Bakgrunn
Velferden i Norge ble til ved at fellesskapsløsninger ble
bygget opp av offentlige og ideelle aktører for å dekke befolkningens
grunnleggende behov.
Velferdstjenester er ikke som andre tjenester.
Folk som trenger velferdstjenestene, er ofte i en sårbar situasjon
og avhengige av andres prioriteringer og beslutninger. Da kan ikke
det kommersielle profittmotivet stå i veien for det tillitsbaserte
møtet mellom brukere og tjenestene. Alle penger som er bevilget
til velferdstjenester, som rusomsorg, må gå nettopp til det, ikke
til privat berikelse.
Det går et viktig skille mellom de private ideelle
aktørene og kommersielle aktører. For kommersielle aktører er den
økonomiske gevinsten hovedmotivet for å gå inn i velferden. Det
skiller seg grunnleggende fra ideelle, som driver nonprofit. Kommersielle
aktører kan være store konsern som trekker milliarder av kroner
ut av velferden og over til privat berikelse og/eller internasjonale
finansfond. De har ofte store økonomiske muskler, og får i dag i
rusomsorgen konkurrere mot ideelle rusinstitusjoner som har vært
et mangfoldig supplement til offentlige tilbud.
I januar 2024 lyste Helse Sør-Øst (HSØ) ut anbud innenfor
tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Anbudet ble ikke reservert
for ideelle, slik først forespeilet, men ble også åpnet for kommersielle
aktører. Samtidig reduseres antallet døgnplasser i anbudet med 123. Dette
er plasser som pasientene i regionen trenger. I tillegg til å åpne
for kommersielle aktører som nå skal konkurrere mot ideelle, har
Helse Sør-Øst også besluttet å vekte pris høyest. Dette gjør det
spesielt krevende for små ideelle tilbud å konkurrere mot kommersielle
aktører. Det kan også ha store konsekvenser for ideelle, som har
bygget opp fagmiljø over lang tid.
Anbudsprosessen i HSØ har også skapt bekymring for
at ideelle klinikker som Arken, landets eneste behandlingssted kun
for kvinner, kan blir nødt til å legge ned tilbudet. Kvinnehelseutvalget
peker på at flere studier viser at kvinnerettede tiltak innen rusbehandling gir
bedre resultater for kvinner, spesielt gravide og småbarnsmødre.
Helsedirektoratet anbefaler at kjønnsspesifikke behandlings- og
oppfølgingsbehov ivaretas. Allikevel finnes det nesten ingen slike
tilbud for kvinner med rusbrukslidelser i dag.
Kommersielle aktører dukker opp der det offentlige sliter
med kapasitet og underfinansiering av egne tjenester. Over tid har
dette blitt satt i system, der private aktører – ideelle og kommersielle
– konkurrerer om å vinne anbud på tjenester. Anbud på velferdstjenester legger
nesten alltid vekt på pris, slik HSØ nå gjør. Når ideelle og kommersielle
aktører skal konkurrere om de samme anbudene, har de veldig ulike
forutsetninger, siden kommersielle er motivert av profitt og ideelle
ikke er det. Dette tvinger likevel de ideelle aktørene inn i rammer
satt på de kommersielle aktørenes premisser, og de må konkurrere
på kommersielle vilkår. Ideelle virksomheter har best forutsetning
for samarbeid med det offentlige gjennom langsiktige avtaler. Når
ideelle aktører skvises eller tvinges til å operere på kommersielle
premisser, truer det også ideelles særtrekk og påvirker tilbudet
til pasientene.
Forslagsstillerne minner om at det i Hurdalsplattformen
står at regjeringen både vil «[v]idereutvikle det gode samarbeidet
med ideelle aktører innenfor helse- og omsorgssektoren» og «[u]tnytte
handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle
tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet.»