Bakgrunn
Siden forrige gang Stortinget behandlet forslag
til tiltak for å bidra til stans av Israels folkerettsbrudd mot palestinerne
på Gazastripen, har viktige vedtak blitt fattet i FNs organer.
FNs sikkerhetsråd vedtok 25. mars 2024 resolusjon 2728,
som krever umiddelbar våpenhvile og understreker at Israels blokkering
av nødhjelp til sivilbefolkningen må opphøre.
Den internasjonale domstolen (ICJ) fant 26. januar 2024
Sør-Afrikas anklager om at Israel står i fare for å utføre et folkemord
som troverdige og beordret den israelske staten til å gjøre alt
som står i dens makt for å forhindre folkemord på palestinerne,
påse at det israelske militæret ikke begår noen handling som kan
utgjøre et folkemord, samt å slippe inn nødhjelp. ICJ utstedte en ny
ordre 28. mars 2024 som beordret staten Israel å uten opphold slippe
inn mat, vann, strøm og legehjelp til palestinerne i Gaza, deriblant
ved å holde grenseovergangene åpne for slik hjelp, i fullt samarbeid
med FN.
FNs menneskerettighetsråd vedtok 5. april 2024
en resolusjon som ber land
«stanse salg, overføring og videresalg
av våpen, ammunisjon og annet militært utstyr til Israel […] for
å forhindre videre brudd på internasjonal humanitærrett samt brudd
og misbruk av menneskerettigheter.»
Norge framførte 23. februar 2024 sitt offisielle
syn på Israels okkupasjon av palestinske områder i en separat sak
for ICJ, hvor regjeringens representant blant annet anførte:
«Okkupasjonen er et brudd på grunnleggende
menneskerettigheter, internasjonal humanitær lov og det palestinske
folks rett til selvbestemmelse.»
Utenriksminister Espen Barth Eide kommenterte den
økende volden mot palestinere i de okkuperte områdene slik til NRK:
«Den uretten palestinerne utsettes for,
må stanse.»
Sikkerhetsrådet har så langt ikke vedtatt noen
sanksjonsmekanisme for å håndheve at partene etterlever rådets resolusjon
om våpenhvile og humanitær tilgang, i motsetning til det rådet har
gjort i flere andre konflikter. Heller ikke tidligere resolusjoner
som slår fast at de palestinske områdene er okkupert og at Israel
snarest må avslutte all bosetningsvirksomhet i områdene, har blitt
fulgt opp med sanksjoner. Norge må derfor ta initiativ til sanksjoner
i FN-regi.
I påvente av slike sanksjoner påhviler det hvert
av FNs medlemsland å følge opp sikkerhetsrådets vedtak. Det samme
gjelder ICJs ordre og FNs menneskerettighetsråds resolusjoner, da
disse organene ikke har egne maktmidler til å påse etterlevelse,
men avhenger av handling fra stater som er tilsluttet FNs konvensjoner. For
å ivareta landets folkerettslige forpliktelser må Norge derfor iverksette
egne tiltak for å stoppe Israels okkupasjon av palestinske områder,
hindre folkemord på palestinerne og avverge humanitær katastrofe.
Etter at ICJ kom med pålegg om strakstiltak
og fant at faren var reell for folkemord, varslet utenriksminister Espen
Barth Eide at
«det påhviler alle stater å gå gjennom
sin samhandling med Israel for å se om man på noen måte kan bidra til
den»
og at regjeringen arbeidet med en slik gjennomgang
«slik at vi skal forvisse oss om at det
er ingen norske handlinger som vil være i strid med det som følger
av domstolen.»
Det har imidlertid gått to og en halv måned
siden ICJs pålegg uten at regjeringen har lagt fram sin gjennomgang
eller gitt Stortinget en dato for når dette skal skje. I lys av
den akutte situasjonen på Gazastripen må Stortinget be om å få framlagt
regjeringens gjennomgang uten opphold.
Flere land har erklært at de vil slutte seg
til Sør-Afrikas sak mot Israel for ICJ, slik stater har rett til
etter artikkel 63 i domstolens statutter. Colombia har levert en intervensjonserklæring
som blant annet ber ICJ sikre
«the safety and, indeed, the very existence
of the Palestinian people.»
Irland varsler at også de vil slutte seg til
saken og at deres regjering er i kontakt med flere likesinnede land som
vurderer det samme. Som et land med utstrakt samhandling med Israel
har Norge stor interesse av å få avklart hvordan folkemordkonvensjonen
bør anvendes i denne saken. Norge bør derfor levere en intervensjonserklæring
til ICJ.
Den palestinske selvstyremyndigheten har videre fornyet
sin søknad om å få staten Palestina opptatt som fullverdig medlem
av FN. Selvstyremyndigheten viser blant annet til de 140 landene
som nå anerkjenner staten Palestina, i tillegg varsler Spania at
de vil anerkjenne Palestina som selvstendig stat før juli 2024.
USA melder at de ikke vil støtte Palestinas medlemskap før det foreligger
en fredsavtale med Israel. Forslagsstillerne viser til Stortingets
vedtak i behandlingen av representantforslag fra stortingsrepresentantene
Bjørnar Moxnes og Hege Bae Nyholt om anerkjennelse av Palestina
som egen stat og norsk tilslutning til FNs apartheidkonvensjon,
Dokument 8:237 S (2022–2023), jf. Innst. 26 S (2023–2024), hvor
Vedtak 29 (2023–2024) lyder:
«Stortinget ber regjeringen være forberedt
på å anerkjenne Palestina som en egen stat på et tidspunkt der en
anerkjennelse kan ha positiv innvirkning på en fredsprosess og uten
forbehold om en endelig fredsavtale.»
Forslagsstillerne mener at den tiden er nå,
og at norsk støtte til fullverdig palestinsk medlemskap av FN henger
naturlig sammen med Stortingets vedtak og Norges støtte til at Palestina
i sin tid ble opptatt med observatørstatus.
I rapporten som FNs spesialrapportør for menneskerettighetssituasjonen
i de okkuperte palestinske områdene leverte til FNs menneskerettighetsråd
25. mars 2022, heter det at:
«the Special Rapporteur has concluded
that the political system of entrenched rule in the Occupied Palestinian
Territory that endows one racial-national-ethnic group with substantial
rights, benefits and privileges while intentionally subjecting another
group to live behind walls and checkpoints and under a permanent
military rule sans droits, sans égalité, sans
dignité et sans liberté (without rights, without equality,
without dignity and without freedom) satisfies the prevailing evidentiary
standard for the existence of apartheid.»
En av rapportens anbefalinger var
å gjenopprette FNs spesialkomité mot apartheid for å etterforske
enhver systematisk diskriminering og undertrykkelse som kan utgjøre
apartheid i hvilken som helst del av verden, inkludert i de okkuperte
palestinske områdene. Forslagsstillerne mener at Norge bør fremme
og støtte et slikt initiativ, og viser til at dette kan gjøres også
av land som i dag ikke er tilsluttet apartheidkonvensjonen.