Bakgrunn
Barne- og ungdomskriminalitet rammer ikke kun offeret,
det er også ødeleggende for barnet selv. Barn som begår kriminalitet,
må derfor beskyttes mot seg selv.
Ungdomskriminalitet er et økende problem i alle de
store byene. Man kan ikke akseptere at ungdomskriminaliteten øker
i Norge. Regjeringen Støre har ikke lykkes med å fremme tiltak for
å møte utviklingen i gjengkriminaliteten. Det er behov for et landsdekkende
institusjonstilbud for barn som har begått alvorlige eller gjentatte
lovbrudd. I Høyres forslag til alternativt statsbudsjett for 2024 ble
det satt av 35 mill. kroner til et slikt institusjonstilbud.
Formålet med tilbudet er å fjerne barnet fra
et skadelig miljø, korrigere destruktiv atferd og å sikre psykisk
helsehjelp, skolegang og mulighet til et liv uten kriminalitet. Målgruppen
for institusjonstilbudet er 1) barn under 18 år som tvangsplasseres
etter barnevernsloven § 6-2, og 2) barn over 15 år som får en betinget
dom (fullbyrdingsutsettelse) med vilkår om opphold i institusjon
for inntil 1 år etter straffeloven § 37 første ledd bokstav h. Det
bør vurderes om institusjonstilbudet også skal gjelde barn som i
stedet for fengsling blir besluttet plassert i institusjon etter straffeprosessloven
§ 188.
Alle som får tilbud om plass, skal følges opp
av et tverretatlig team som skal ivareta og forberede den enkelte
på et liv uten kriminalitet, etter modell fra ungdomsfengsler, jf.
straffegjennomføringsloven § 10 a. Opphold i institusjonen skal
ikke være frivillig. Om nødvendig kan elektronisk kontroll benyttes
for å hindre rømming og begrense gjentakelsesfare.
Bakgrunnen for forslaget er blant annet politimester
i Oslo, Ida M. Øystese, sin kronikk i Politiforum fra august 2023,
og en evaluerings- og sluttrapport fra en tverretatlig tiltaksgruppe
som over lengre tid har fulgt en konkret sak i Oslo. For øvrig har
Oslo tingrett pekt på behovet for bedre institusjonstilbud for denne
gruppen i sin høringsuttalelse til forslag om endringer i ungdomsstraffene.