Representantforslag om en bedre behandling av forvaltningsrevisjoner fra Riksrevisjonen
Dette dokument
- Representantforslag 14 S (2024–2025)
- Fra: Carl I. Hagen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
I henhold til Stortingets forretningsorden behandles nå alle forvaltningsrevisjoner av kontroll- og konstitusjonskomiteen, som avgir innstilling om de forhold som er avdekket av Riksrevisjonen. Behandlingen dreier seg om forhold som har skjedd tidligere, og om hvilket grunnlag det er for kritikk av den eller de regjeringer som hadde ansvaret i den perioden revisjonen omhandler.
Forsøk på å innføre en ordning som innebærer at Stortingets behandling også burde dreie seg om forhold fremover i tid, som følge av de forhold Riksrevisjonens rapport har avdekket, har tidligere vært avvist av et flertall. Begrunnelsen har vært at det må være den fagkomiteen som har ansvaret for det relevante saksområdet, som må ta ansvaret for omlegging eller fornyelse av den politikk som skal gjelde for det relevante området. Derfor skal ikke kontroll- og konstitusjonskomiteen fremme forslag om å følge opp forvaltningsrevisjonens funn.
Resultatet er at noe av hovedformålet med forvaltningsrevisjoner, nemlig å gjennomføre forbedring av handlingsmønstre i den offentlige forvaltning basert på det Riksrevisjonens undersøkelser avdekker, ikke oppnås. Der det avdekkes mangler i forvaltningen og Riksrevisjonen fremmer forslag om forbedringer, skjer det lite. Derfor er det et behov for en endring i Stortingets behandling av Riksrevisjonens forvaltningsrevisjoner. Behandlingen må dreie seg både om fortiden og mulige kritikkverdige forhold med plassering av ansvar, og også om hvilke endringer som bør skje som følge av de forhold som Riksrevisjonens forvaltningsrevisjoner påpeker, og de forslag som det er naturlig å ta opp i sammenheng med dette.
Det kan være flere måter å omorganisere Stortingets behandling på, men det som foreslås her, er en behandling av forvaltningsrevisjonen i relevant fagkomité i tillegg til kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling. Det kan skje ved at utkast til innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen sendes den relevante fagkomité til uttalelse før innstillingen avgis. Kontroll- og konstitusjonskomiteen konsentrerer seg da om de forhold som er avdekket, mens fagkomiteen forholder seg til hvilke endringer som eventuelt bør skje i tiden fremover som følge av det Riksrevisjonen har rapportert. Fagkomiteen kan både skrive merknader og fremme konkrete forslag til endringer som den mener bør skje som følge av de funn som forvaltningsrevisjonen har gjort. På denne måten vil Stortinget både vurdere kritikkverdige forhold og plassere ansvaret for det som er skjedd, og samtidig kunne sikre at det gjøres endringer for fremtiden for å unngå lignende kritikkverdige forhold.
I de saker hvor det er naturlig med en offentlig høring, kan det gjennomføres en felles høring med begge komiteer, to høringer eller én høring med noen utvalgte medlemmer fra begge komiteer.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endring:
I
§ 15 femte ledd skal lyde:
Kontroll- og konstitusjonskomiteen skal gi innstilling til Stortinget om alle saker den tar opp til behandling. Komiteen avgjør i det enkelte tilfellet om den skal forelegge utkast til innstilling for berørte fagkomiteer til uttalelse før innstillingen avgis. Ved behandlingen av forvaltningsrevisjoner fra Riksrevisjonen skal likevel alltid utkast til innstilling forelegges berørte fagkomiteer til uttalelse før innstillingen avgis. Fagkomiteene skal i slike tilfeller særlig vurdere Riksrevisjonens anbefalinger om fremtidig oppfølging av forvaltningsrevisjonens funn og fremme eventuelle forslag om dette. Ved behandlingen av saker etter § 14 nr. 8 bokstav b kan komiteen velge å innhente uttalelse fra vedkommende fagkomité som gir grunnlag for utarbeidelse av sin innstilling.
II
Endringen trer i kraft straks.
Carl I. Hagen |