Bakgrunn
Det har det siste året kommet mange urovekkende historier
om økningen i vold og trusler i norsk skole.
I januar 2023 ble to skoler stengt ned som følge
av alvorlige hendelser. Media har skrevet om at flere andre skoler
også har vurdert nedstengning. En kartlegging gjort av Utdanningsnytt,
avslører at det i 2022 var over 20 000 avviksmeldinger om vold,
trusler og krenkelser mot skoleansatte i landets 20 største kommuner.
Det utgjør over 100 tilfeller hver eneste skoledag.
Det er nå kommet flere undersøkelser som viser
at omtrent én av fire lærere er blitt utsatt for vold og/eller trusler
i skolen. Fremskrittspartiet er dypt bekymret over dette, og fremmet
derfor i februar 2023 et representantforslag i Stortinget med flere
tiltak mot den økende volds- og trusselforekomsten norsk skole (Dokument 8:144
S (2022–2023), jf. Innst. 288 S (2022–2023)).
Representantforslaget inneholdt flere forslag
for å styrke lærerens stilling og myndighet i skolen, sterkere virkemidler
for skoleledere, økt vekt på klasseledelse i lærerutdanningen, bedre
involvering av foreldre, oppfølgingsteam ved belastede skoler, reaksjoner
ved overtramp, faste rutiner for politianmeldelse ved alvorlige hendelser,
og årlig statistikk og rapportering.
Ingen av de foreslåtte tiltakene ble vedtatt.
Det eneste forslaget som fikk flertall, var ønsket om en årlig statistikk
og rapportering. Heller ikke Fremskrittspartiets forslag om en handlingsplan
mot vold og trusler i skolen, som ble fremmet i forbindelse med
behandlingen av ny opplæringslov, ble vedtatt.
Regjeringen fremmet ingen konkrete tiltak mot vold
og trusler i skolen i sitt forslag til den nye opplæringsloven –
et dokument som er på over 700 sider. I etterkant har Kunnskapsdepartementet
imidlertid sendt et forslag på høring for å gi lærere en mulighet
til å gripe fysisk inn når farlige situasjoner først oppstår. Forslagsstillerne
oppfatter dette som en form for nødhjemmel som allerede ivaretas
av nødvergeparagrafen, og er bekymret over at regjeringen ikke møter
den eksplosive volds- og trusseløkningen med flere konkrete tiltak.
På spørsmål fra Fremskrittspartiet i Stortinget
skjøv daværende kunnskapsminister Tonje Brenna ansvaret for tiltak
over på lokale myndigheter. Forslagsstillerne ser på dette som ansvarsfraskrivelse
og handlingslammelse.
Fremskrittspartiet har det siste året innhentet
innspill og synspunkter fra skoleansatte, tillitsvalgte, lærerorganisasjoner,
foreldre, lokalpolitikere og andre som er bekymret for den økende
volds- og trusselsituasjonen i norsk skole.
På bakgrunn av det ovenfor nevnte, og regjeringens handlingslammelse
på området, velger Fremskrittspartiet å fremme en rekke nye forslag
for å bekjempe vold og trusler i norsk skole.