer-relasjonen
har blitt dårligere:
«Vi har sett en trend i retning av at
utdanning blir en handelsvare. Elevene blir forbrukere, foreldrene
blir en slags klienter og lærerne en form for tjenestetilbydere.»
Det skaper en distanse mellom læreren, eleven
og foreldrene som «tar hjertet ut av utdanningen».
En del av dette bildet, sier Schleicher, er
en nedgang i foreldrenes støtte til barnas skolegang, for eksempel når
det gjelder foreldrenes kontakt med lærere om barnets utvikling. Mindretallet
av OECD-land som hadde en positiv utvikling i foreldrenes støtte
fra 2018 til 2022, viste generelt større stabilitet og fremgang
i matematikk. Dette gjaldt særlig for barn fra en svak sosioøkonomisk
bakgrunn.
Lærernes jobb med å gi alle elever god undervisning tilpasset
den enkelte har med andre ord blitt mer krevende. Her i Norge har
politikerne samtidig gjort lærernes rammevilkår dårligere. Lønningene
har stagnert etter lønnsløftet ved årtusenskiftet, undervisningstiden har
blitt lengre, og arbeidstiden har blitt mindre fleksibel. Tid og
rom for å følge opp eleven og familiene på en helhetlig måte, som
OECD-direktøren fremhever som viktig, har blitt mindre. Innføringen
av skolestart for seksåringene har fratatt barna frilek og dermed
trolig svekket deres indre motivasjon og naturlige lærelyst.
Lærerne har riktignok fått mer videreutdanning
og kompetanse, som er en viktig forutsetning for god undervisning.
Dette løser likevel ikke de grunnleggende problemene med en mer
sammensatt elevmasse og trøttere og mindre motiverte elever, sammen
med mangel på tid og mulighet til å følge opp den enkelte elev og familie.
Innføringen av lærernormen, derimot, der Kristelig Folkeparti fikk
gjennomslag for flere lærere for de yngste barna, har gjort tilpasset
undervisning noe enklere og læreryrket litt mer attraktivt.