Nye tiltak – en ny fase av Oslofjordplanen
Dessverre tilsier ingen tilgjengelig faglig
dokumentasjon eller evaluering at nåværende Oslofjordplan og -tiltak
vil være tilstrekkelig til å stoppe svekkelsen av Oslofjordens økosystem
og bygge systemet opp igjen. Når det politiske målet, erklært av
både nåværende og forrige regjering, er å bygge opp igjen Oslofjorden,
må oppdatert fagkunnskap legges til grunn for en ny fase av planen.
Når et økosystem er sterkt svekket og må bygges opp
igjen, finnes ingen helt presis kunnskap om akkurat hvilke tiltak
som vil ha størst effekt. De mest sannsynlig effektive tiltakene
vil være å beskytte økosystemets viktigste biologiske faktorer og
funksjoner og gi dem mulighet til å bygge seg opp igjen. Å fortsette
beskatning av og inngrep mot slike økosystemelementer som allerede er
sterkt presset, gir erfaringsmessig dårlig resultat. Det kreves
dermed politisk vilje til generell beskyttelse av store fiskearter
og mangfoldet av arter, og av viktige naturtyper i sjøen og viktige
leveområder i tilstrekkelig omfang.
Forslagsstillerne viser til faglige evalueringer
av handlingsplanens resultater til nå, som tilsier at det må iverksettes
mer konkrete, planmessige og forpliktende tiltak for å kunne håpe
på positiv effekt. Faglige råd tilsier klart at både fritidsfiske
og kommersielt fiske og bunntråling må stanses i store deler av
fjorden til bestandene tydelig har bygget seg opp igjen og kan tåle
ny beskatning. Hovedprinsippet for forvaltningen av fjorden må bli
at gjenværende bestander av svekkede arter/bestander fredes og at
andre arter også unntas fra beskatning slik at de er tilgjengelige
som mat/ressurs for oppbygging av større og sterkere rovfiskbestander
enn i dag. Havforskningsinstituttet har i rapporten «Evaluering
av tiltak for vern av kysttorsken i sør» slått fast at
«ethvert bestandskompleks bestående av
kraftig reduserte bestander vil være svært sårbart for ethvert fisketrykk.»
Forslagsstillerne viser videre til at Kunming-Montreal-rammeverket
for naturmangfold (naturavtalen), som Norge har signert, generelt
peker på behovet for betydelig økt marint arealvern og beskyttelse
av marine habitater. I avtalen står det at det skal igangsettes
restaurering av 30 pst. av den forringede naturen innen 2030, og
at 30 pst. av havet skal beskyttes gjennom «ecologically representative
well-connected and equitably governed systems of protected areas
(PA) and other effective area-based conservation measures».
Et grunnleggende prinsipp i avtalen er at et
representativt utvalg av naturen skal vernes. Avtalen understøtter
dermed at i et spesielt hardt presset område som Oslofjorden, der
behovet for restaurering er stort, bør arealvern være et selvsagt
tiltak i langt større grad enn i dag. De eksisterende verneområdene
i Oslofjorden er for små og oppfyller i liten grad internasjonale
krav til verneområder. Naturavtalens mål om 30 pst. vern og 30 pst.
restaurering må være et minstekrav for det videre arbeidet med å
ta vare på Oslofjorden og indre Skagerrak, og har støtte i ferske,
norske havvitenskapelige publikasjoner. Basert på de gode erfaringene
med marine verneområder konkluderer de norske havforskerne:
«We thus strongly support the call for
inclusion of 30% of Skagerrak coastal waters in effectively protected areas.»
Forslagsstillerne viser også til statusrapporten
fra Oslofjordrådet og Miljødirektoratet fra 2023, som anbefaler
følgende generelle tiltak:
-
Næringstilførsler
fra avløp og jordbruk må reduseres.
-
Rovfiskbestandene må gjenoppbygges, det
bør innføres flere nullfiskeområder og utfasing av bunntråling bør
vurderes.
-
Unngå nedbygging av strandsone og gruntvannsområder
som er viktige beite- og oppvekstområder for fiskeyngel og sjøfugl.
Forskere fra blant annet UiO, NMBU,
HI og UiA har lagt frem 11 forslag for å bygge opp igjen økosystemet
i Oslofjorden. Forskerne foreslår blant annet etablering av større
fredningsområder der fisk og vegetasjon er beskyttet mot både bunntråling
og fiske, inkludert stans i bunntråling i nasjonalparkene og Indre
Oslofjord. De foreslår også totalfredning av torsk, en restaureringsplan
for tapte habitater, maksimumsmål for viktige arter og sterkere
tiltak mot avrenning fra avløp og jordbruk. Forskerne skriver blant
annet at:
«For gjenoppbygging av torsk
og/eller andre fiskearter som kan bidra med sin funksjon som toppredatorer
i økosystemet peker beste tilgjengelige kunnskap på opprettelse
av strengt vern i permanente nullfiskeområder som det mest effektive
tiltaket. Økte bestander av toppredatorer vil kunne bidra til å
gjenoppbygge robuste økosystemer og avhjelpe problemet med ‘gjengroing’.»
Det tiltaket som tillegges størst faglig og
politisk vekt i nåværende arbeid av Oslofjordplanen er reduksjon
av nitrogentilførsel til fjorden. Dette er en svært viktig forutsetning
for langsiktig gjenoppbygging av forutsetningene for Oslofjordens
økosystem, og det er varslet og tildels igangsatt viktige tiltak.
Samtidig er det klart at arbeidet for å redusere nitrogenproblemet
mangler flere avgjørende forutsetninger for å lykkes. De viktigste er
mer konkrete mål for utslippsreduksjon og tilstand i fjorden, delmål
og rekkefølge på tiltak, og lokale og statlige finansieringsplaner.
Tilstrekkelige tiltak mot nitrogen i Oslofjorden blir svært store,
dyre og tidkrevende, og det er desto mer nødvendig at de inngår
i en konkret plan.
Forslagsstillerne mener Stortinget bør lytte
til faglige råd om hvilke tiltak som trengs for å redde Oslofjorden.