Bakgrunn
Bilen er det mest brukte og fleksible transportmidlet.
Mer enn 80 pst. av persontransporten foregår med bil. Bilen er viktig
for folks hverdagstransport over hele landet, både i by og bygd.
Biltrafikken har vært i vekst i lang tid og vil fortsette å vokse
grunnet bilens mange fortrinn. Allikevel jobber mange politikere
og byråkrater for å begrense folks mulighet til å velge bilen, især
i byområdene gjennom byvekstavtaler med nullvekstmål.
I forbindelse med utbyggingen av regjeringskvartalet
vil både Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen stenges for trafikk
i en periode på hele tre år. Dette vil skape problemer for trafikkflyten
i Oslo sentrum. Det tidligere byrådet i Oslo har allerede skapt
trafikale vanskeligheter ved å stenge flere gater for biltrafikk.
Nedstengingen av Ring 1 vil komme på toppen av en allerede vanskelig,
politikerskapt situasjon for mange trafikanter. Forslagsstillerne
mener at det nå er tid for å gjenåpne flere av de gatene som det
tidligere byrådet har stengt for biltrafikk, for å bøte på trafikkutfordringene som
nedstengingen av tunnelene vil medføre. Regjeringen må nå ta et
initiativ overfor Oslo kommune for å få gjenåpnet flere gater for
ordinær trafikk.
Forslagsstillerne viser til at Statens vegvesen
er gitt et særlig ansvar for forvaltningen av byvekstavtalene, der
ett av formålene er å innskrenke folks frie valg av transportmiddel.
Helt uavhengig av ombyggingen av Ring 1 i Oslo har Statens vegvesen
besluttet å redusere personbilkapasiteten på E6 og E18 inn mot Oslo.
Begrunnelsen er å redusere antallet biler og at folk skal bruke
sykkel eller kollektivtrafikk heller enn bilen. Det er imidlertid
ikke slik at alle har en reisehverdag som gjør slike prioriteringer
mulig, og det er heller ikke en kapasitet på kollektivsystemet rundt
Oslo som dekker behovet. Stengingen av kollektivfeltene på E6 og
E18 for elbiler vil bare bidra til enda mer kø og kaos på et veisystem
som allerede har underkapasitet. Forslagsstillerne mener at dette
er en uholdbar beslutning fra Statens vegvesens side, og mener at
regjeringen snarest må sørge for å øke transportkapasiteten på E6
og E18 på samme vilkår som før 6. mai.
Kollektivkapasiteten rundt Oslo er allerede
for svak, og den store prisveksten bidrar til at fylkene må redusere
kapasiteten mens behovet tilsier at tilbudet burde bli bedre. I
en situasjon med redusert mobilitet i Oslo og der det oppfordres
til bruk av kollektivtrafikk, må det samtidig kunne forventes at
tilbudet styrkes. Forslagsstillerne forventer at regjeringen snarest
tar et initiativ sammen med fylkene rundt Oslo for å styrke kollektivkapasiteten
i treårsperioden med arbeider på Ring 1.