Dokumentasjon og sporbarhet
Skal man kunne inndrive et lønnskrav og slå
ned på lønnstyveri, er man avhengig av å få klarhet i hva som faktisk
har skjedd. Dessverre sliter man i mange av sakene med mangel på
dokumentasjon, noe som gjør det vanskeligere å føre bevis. Man må
derfor sette i verk flere tiltak, som kan gi mer sporbarhet og etterprøvbarhet. Det
må bli enklere å få klarhet i hva som ble avtalt mellom partene
og om arbeidsavtalen er overholdt.
Regjeringen Solberg innførte krav om at lønn
som hovedregel skal utbetales via bank, slik at myndighetene i ettertid
faktisk kan sjekke om pengene kom frem. Men de useriøse og kriminelle
lovbryterne benytter stadig nye verktøy og metoder for å omgå lover
og regler. Derfor bør Arbeidstilsynet få hjemmel til å ta beslag
i relevante dokumenter som avdekkes under deres kontrollvirksomhet.
Arbeidstilsynet bør også kunne innhente relevant informasjon direkte
fra tredjeparter, for eksempel fra arbeidsgivers bank eller A-meldingen.
I tråd med minstekravene i EUs arbeidsvilkårsdirektiv,
og etter vedtak i Stortinget, skal regjeringen korte ned fristen
for når skriftlig arbeidskontrakt skal være på plass, jf. arbeidsmiljøloven
§ 14-5, fra en måned til syv dager etter arbeidsforholdets oppstart.
Samtidig vet man at det også i tidsrommet før dette skjer grov utnyttelse.
Arbeidstilsynet er blant dem som har gitt uttrykk for at fristen
bør være kortere. Det finnes ingen gode grunner for å ikke la arbeidstakeren
få vite lønnen og grunnleggende arbeidsvilkår før man setter dem
i arbeid. Det bør derfor utredes et krav om skriftlig arbeidskontrakt
fra første arbeidsdag, og som minimum bør det innføres krav om at
lønnsopplysninger og de mest sentrale arbeidsvilkårene skal være
avklart skriftlig fra dag én. Det vil gi økt forutsigbarhet for
arbeidstaker, lette bevisproblematikk for begge parter ved eventuelle tvister
og forebygge utnytting av sårbare arbeidstakere.
Som et ledd i å sikre bedre dokumentasjon og
enklere kontroll, bør regjeringen også innføre en digital løsning
for arbeidskontrakter. Det vil gjøre det vanskeligere for en useriøs
arbeidsgiver å forfalske eller fabrikkere arbeidsavtaler idet virksomheten
blir kontrollert. Det vil også gjøre det enklere for arbeidstaker
å sjekke sine rettigheter og plikter. Det bør undersøkes hvilke
private løsninger som eksisterer i dagens marked, slik at det offentlige
ikke setter opp nye statlige løsninger i konkurranse med dem. Det
viktige er at det blir sporbarhet, slik at det ikke blir mulig å
tilbakedatere og fabrikkere arbeidsavtaler.