Nasjonale og internasjonale forpliktelser
Norge har forpliktet seg til å bidra til rask
restaurering av natur i stor skala. I det globale Kunming-Montreal-rammeverket
for naturmangfold (naturavtalen), som Norge har tilsluttet seg,
står det at partene skal
«Sikre at det innen 2030 er iverksatt
effektiv restaurering av minst 30 prosent av arealene med forringede
økosystemer på land, i elver og innsjøer, langs kysten og i havet,
for å forbedre naturmangfold og økosystemfunksjoner og -tjenester
samt økologisk tilstand og sammenheng.»
Forslagsstillerne understreker at dette er et
svært ambisiøst mål på et nytt felt politisk og faglig. Det kreves
derfor nå høy politisk prioritering og rask avklaring av en rekke
juridiske, politiske og forvaltningsmessige spørsmål for å komme
i gang med naturrestaurering i tråd med det høye ambisjonsnivået
og målsettingene i naturavtalen.
Regjeringen har varslet en handlingsplan i form
av en stortingsmelding om Norges oppfølging av naturavtalen. Det
er naturlig at naturrestaurering vil bli behandlet i denne meldingen,
men det er uklart om det blir gitt nødvendige avklaringer av juridiske,
forvaltningsmessige og budsjettmessige tiltak.
Behovet for nye tiltak må sees i lys av at Norges
arbeid for å innfri målene om restaurering i Aichi-avtalen fra 2010
var mislykket. Norge hadde da forpliktet seg til følgende formulering:
«Innen 2020 er økosystemene mer robuste,
og det biologiske mangfoldets bidrag som karbonlager er forsterket
gjennom bevaring og restaurering, inkludert restaurering av minst
15 prosent av forringede økosystemer.»
Aichi-forpliktelsene ble også gjengitt i Meld.
St. 14 (2015–2016). I Stortingets behandling av meldingen i Innst.
294 S (2015–2016) ble det vedtatt at regjeringen skulle trappe opp
innsatsen for å nå målet (Vedtak 669 (2015–2016)). Norge er ikke
i nærheten av å innfri stortingsvedtaket fra 2015, og hadde ikke
innfridd noen av Aichi-målene innen fristen i 2020. Det er nå mindre
enn seks år igjen til målene i den nye og enda mer ambisiøse naturavtalen
skal være nådd. Det vil være svært uheldig hvis det enda en gang
mangler reell vilje til å levere på vedtatte mål.
Enkelte restaureringstiltak er allerede i gang
eller under planlegging, blant annet handlingsplaner for restaurering
av vassdrag og våtmarker. Det mangler likevel en helhetlig tverrsektoriell
plan for restaurering av natur til lands og til havs i Norge i den
skalaen som naturavtalen forplikter landet til. En slik plan bør
legges frem som en del av den varslede stortingsmeldingen om oppfølging
av naturavtalen i 2024, så Stortinget kan vurdere sammenhengen i
regjeringens oppfølging av naturavtalen, og arbeidet kan komme i
gang.
En nasjonal plan for arbeidet med naturrestaurering bør
ta utgangspunkt i den globale naturavtalens mål om igangsatt restaurering
av 30 prosent av et representativt utvalg av forringet natur. Den
bør legge til grunn at Norge skal ta sin andel av restaureringsjobben
for norsk land- og havareal. Planen bør avklare forvaltningsstruktur
for omfattende naturrestaurering i Norge og inneholde tiltak for
å kartlegge områder egnet for naturrestaurering, milepæler fram
til 2030 samt avklare finansiering i en størrelsesorden som er i
tråd med naturavtalen. Hvordan naturrestaurering skal bidra til
prinsippet om arealnøytralitet, bør også klargjøres.