Bakgrunn
11. oktober 2021 slo en enstemmig Høyesterett
fast at vedtaket om å gi konsesjon til Storheia og Roan vindkraftverk
var et brudd på reindriftssamenes menneskeretter. Det var et brudd
på konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 27.
Saken har en lang forhistorie, og startet for godt over 20 år siden.
Forslagsstillerne mener Stortinget må sørge
for at det gjennomføres en uavhengig granskning av saken. Dette
er ikke en granskning som kan gjøres av hverken Stortinget eller
regjeringen. Det må være noen som er uavhengige av de prosessene
som er gjennomført, og som ikke har vært delaktige i vedtakene,
som gjennomfører denne granskningen. Forslagsstillerne vil derfor foreslå
at Stortingets presidentskap utarbeider forslag til mandat for en
uavhengig granskning og oppnevner medlemmer til et utvalg som kan
gjennomføre den.
Blant sentrale spørsmål som må belyses,
er:
-
1. Hvordan kunne rettsstaten
Norge havne i den situasjonen at menneskerettighetene ble brutt?
Hvordan kunne myndighetene godkjenne utredningene
som ble gjort i forbindelse med utbyggingen når Høyesterett mener
de avbøtende tiltakene som kom, ikke var nok til å avverge et menneskerettighetsbrudd?
Forslagsstillerne er kritiske til at regjeringen brukte så lang
tid på å følge opp dommen. Det førte til ekstra belastning for reindriftssamene
som hadde vunnet i Høyesterett.
-
2. Hvilken kompetanse på menneskerettigheter
besittes av de som gir konsesjon til slike utbygginger, og hvordan
kan den forbedres?
-
3. Olje- og energidepartementet ga samtykke
til forhåndstiltredelse 22. desember 2014. Saken var da allerede
i rettssystemet, og utbyggerne hadde ikke fått adgang til områdene
fra reindrifta på Sør-Fosen. Hvilke konsekvenser har det for rettssikkerheten
at det gis forhåndstiltredelse til områder hvor det rettslige grunnlaget
for bruken av området ikke er avklart?
-
4. Hvilken kompetanse har energimyndighetene
på reindrift, og hvordan kan den forbedres? I ettertid er det klart
at konsekvensutredningene som ble laget, særlig de som omhandlet
konsekvensene for reindrifta, var for dårlige. Kravene til konsekvensutredninger
har lenge vært omdiskutert. Fosen-saken viser med all tydelighet
at det må stilles strengere krav til de som gjennomfører utredningene.
-
5. Hvorfor tok det over to og halvt år
etter Høyesteretts dom før det ble enighet mellom utbyggere, staten
og reindrifta om en løsning på saken?
I tillegg bør de som skal gjennomføre
granskningen, stilles fritt til å vurdere også andre sider ved saken.
Grunnen til at forslagsstillerne mener det er
nødvendig med en slik granskning, er at man må lære av saken for
å unngå at en havner i en slik situasjon igjen. Derfor blir en viktig
oppgave for de som skal gjennomføre den uavhengige granskningen,
å fremme forslag til tiltak som kan forbedre prosessene og sikre
at man ikke havner i en slik situasjon igjen.
Det er også verdt å nevne at et enstemmig Sameting på
sitt plenumsmøte 10. mars 2023 ba om en slik granskning.
I saksfremlegget for Sametinget skrives det
blant annet:
«NVE ga 07.06.2010 konsesjon om vindkraftverk
på Roan og Storheia i Fosen. Vedtaket ble påklaget til Olje- og
energidepartementet av Nord-Fosen Siida, Sør-Fosen Sijte og Sametinget.
Etter konsultasjoner og uten samtykke fra Fovsen Njaarke og Sametinget
opprettholdt Olje- og energidepartementet NVEs vedtak med noen mindre
justeringer for deler av arealet på Haraheia (Roan) 26.08.2013.
Av samme dato ble det gitt samtykke til ekspropriasjon.
Sør-Fosen Sijte og Nord-Fosen Siida krevde begge skjønn
for ekspropriasjonstillatelsen i saken 25.08.2014. Fosen Vind DA
bygget samtidig ut kraftverkene etter beslutning om forhåndstiltredelse.
Høyesterett i storkammer avsa dom i saken 11.10.2021
om at skjønnet ikke kunne fremmes. Premissene for domsslutningen
var at konsesjonen var ugyldig fordi det innebar en krenking av
rettighetene for reindrifta på Fosen etter SP. art. 27. Sør-Fosen
Sijte og Nord-Fosen Siida fikk dermed fullt medhold i sin påstand.
En ekspropriasjonsadgang bygger på at konsesjonen er gyldig. Derfor
behandlet Høyesterett i sine premisser for dommen konsesjons- og
ekspropriasjonsspørsmålet under ett. Høyesterett kom til at vindkraftutbyggingen
har vesentlige negative virkninger på reineiernes mulighet for å
dyrke sin kultur på Fosen og at uten tilfredsstillende avbøtende
tiltak så vil det foreligge en krenkelse av SP art. 27.
Høyesterett vurderer så de avbøtende tiltak
gitt i konsesjonen og vinterforingen fastsatt av Lagmannsretten.
Høyesterett kommer til at de konsesjonsgitte avbøtende tiltakene
ikke forhindrer at tiltaket krenker SP art. 27, videre finner Høyesterett
at Lagmannsrettens fastsatte tiltak om vinterforing er så inngripende
i tradisjonell reindrift at de i seg selv er å anse som en krenking
av SP art. 27. Høyesterett konkluderer derfor med at konsesjons-
og ekspropriasjonsvedtaket strider mot reineierens rettigheter etter
artikkel 27 og at vedtakene derfor er ugyldige.»