Bakgrunn
Den omfattende bruken av bompengefinansiering er
en formidabel ekstraskatt som belastes norske bilister. Dette kommer
i tillegg til et av verdens høyeste særavgiftsnivå på kjøp og bruk
av kjøretøy. På toppen av dette har bompengeselskapene ønsket seg
adgang til å pålegge bilistene å betale en avgift for å kunne betale bompenger,
gjennom bompengeabonnement. Innføring av en slik avgift har tidligere
vært stemplet som ulovlig. Forslagsstillerne registrerte derfor
med forbauselse at Vegdirektoratet våren 2023 godkjente at bompengeselskapene
skal kunne innføre en ekstra avgift for norske bilister uten at
bilistene får noe tilbake. Bompengeselskapene kan styrke sin økonomi
med nærmere 200. mill. kroner, og taperen er nok en gang norske
husholdninger og bedrifter som bruker bil. Den nye avgiften for
å kunne betale bompenger vil være en realitet fra 1. november 2023.
Forslagsstillerne er uenige i Vegdirektoratets
begrunnelse om at dette handler om konkurranse i et bompengemarked.
Dette er et lukket system under politisk kontroll, der noen aktører
er satt til å kreve inn avgift på vegne av myndighetene. Å gi selskaper
adgang til å pålegge avgifter for å kreve inn avgifter anser forslagsstillerne
som uholdbart. I en situasjon med høy prisvekst på viktige varer
og samtidig økende bilavgifter og bompengebelastning opplever befolkningen
at kjøpekraften faller. Innføring av bombrikkeavgift blir en unødig
ekstra byrde for husholdningene. Vegdirektoratets godkjenning av
den nye bombrikkeavgiften må derfor oppheves.