Bakgrunn
Oljearbeidere i pionertiden ble utsatt for risiko
av en både helsemessig og sikkerhetsmessig art som er unik. I NOU
2022: 19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning er grunnlaget for
en egen særskilt kompensasjonsordning vurdert. Kommisjonens konklusjon
og anbefaling om å etablere en egen kompensasjonsordning ble avgitt
til Arbeids- og inkluderingsdepartementet allerede i desember 2022.
Siden den gang har saken om en kompensasjonsordning vært til vurdering
i departementet.
Petroleumsvirksomheten var i tidlig fase preget
av rask utvikling og ukjente eksponeringsforhold. Helseskadelige
eksponeringer som var særskilte for petroleumsnæringen, var boreslam,
hydrokarboner og benzen. Dette gjorde mange som jobbet i oljenæringen
i Nordsjøen på 1960-, 1970- og 1980-tallet, alvorlig syke. Mange
er allerede døde som følge av skader de ble påført gjennom jobben
i Nordsjøen, og mange er alvorlig syke og har liten tid igjen. Derfor
haster det å få på plass en erstatningsordning.
Forslagsstillerne viser til at det i Representantforslag
161 S (2023–2024) fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Dagfinn
Henrik Olsen, Gisle Meininger Saudland, Frank Edvard Sve, Erlend
Wiborg og Silje Hjemdal ble etterlyst en rask etablering av en kompensasjonsordning
for oljearbeiderne. Arbeids- og sosialkomiteen behandlet saken i
Innst. 444 S (2023–2024). Komiteens tilråding, som medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
stod bak, og som ble vedtatt, var:
«Stortinget ber regjeringen, i lys av
kunnskapen fra NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning,
følge opp arbeidet med oljepionerene og komme raskt tilbake til
Stortinget på egnet vis.» (Vedtak nr. 843 (2023–2024))
I forbindelse med behandlingen av denne saken opplyste
regjeringen om at anbefalingen fra kommisjonen i saken bare er ett
av flere innspill, og at saker om yrkesskader bør håndteres innenfor
det etablerte yrkesskadesystemet. Dette vil kunne bety at det ikke
etableres en egen kompensasjonsordning, og at tiden går, mens flere
og flere av personene som har krav på erstatning, dør av skadene
jobben i Nordsjøen påførte dem.
Forslagsstillerne mener at en slik behandling
ikke følger opp kommisjonens anbefaling, og at det bør etableres
en egen kompensasjonsordning skreddersydd for oljepionerene. Regjeringens
fremgangsmåte medfører en uforholdsmessig lang tidsbruk i en sak
der det er skapt forventninger om en snarlig løsning. Det er grunn til
å fremheve at etablering av egne kompensasjonsordninger ikke er
unikt, men er gjort flere ganger tidligere. For både nordsjødykkere
og militære veteraner er det etablert slike ordninger under henvisning
til særtrekk ved arbeidsforholdene. Forslagsstillerne mener på lik linje
med kommisjonen at arbeidsforholdene for oljepionerene var så ekstraordinære
at det er riktig å opprette en egen kompensasjonsordning. For at
den skal være rimelig, må kompensasjonsordningen, som kommisjonen
påpeker, avgrenses til noen yrkesgrupper. Når det gjelder tidsmessig
avgrensning, bør det legges til grunn tilsvarende som for nordsjødykkerne,
fra starten av petroleumsvirksomheten og frem til 1990. Forslagsstillerne
viser til at et flertall i kommisjonen anbefaler en særskilt kompensasjonsordning
for oljepionerene etter utredningens modell 2. Denne forutsetter
en mulig sammenheng mellom eksponering i arbeidet og dokumentert
helseskade.