Bakgrunn
Tesla har en politikk om at konsernet ikke skal inngå
tariffavtaler noen steder. Bilmekanikerne i Sverige krever nå tariffavtale.
Siden 27. oktober 2023 har svenske IF Metall
vært i streik ved Teslas verksteder i Sverige. Streiken og kravet om
tariffavtale har bred støtte i Sverige, og en rekke forbund i og
utenfor Sverige har varslet og iverksatt sympatiaksjoner.
Et av Danmarks største pensjonsfond besluttet 6.
desember 2023 å selge sine aksjer i Tesla fordi det amerikanske
bilselskapet nekter å inngå avtaler med fagforeninger.
Ifølge Dagens Næringsliv (DN) mener LO-leder Peggy
Hessen Følsvik at oljefondets etikkråd bør utelukke Tesla dersom
selskapet ikke er villig til å inngå tariffavtaler.
Mens det danske PensionDanmark velger å trekke seg
ut, forsøker KLP og andre nordiske fond i stedet å påvirke bilselskapet.
Oljefondet har til sagt til DN at de ikke vil selge seg ut av Tesla.
Fagbladet til det største fagforbundet i Danmark, Fagbladet
3F, er knallharde i sin kritikk av Oljefondets beslutning om å ikke
selge seg ut. De skriver på sine nettsider 12. desember 2023 at
det kommer som et sjokk og omtaler beslutningen som «en våd klud
i ansigtet på den skandinaviske fagbevægelses fælles kamp mod Tesla».
Norges Bank Investment Management (NBIM), som
driver det norske oljefondet, er Teslas syvende største aksjonær,
med en eierandel på en snau prosent (0,87). Dette tilsvarer rundt
6,8 mrd. dollar med dagens aksjekurs, meldte NRK 8. desember 2023.
NBIM har med dette en veldig stor påvirkningskraft.
Teslas totale avvisning av å inngå tariffavtale
er det siste av en rekke eksempler på at Tesla driver systematisk
fagforeningsknusing.
I 2018 skrev The Guardian om en fryktkultur:
«Folk som ønsker å organisere seg blir
generelt sparket basert på oppdiktede årsaker. Det er en fryktkultur, fordi
du vil bli sparket dersom du ikke innretter deg. Vi blir fortalt
at Tesla kommer til å gå konkurs dersom ansatte organiserer seg,
ettersom vi ikke er et lønnsomt selskap ennå.»
FriFagbevegelse skrev den gangen:
«Tesla har en rekke ganger blitt beskyldt
for å sparke medarbeidere som forsøker å starte opp fagforeninger. Fagforeningen
United Auto Workers har blant annet hevdet at flere arbeidere har
blitt trakassert, ydmyket og urettferdig behandlet av selskapet
som følge av at de prøvde å organisere seg.»
I februar 2023 skrev FriFagbevegelse at over
30 arbeidere fikk sparken fra Tesla-fabrikken i Buffalo, New York
i USA, dagen etter at de ansatte hadde sendt brev til Tesla-sjef
Elon Musk om at de ville jobbe for fagorganisering på fabrikken.
Ingen Tesla-fabrikker i USA har lyktes med å
lage en fagforening.
I Norge fagorganiserer Tesla-ansatte seg i hemmelighet,
i frykt for å miste jobben, ifølge Fellesforbundet. Dette er gjengitt
hos både NRK og DN.
Nå nekter selskapet altså sine ansatte i Sverige
noe så grunnleggende som en tariffavtale.
Forslagsstillerne mener at det er hevet over
enhver tvil at bilprodusenten Tesla driver med systematisk fagforeningsknusing
og nekter sine ansatte grunnleggende arbeidstakerrettigheter – på
den måten bryter de menneskerettighetene.
Adgangen til å forhandle og inngå tariffavtaler
er grunnleggende deler av organisasjonsfriheten. Retten til kollektive
forhandlinger fremgår av ILO-konvensjon nr. 98 artikkel 4:
«Der det er nødvendig, skal tiltak som
passer til forholdene i landet gjøres for å oppmuntre og fremme
full utbygging og bruk av et frivillig forhandlingsapparat mellom
arbeidsgivere eller arbeidsgiverorganisasjoner og arbeidernes organisasjoner
med sikte på regulering av arbeidsvilkår ved hjelp av kollektive
avtaler.»
Forslagsstillerne viser til retningslinjer for
observasjon og utelukkelse av selskaper fra Statens pensjonsfond
utland. Der står det blant annet at grove eller systematiske krenkelser
av menneskerettighetene og andre særlig grove brudd på grunnleggende
etiske normer kan føre til utelukkelse.