Bakgrunn
Den norske modellen har for mange blitt en fattigdomsfelle,
selv om intensjonen er å løfte flere ut av fattigdom. Andelen barn
som lever i lavinntektsfamilier, har økt dramatisk siden 2005.
Den ferske rapporten «Barn i lavinntektshusholdninger
i Norden 2005–2020» fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som har sett
på utviklingen i lavinntektsfamilier i Norge, Sverige, Danmark og
Finland, har interessante funn. Forskerne bak rapporten peker på
at Norge og Sverige har hatt en stor økning av barn som lever i
lavinntektsfamilier som følge av høy innvandring. Finland og Danmark
har hatt lavere innvandring og ingen merkbar økning i fattigdom.
I tillegg viser rapporten at Danmark og Finland
i større grad klarer å løfte folk ut av fattigdom ved at en langt
større andel av de fattige har sin hovedinntekt fra arbeid, og ikke
fra offentlige støtteordninger. Dette kan indikere at innretningen
på norske støtteordninger ikke nødvendigvis hjelper de svakeste,
men tvert imot holder dem borte fra arbeidslivet.
Blant foreldre med lavest inntekt i Norge er
det over dobbelt så mange uføre som i Danmark og Finland, og nesten
tre ganger så mange som i Sverige. Det er vanskelig å finne logiske
grunner til at så mange flere er uføre i denne gruppen i Norge enn
i nabolandene.
Arbeids- og sosialministeren var ute i Aftenposten 8. april
2024 og mente at flere måtte ut i arbeid og at arbeidslinjen ligger
fast. Det foreligger imidlertid ingen konkrete forslag for å følge
dette opp. Forslagsstillerne mener at fine ord om arbeidslinjen
må følges opp med handling.
Når den enkelte henvises til passivt mottak
av overføringer, så er det usunt både for den enkelte og for velferdsstaten.
Da Drammen kommune, som første kommune, innførte aktivitetsplikt
for sosialhjelpsmottagere i 2013, forsvant nesten halvparten av
de unge sosialhjelpsmottagerne på kort tid. Folk som virkelig trengte sosialhjelp,
fikk et meningsfullt aktivitetstilbud. Svært mange av de unge brukerne
kom etter hvert i utdanning eller arbeid, og flere takket for «dyttet
i ryggen» som kommunen ga. Senere ble aktivitetsplikt for unge sosialhjelpsmottagere
en nasjonal ordning.
En kartlegging av hvordan Nav følger opp personer som
mottar økonomisk sosialhjelp, gjennomført av Oslo Economics i 2023,
viser at 65 pst. av sosialhjelpsmottagere under 30 år fikk vilkår
om aktivitet. Viktige nytteverdier av aktivitetsplikten er at brukere
kommer ut av en passiv tilværelse og raskere kan komme i jobb eller
utdanning. Forslagsstillerne mener dette er et eksempel på å styrke
arbeidslinjen i praksis.
Kartleggingen viser at en stor andel av brukerne
gis unntak for aktivitetsplikten basert på «tungtveiende grunner»,
og at større Nav-kontorer oftere ga unntak enn mindre kontorer.
Ifølge kartleggingen kan en av grunnene til dette være at større
kontorer har mindre ressurser til tett oppfølging av brukerne. Det
fremkommer også at det ved brudd på vilkårene om aktivitet var få
vedtak om reduksjon av stønaden, på tross av at advarsel om reduksjon
i utbetalingen kunne føre til en positiv endring. Oslo Economics
mener det kan synes som om Nav i større grad bør bruke reduksjon
i utbetalingene i tilfeller der bruker ikke følger opp avtalte aktiviteter eller
ikke ser ut til å samarbeide med Nav over tid, og det støtter forslagsstillerne.
Dersom det offentlige stiller opp med tjenester
og støtteordninger for innbyggerne, er det rett og rimelig at det
kreves noe tilbake for å unngå passivitet.
For at flere med lav inntekt skal komme seg
ut i arbeid og bli selvhjulpne, må det alltid lønne seg å jobbe fremfor
å leve på støtteordninger. I noen tilfeller kan man risikere å gå
ned i inntekt dersom man lever på offentlige overføringer og begynner
å jobbe. Dette kan tyde på at både støtteordningene er for rause
og at man mister uforholdsmessig mye av støtten dersom man får egen
inntekt i tillegg. Slike effekter viser en feil innretning på systemet.
Dagens politiske situasjon og gjeldene trusselbilde tilsier
at man må bruke større ressurser på forsvar, politi, sikkerhet,
helse og omsorg. Dette vil kreve tydelige prioriteringer. Den beste
måten å redusere statlige utgifter og samtidig øke inntektene på
er å få flere i arbeid. Dette vil ha en dobbel positiv økonomisk
effekt ved at folk går fra å være en utgiftspost til å bli en inntektskilde
for staten. I tillegg vil det ha svært mye å si for dem som lever
i vedvarende lavinntekt.
Arbeid er veien ut av fattigdom. I Norge har
debatten i alt for lang tid handlet om hvordan forskjellige støtteordninger
bør økes, mens den burde handlet om hvordan man får folk over fra
støtteordninger til lønnet arbeid.