Representantforslag om å gjenåpne veisystemet i og rundt Oslo

Dette dokument

  • Representantforslag 160 S (2023–2024)
  • Fra: Sylvi Listhaug, Hans Andreas Limi, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Bård Hoksrud, Christian Tybring-Gjedde, Himanshu Gulati, Morten Wold, Erlend Wiborg og Tor André Johnsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Bilen er det mest brukte og fleksible transportmidlet. Mer enn 80 pst. av persontransporten foregår med bil. Bilen er viktig for folks hverdagstransport over hele landet, både i by og bygd. Biltrafikken har vært i vekst i lang tid og vil fortsette å vokse grunnet bilens mange fortrinn. Allikevel jobber mange politikere og byråkrater for å begrense folks mulighet til å velge bilen, især i byområdene gjennom byvekstavtaler med nullvekstmål.

I forbindelse med utbyggingen av regjeringskvartalet vil både Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen stenges for trafikk i en periode på hele tre år. Dette vil skape problemer for trafikkflyten i Oslo sentrum. Det tidligere byrådet i Oslo har allerede skapt trafikale vanskeligheter ved å stenge flere gater for biltrafikk. Nedstengingen av Ring 1 vil komme på toppen av en allerede vanskelig, politikerskapt situasjon for mange trafikanter. Forslagsstillerne mener at det nå er tid for å gjenåpne flere av de gatene som det tidligere byrådet har stengt for biltrafikk, for å bøte på trafikkutfordringene som nedstengingen av tunnelene vil medføre. Regjeringen må nå ta et initiativ overfor Oslo kommune for å få gjenåpnet flere gater for ordinær trafikk.

Forslagsstillerne viser til at Statens vegvesen er gitt et særlig ansvar for forvaltningen av byvekstavtalene, der ett av formålene er å innskrenke folks frie valg av transportmiddel. Helt uavhengig av ombyggingen av Ring 1 i Oslo har Statens vegvesen besluttet å redusere personbilkapasiteten på E6 og E18 inn mot Oslo. Begrunnelsen er å redusere antallet biler og at folk skal bruke sykkel eller kollektivtrafikk heller enn bilen. Det er imidlertid ikke slik at alle har en reisehverdag som gjør slike prioriteringer mulig, og det er heller ikke en kapasitet på kollektivsystemet rundt Oslo som dekker behovet. Stengingen av kollektivfeltene på E6 og E18 for elbiler vil bare bidra til enda mer kø og kaos på et veisystem som allerede har underkapasitet. Forslagsstillerne mener at dette er en uholdbar beslutning fra Statens vegvesens side, og mener at regjeringen snarest må sørge for å øke transportkapasiteten på E6 og E18 på samme vilkår som før 6. mai.

Kollektivkapasiteten rundt Oslo er allerede for svak, og den store prisveksten bidrar til at fylkene må redusere kapasiteten mens behovet tilsier at tilbudet burde bli bedre. I en situasjon med redusert mobilitet i Oslo og der det oppfordres til bruk av kollektivtrafikk, må det samtidig kunne forventes at tilbudet styrkes. Forslagsstillerne forventer at regjeringen snarest tar et initiativ sammen med fylkene rundt Oslo for å styrke kollektivkapasiteten i treårsperioden med arbeider på Ring 1.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai.

  • 2. Stortinget ber regjeringen ta et initiativ overfor Oslo kommune med forventning om å gjenåpne gater for biltrafikk for å skape en bedre trafikkflyt når Ring 1 stenges for ombygging.

  • 3. Stortinget ber regjeringen sørge for å styrke kollektivtrafikktilbudet rundt Oslo i perioden med redusert mobilitet når Ring 1 stenges for ombygging.

14. mai 2024

Sylvi Listhaug

Hans Andreas Limi

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Bård Hoksrud

Christian Tybring-Gjedde

Himanshu Gulati

Morten Wold

Erlend Wiborg

Tor André Johnsen