Bakgrunn
Stortinget vedtok 22. mars 2018 å innlemme rettsaktene
som inngår i den tredje energimarkedspakken til EU, i EØS-avtalen,
og Norge ble tilsluttet EUs energibyrå ACER. Norge ble tettere knyttet
til det europeiske kraftsystemet, og ESA har myndighet til å fatte
vedtak om landets etterlevelse av en rekke regelverk. ACER kan via
ESA og Reguleringsmyndigheten for energi (RME) blant annet treffe
vedtak om kostnadsfordeling og strømflyten i mellomlandsforbindelsene.
Flere kommisjonsforordninger som Norge er blitt tilsluttet
siden vedtaket av tredje energimarkedspakke, sammen med EØS-avtalens
hovedregler, innskrenker det politiske handlingsrommet til å styre
norsk kraftpolitikk i tråd med interessene til forbrukerne og industrien.
Håndhevings- og vedtaksmyndighet over landets energisektor er flyttet
lenger unna de folkevalgte.
Nasjonal kontroll med bruken av egne naturressurser,
både gjennom eierskap og gjennom regulering, har gjort Norge til
et av de beste landene å bo i og lagt grunnlag for et samfunn med
høy grad av tillit og likhet. Framsynte politiske grep har tidligere
sikret landet råderett over vannkraften og petroleumsressursene.
Nå står striden igjen om naturressursene.
Suverenitetsavståelsen som ble vedtatt i 2018,
gjorde Norge langt på vei til en del av EUs energiunion, hvor målet
er fri flyt av strøm og likest mulig strømpriser. Dette er noe nytt.
Prisen på elektrisitet i Norge har tidligere vært betydelig lavere
enn i andre land i Norges nærhet. Økt prissmitte, som man har fått
med stadig flere utenlandskabler, svekker norsk industri, fører
til tap av arbeidsplasser og blir dyrt for husholdningene. Innlemmelsen
i EUs energiunion bidrar til at denne politiske kursen ligger fast.
I EUs fjerde energimarkedspakke (også kalt Ren energi-pakken),
som Norge må ta stilling til, utvides ACERs myndighet til å fatte
vedtak om flere forhold som påvirker handel over landegrensene,
deriblant inndelingen av prisområder. Fjerde energimarkedspakke
vil også legge strengere begrensninger på markedsinngrep, blant
annet ved at det fastsettes juridisk at markedet som et minimum
skal ha tilgang til 70 pst. av kabelkapasiteten, og ved å sette
strengere regler for regulering av pris og ved at regulering av
strømprisen forbys. Pakken inneholder også endringer i fornybardirektivet. Endringene
skal gjøre det lettere for utbyggere å få konsesjon, og de pålegger
land å utvide ordningen med opprinnelsesgarantier. Å videreføre
og utvide ordningen med opprinnelsesgarantier er stikk i strid med
regjeringens politiske plattform, som sier at ordningen skal fjernes.