1.6 Krafttak for trykte lærebøker og kutt i skjermbruken
Utrullingen av IT i skolen i Norge og andre
OECD-land har med andre ord gått mye raskere enn forskningen på
området, basert på luftige håp og kanskje frykt for å henge etter
i utviklingen. Nå som forskningen foreligger, er det på høy tid
å stanse opp og revurdere skjermbruken. Noe IT-bruk i skolen er
positivt for læring og leseforståelse. I en digital verden trengs
det digitale ferdigheter, for eksempel slik at elevene blir i stand
til å identifisere skjevt fremstilt informasjon på nettet.
Samtidig må man ta konsekvensen av de alvorlige, negative
effektene av skjermbruk i skolen: PISA-tallene tyder på at mange
elever blir så forstyrret av digitale enheter i skolen at de taper
tre kvart år med skole, mens lesing på skjerm etter alt å dømme
gir såpass mye dårligere leseforståelse sammenliknet med papir at
de taper om lag to tredjedeler av et års forventet utvikling i lesing.
Å lese lengre tekster og skjønnlitteratur er
positivt for leseforståelsen, og mindre egnet for skjerm. Leseferdighetene
på papir støtter opp om ferdigheter og forståelse på skjerm, ikke
omvendt. Å sikre elever skolebøker og tekster på papir kan derfor
være en relativt rimelig og effektiv måte å forbedre leseforståelsen
på, samtidig det gir elevene nødvendige ferdigheter for å bli gode
lesere på skjerm. Professor Anne Mangen ved Nasjonalt senter for
leseopplæring og leseforskning ved Universitetet i Stavanger gir
en generell anbefaling om at lesing for å lære i skolen bør skje
på papir.
Forskningen viser med andre ord at trykte lærebøker
bør være det sentrale læremiddelet, særlig for de yngste elevene,
mens digitale verktøy bør være et supplement. For Norges del, med
lærebokkrise og omfattende IT-bruk i skolen, betyr dette å redusere
skjermbruken og styrke bruken av trykte lærebøker. For å oppnå dette
vil forslagsstillerne foreslå en kraftig bevilgningsøkning til trykte
lærebøker og en lovendring som slår fast at trykte lærebøker er
det sentrale læremiddelet, mens digitale læremidler er et supplement.
Forslagsstillerne vil også ha en styrking av
skolebibliotekene, for å bedre elevenes tilgang til bøker og stimulere
til lesing. I 2018 ble det opprettet et nytt tilskudd til skolebibliotekene.
Midlene har bl.a. blitt brukt til bedre bemanning på bibliotekene
og økt kompetanse blant lærere og bibliotekarer. Det er gjennomført
leseaksjoner med forfatterbesøk, rekruttering til «Sommer-les» og
høytlesing. Evalueringen av tilskuddet fra Oxford Research i 2021,
viste at tilskuddet har fungert etter hensikten: Elever har fått
bedre tilgang til skolebiblioteket, de leser mer og får mer kjennskap
til biblioteket som læringsarena. En betydelig økning i dette tilskuddet
bør være en viktig del av en styrket leselyststrategi.
Sommeren 2023 vedtok stortinget en ny opplæringslov,
som ikke gikk langt nok i å sikre gode skolebibliotek for alle.
Forskriften til loven er nå på høring. Forslagsstillerne støtter
innspillet fra Aksjon skolebibliotek om at forskriften må slå fast
at skolebibliotekene skal bidra til elevenes utvikling av informasjons-,
språk- og leseferdigheter og utjevne sosiale, kulturelle og digitale forskjeller.
Sverige har ifølge OECD noe lavere IT-bruk i
skoletimene enn Norge. Likevel har den svenske regjeringen nylig
tatt et oppgjør med digitaliseringen. De har foreslått rundt 750
mill. kroner til en satsing på trykte lærebøker det første året
og en halv mrd. kroner årlig i årene deretter, i tillegg til en
halv mrd. kroner årlig til skolebibliotekene.
Videre mener forslagsstillerne at lærerne trenger god
opplæring i hvordan digitale verktøy kan brukes på en best mulig
måte i undervisningen. Når lærerne oppgir at de først og fremst
har skaffet seg digital kompetanse fra egen prøving og feiling fremfor
mer formalisert og systematisk opplæring, er det noe som ikke stemmer. Regjeringen
må legge frem en plan for hvordan lærerne kan få den digitale opplæringen
de trenger.
Stortinget vedtok enstemmig i 2018 at det skulle
utarbeides nasjonale retningslinjer for barnehage- og skoleeiere
for å beskytte barn mot skadelig innhold på digitale skoleenheter.
Vedtaket resulterte i en veileder fra Utdanningsdirektoratet, som
i stedet for krav kom med uforpliktende oppfordringer som dette:
«Barnehage- og skoleeiere bør vurdere
å installere filtre på digitale enheter for barn i barnehagealder
og elever på 1.-4. årstrinn.»
Dette holder ikke. Det må stilles et ufravikelig
krav til barnehage- og skoleeiere om å installere filtre på digitale
enheter for barn i barnehagealder og elever i grunnskolen, som effektivt
sperrer tilgang til spill og sosiale medier og beskytter barn mot
alvorlig skadelig innhold og reklame.
Når mange skoler i dag ikke har databehandleravtaler
med Google og elevene dermed ikke er logget inn som egne brukere,
blir de regnet som anonyme voksne. Dermed kan Google spore elevenes
bruk av Googles tjenester som Google-søk og Youtube, og bruke dette
til markedsføring og annonser, uten å måtte forholde seg til personvernrettigheter
og barns krav på ekstra beskyttelse mot skadelig innhold. Kommunene
bør derfor avkreves databehandleravtale med Google, slik at elevene er
ivaretatt av norsk personvernlovgivning og EUs personvernforordning
(GDPR).
Forslagsstillerne er kritiske
til at mange skoler deler ut egne nettbrett til hver enkelt elev
i 1. klasse. Seksåringene bør heller ha mer frilek og utelek enn
stillesittende aktiviteter med nettbrett, fordi leken er deres foretrukne
og optimale læringsform. Forslagsstillerne viser til representantforslag
Dokument 8:106 S (2022–2023) fra Kjell Ingolf Ropstad, Olaug Vervik
Bollestad og Dag-Inge Ulstein om å utsette 1. klasse til fylte syv
år og innføre førskole for seksåringene baser på læring gjennom
lek i tråd med seksårsreformens intensjon. Forslagsstillerne ønsker
at man slutter med utdeling av egne nettbrett til førsteklassingene,
etter at den foreslåtte satsingen på trykte læremidler er gjennomført.
På samme måte ønsker forslagsstillerne å stanse hjemsending
av skolens digitale enheter for elever i 1.–4. trinn, så snart skolen
i tråd med forslagene fremmet i dette dokumentet har fått en kraftig
bedring i tilgangen på trykte læremidler. Norske barn er på topp
i OECD i skjermbruk på fritiden, og mange foreldre opplever en nærmest
daglig kamp med å begrense skjermbruk til underholdningsformål.
Skjermen fremstår som en av de største kildene til konflikt mellom
foreldre og barn i Norge i dag, hvis man skal dømme ut fra Climbr-undersøkelsen
og det store foreldreengasjementet rundt skjermbruk.
Til slutt vil forslagsstillerne ha en mobilfri
grunnskole. Mobiltelefoner er ikke et læremiddel. Tvert imot, de
er en betydelig kilde til distraksjon og dårligere læring, ifølge
PISA 2022. OECD peker på at dette problemet kan reduseres hvis bruken
av digitale enheter blir mer målrettet og hvis mobiltelefoner forbys
i skoletiden, såfremt forbudet blir håndhevet. Resultatene fra skoler som
innfører mobilfrihet i skoletimer og friminutt, er bedre karakterer,
mindre mobbing og mer fysisk aktivitet. Elevene skal etter forslagsstillernes
syn kunne ha med seg telefonen til og fra skolen, men i skoletiden
skal den ligge i et mobilhotell eller liknende. Forslagsstillerne
viser til representantforslag Dokument 8:25 S (2023–2024) fra Kjell
Ingolf Ropstad, Olaug Vervik Bollestad og Dag-Inge Ulstein om å
innføre mobilforbud i skolen.
Lenge har holdningen vært som president Clintons på
slutten av 1990-tallet: at nøkkelen til læring ligger i å bygge
bro over digitale skillelinjer gjennom å gi elevene tilgang på PCer
og nettbrett. Nå er både fattige og rike hjem her i landet fulle
av disse enhetene, og skolene har tatt dem i bruk over en lav sko.
Det store skillet som fortsatt gjenstår, er skillet i grunnleggende
ferdigheter mellom elevene, mellom elever fra ressurssterke hjem
med mange bøker i bokhyllen og elever fra ressurssvake hjem med
få. Som OECD sier:
«å sikre hvert barn grunnleggende ferdigheter
i lesing og matematikk, synes å gjøre mer for å skape like muligheter
i en digital verden enn det som kan oppnås ved å utvide og subsidiere
tilgangen til digitale hjelpemidler og tjenester.»