Bakgrunn
Vold, negativ sosial kontroll og æreskultur
er en trussel mot enhvers rett til å leve frie og selvstendige liv. For
forslagsstillerne er det grunnleggende at alle skal ha rett til
å leve et fritt og selvstendig liv, uavhengig av legning, bakgrunn
og religion. Dessverre fratas altfor mange retten til å leve livet
slik en selv ønsker gjennom negativ sosial kontroll, ofte fra sin
nærmeste familie. Mange utsettes for alvorlig kriminalitet, uten
at dette får konsekvenser for voldsutøvere og lovbrytere. Negativ sosial
kontroll kan ramme i alle deler av befolkningen, men det er ingen
tvil om at personer med innvandrerbakgrunn er mer utsatt og overrepresentert
i statistikken. Særlig unge jenter med minoritetsbakgrunn er utsatte
for negativ sosial kontroll.
Kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll
og æresrelatert vold gjør en viktig jobb for å forebygge og hjelpe
personer som er utsatt for negativ sosial kontroll. De siste 10
årene er 6 000 saker meldt inn til kompetanseteamet. NRK presenterte
nylig en serie om æreskultur hvor de blant annet følger unge jenter
som lever i frykt for at foreldrene skal finne og drepe dem. I NRKs
dokumentar får man et innblikk i hvordan disse miljøene opererer,
og hvordan norske myndigheter ikke har tilstrekkelig verktøy for
å gripe inn, straffe og avverge disse lovbruddene.
Negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og æreskultur
er dessverre ikke noe nytt. Allerede for over 25 år siden fremmet
Høyre forslag om at den første handlingsplanen mot tvangseksteskap
skulle utarbeides. De siste årene har det blitt iverksatt en rekke
tiltak for å forebygge og avdekke negativ sosial kontroll og æresvold,
og videre en rekke tiltak for å straffe dem som utøver slik vold.
Under regjeringen Solberg ble det lansert flere handlingsplaner
mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse,
og kampen for frie liv var en sentral pilar i regjeringen Solbergs
fornyede integreringsstrategi. Flere tiltak ble iverksatt. Blant
annet ble det nedsatt et lovutvalg for å se på hvordan personer som
er utsatt for negativ sosial kontroll, kan få et bedre rettsvern,
og hvordan utøvere av slik kontroll kan bli ilagt straff og reaksjoner.
I tillegg økte antall minoritetsrådgivere i skolen, og bo- og støttetilbudet
for dem som har vært utsatt for negativ sosial kontroll ble styrket,
for å nevne noe. Høsten 2023 ble Dokument 8:258 S (2022–2023) Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Mari Holm Lønseth, Tone Wilhelmsen
Trøen, Sandra Bruflot, Ingunn Foss og Jan Tore Sanner om styrket kamp
mot negativ sosial kontroll behandlet i Stortinget (jf. Innst. 90
S (2023–2024)). Det inneholdt ni forslag som både skulle forebygge
negativ sosial kontroll og hjelpe dem som allerede har vært utsatt
for det. Ingen av disse forslagene fikk flertall.
De siste årene har det vært en økning i antall
saker om negativ sosial kontroll og æresvold. En økning i antall
saker trenger ikke bety at omfanget har økt, men at hjelpetilbudene
har blitt mer kjent, særlig for hjelpeapparatet i kommunene. Det
kan også bety at det er en reell økning i antall saker, slik politiadvokat
Terje Bjøranger i Kripos har uttalt til NRK.
Selv om det er iverksatt en rekke tiltak, er
det ingen tvil om at det er hull og svakheter i tjenesteapparatet som
må tettes. Kompetansen i hjelpeapparatet må bli bedre i hele landet.
Politiet må ha kapasitet til å ettergå denne formen for alvorlig
kriminalitet. Det trengs tilstrekkelige lovhjemler for å kunne straffeforfølge
dem som utøver slik vold. Det er også nødvendig å iverksette tiltak
for å ansvarliggjøre miljø der denne formen for kriminalitet er
mer utbredt.
Etter modell fra partnerdrapsutvalget bør det
snarest nedsettes et æreskriminalitetskommisjon. En slik kommisjon
bør være bredt sammensatt og ha som mandat å gjennomgå saker der
gjerningspersonen mistenkes å ha æresrelaterte motiver. Kommisjonen
må også se nærmere på dynamikken i slike saker, hvor ofre og gjerningspersoner
ofte har en svært tett relasjon. Kommisjonen må kunne gå inn i saker
som for eksempel barnevernet har vært inne i, uten at det har ført
til en straffereaksjon. Hensikten er å avdekke om, i hvilken grad
og på hvilken måte det har forekommet svikt i det offentlige tjenesteapparats
håndtering av disse sakene, og gi anbefalinger som kan bidra til
at fremtidige tilfeller forebygges og forhindres. Det er en utfordring
at tjenesteapparatet og lovgivende forsamling ikke har tilstrekkelig
kunnskap eller kompetanse om denne problemstillingen, og det må
jobbes grundig og langsiktig for å bedre kunnskapsgrunnlaget.
Utvalget bør i tillegg ha mandat til å gjennomgå kunnskapsgrunnlaget,
herunder:
-
relevant forskning
i Norge og internasjonalt
-
sammenheng med innvandring, gjengkriminalitet og
religiøs ekstremisme
-
demografiske identitetsfaktorer som gjerningspersonens
statsborgerskap, landbakgrunn, levekår, bosituasjon, tilknytning
til trossamfunn og tilknytning til arbeidslivet
-
risikovurderinger knyttet til private reiser
til enkeltland – også knyttet til barn som blir etterlatt i utlandet
mot sin vilje
-
informasjon fra relevante tjenester i Norge
og andre land, særlig fra nordiske naboland
-
bestille ny forskning og gjøre intervjuer
med relevante personer og aktører.