Bærekraftig skogbruk må forskriftsfestes, og ikke
bare reguleres av privatrettslige avtaler
Miljøhensyn i skogsdrift er regulert i forskrift
om berekraftig skogbruk. Forskriften inneholder overordnede retningslinjer
for skogsdriften, samt to henvisninger til Norsk PEFC Skogstandard
i § 4 og § 5:
§ 4 annet ledd:
«Hogst kan normalt berre skje i område der det
er gjennomført miljøregistreringar, jf. forskrift 4. februar 2004
nr. 449 om tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer.
Ved hogst i område der slike registreringar enno ikkje er gjennomførte,
skal dei føre-var-tiltaka som er nedfelte i Norsk PEFC Skogstandard
leggjast til grunn.»
§ 5 første ledd:
«Ved gjennomføring av skogbrukstiltak skal skogeigaren
sørgje for at verdiane i viktige livsmiljø og nøkkelbiotopar blir
tekne vare på i samsvar med retningslinene i Norsk PEFC Skogstandard.»
Norsk PEFC Skogstandard er en frivillig sertifiseringsordning
med utgangspunkt i skogindustrien, med kriterier som er utarbeidet
av 15 skog-, natur- og friluftsorganisasjoner. PEFCs kriterier er
utarbeidet som kompromisser i konsensus mellom ulike interesser,
inkludert skognæringen selv, blant annet NORSKOG og Norges Skogeierforbund.
Sabima og WWF Verdens naturfond, som er blant de
15 organisasjonene som har deltatt i arbeidsgruppen som reviderte
PEFC-kriteriene i 2022, har i et brev til Klima- og miljødepartementet
gitt uttrykk for at de ikke stiller seg bak PEFC-sertifiseringen
som helhet. Organisasjonene mener at PEFCs krav ikke er tilstrekkelige
til å sikre bærekraftig skogbruk.
At PEFC er en privatrettslig avtale, medfører
at brudd på avtalen ikke kan straffeforfølges. Brudd registreres
kun som avvik og har erfaringsmessig gitt minimale konsekvenser
for sertifikatholderne i forbindelse med salg av tømmer.
Forslagsstillerne mener at de mest sentrale
kravene i PEFC-standarden må forskriftsfestes, og at forskrift om berekraftig
skogbruk på selvstendig grunnlag må stille alle nødvendige hovedkrav
til miljøhensyn som forventes av bærekraftig norsk skogbruk. Det
må også være mulig å sanksjonere brudd på forskriften.
Ett av tiltakene som bør forskriftsfestes er et forbud mot hogst
i hekketiden, subsidiært et forbud mot hogst og andre skogbrukstiltak
i hekketiden i skog med høy tetthet av hekkende fugl.
I tillegg mener forslagsstillerne at det bør innføres en generell
meldeplikt for hogst, subsidiært at det tydeliggjøres i skogbruklova
§ 11 at alle kommuner står fritt til å innføre meldeplikt på hogst
og andre skogbruktstiltak på de arealer og for de formål kommunen
selv ønsker.