Bakgrunn
Rv. 13 Ryfast er en viktig brikke i utviklingen
av et ferjefritt vegsamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren. Prosjektet
ble behandlet i Stortinget 12. juni 2012, jf. Innst. 363 S (2011–2012),
og Stortinget vedtok at Ryfast skulle bygges. Det ble vedtatt en
bompengefinansiert utbygging, hvor finansieringsplanen omfattet
bompenger og lokale tilskudd fra fylkeskommune, kommuner og næringsliv.
Kostnaden ble den gang beregnet til å være 5,22 mrd.
kroner, hvorav bompenger skulle finansiere hele 4,848 mrd. kroner.
Ryfylketunnelen ble åpnet 30. desember 2019,
og like etter ble Hundvågtunnelen ferdig. Offisiell åpning ble 22. april
2020. Underveis i byggingen ble det problemer med å levere det tekniske
utstyret for bompengeinnkreving, noe som førte til at Ryfast var
gratis å kjøre i om lag ett år.
Bompengeinnkrevingen ble startet 1. februar
2021. Takstene ble endret senest 8. februar 2024, og for en fossilbil
vil det nå koste 197 kroner å kjøre gjennom de to tunnelene om man
ikke har bombrikke. Fossilbiler med bombrikke betaler 157,60 kroner,
mens elbiler må betale 110,32 kroner. Prisen for tunge kjøretøy
er 580 kroner.
«Aksjonsgruppen for rettferdige satser i Ryfast»
har samlet inn informasjon om bompengebelastningen på flere forskjellige
vegprosjekter, for å synliggjøre de store forskjellene i takster.
Eksempelvis kan det nevnes at kostnaden per kjørte kilometer i Ryfast
er 7,16 kroner, mens snittkostnaden for 10 andre prosjekter i Ferde
sin portefølje er 2,17 kroner.
Nedenfor er en oppstilling som «Aksjonsgruppen for
rettferdige satser i Ryfast» har sendt til flere av partiene på
Stortinget, som viser hva man må betale i andel av inntekt med utgangspunkt
i en medianinntekt.
Prosjekt
|
Medianinntekt
|
Netto inntekt
|
Bompenger pr. år
|
Andel av inntekt
|
Ryfast
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 72 496,00
|
20,28%
|
E-39 Kristiansand vest–Mandal vest
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 46 736,00
|
13,07%
|
Nord-Jæren
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 9 568,00
|
2,68%
|
Kristiansand*
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 9 568,00
|
2,68%
|
Askøypakken
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 15 088,00
|
4,22%
|
Bømlopakken
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 29 072,00
|
8,13%
|
E18 Tvedestrand–Arendal
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 14 720,00
|
4,12%
|
E39 Svegatjørn–Rådal
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 20 240,00
|
5,66%
|
Haugalandspakken**
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 4 784,00
|
1,34%
|
Nordhordlandspakken
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 7 728,00
|
2,16%
|
Kvammapakken
|
kr 550 000,00
|
kr 357 500,00
|
kr 10 304,00
|
2,88%
|
Andel av netto inntekt – Ryfast
|
20,28%
|
|
|
|
Gjennomsnitt – øvrige
|
4,69%
|
|
|
|
Forslagsstillerne har merket seg det enorme
engasjementet de etter hvert høye bomtakstene har skapt, i form
av mange avisoppslag og leserbrev fra bekymrede innbyggere, uttalelser
og vedtak fra lokalpolitikere og lokale partiers årsmøter samt reaksjoner
fra næringsliv og fysiske aksjoner fra innbyggere.
Forslagsstillerne mener prinsipielt at store
infrastrukturprosjekter skal fullfinansieres av staten, og har ved
flere anledninger foreslått dette. Det vises blant annet til et
representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Tor
André Johnsen, Himanshu Gulati, Helge André Njåstad, Silje Hjemdal
og Erlend Wiborg, Dokument 8:275 S (2020–2021), om å slette opparbeidet bompengegjeld.
Forslag nr. 50 i representantforslaget lød:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 13 Ryfast innen 1. juli
2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
Forslaget ble behandlet i Stortinget 2. juni
2021, men fikk kun Fremskrittspartiets stemmer, jf. Innst. 527 S
(2020–2021). Lignende forslag har blitt fremmet både før og etter,
men dessverre med samme utfall.
Målet med dette representantforslaget er å få
redusert bompengebelastningen for dem som til daglig benytter seg
av vegen. Om lag 2 600 strandbuer bruker veien daglig, og kostnadene
for pendlere fremstår urimelig høye, med en pris på nærmere 80 000
kroner i året i bompenger.
Ved oppstart av prosjektet var det tenkt at
prisen for å kjøre Ryfast skulle være omtrent som for ferjen tunnelen
skulle erstatte. Det ble derfor anslått omtrent 100 kroner i bompenger.
Siden den gang har ferjeprisene blitt redusert, etter vedtak i Stortinget.
Statsråd Jon-Ivar Nygård har i svar på skriftlig
spørsmål, jf. Dokument nr. 15:2530 (2022–2023), anslått totalkostnaden
for Ryfast til 11,1 mrd. 2023-kroner. Statlige midler er beregnet
å være 2 mrd. kroner, tilskudd fra lokale myndigheter på 0,4 mrd.
kroner, mens bompenger utgjør hele 8,7 mrd. kroner.
Forslagsstillerne mener det er galt at bilistene
skal måtte betale uforholdsmessig mye mer enn det Stortinget opprinnelig
vedtok, og mener at bompengebelastningen for pendlere i Ryfast må
reduseres.
Dette var også Fremskrittspartiets utgangspunkt
da Stortinget 19. mars 2020 vedtok daværende takst- og rabattsystem
for prosjektet Rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast). Det ble da påpekt
i merknader fra Fremskrittspartiet at
«[d]ersom nedbetalingen ikke går som
forutsatt, må dette løses ved at bompengegjelden reduseres.»
Forslagsstillerne mener at tiden er overmoden
for å redusere bompengegjelden, og at den beste løsningen vil være
å tilføre mer statlige midler til prosjektet.
Forslagsstillerne er imidlertid åpne for at
det kan finnes flere løsninger som kan bidra til lavere takster
for spesielt pendlere, og oppfordrer på det sterkeste til at regjeringen
går i dialog med berørte kommuner for å finne løsninger som reduserer
bompengebelastningen for brukerne av Ryfast.