Bakgrunn
I forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved
offentlig anskaffelse til veitransport er det innført en rekke krav om
nullutslippskjøretøy i offentlige anskaffelser, herunder for personbiler,
lette varebiler og bybusser fra 2024. Dette er gjort selv om slike
kjøretøy på noen områder er mindre brukervennlige sammenliknet med bensin-
og dieselkjøretøy. Denne vinteren har det oppstått store utfordringer
for elektriske kjøretøy på grunn av kulden.
Resultatet av slike reguleringer viser seg nå
i Oslo, der ordinære vintertemperaturer gir sammenbrudd i kollektivtrafikken.
Elektriske busser håndterer ikke norske vintertemperaturer og må
erstattes med busser med velkjent teknologi. De samme svake vinteregenskapene
gjelder elektriske personbiler, og formelle krav om bruk av slike
kjøretøy svekker etter forslagsstillernes mening beredskapen i samfunnet.
Det er svært problematisk at hjemmetjenesten noen steder må bruke
tiden på å lade bil heller enn å være ute og hjelpe syke og hjelpetrengende
brukere.
Kort rekkevidde og lang ladetid på vinterstid
er problematisk både for kollektivtrafikk og viktige offentlige tjenester
som hjemmetjenesten. Selv om det finnes unntaksbestemmelser i forskriften,
mener forslagsstillerne at den er problematisk, og at det viktigste
når kjøretøy skal anskaffes, er at de fungerer i det samfunnet der
de skal brukes. Beredskapshensyn tilsier at det bør være tilgjengelig
et mangfold av kjøretøyteknologi. Forskriften om utslippskrav svekker
beredskapen i samfunnet og bidrar til vinterkaos i kollektivtrafikken,
og den må på denne bakgrunn avvikles. Valget av hvilke biler og
busser som skal innkjøpes, må gjøres på bakgrunn av beredskapshensyn
og driftssikkerhet hele året.