Bakgrunn
Forslagsstillerne viser til den store mengden
avsløringer av sviktende håndtering av habilitet i forbindelse med
aksjehandel og oppnevnelser i regjeringsapparatet og at sakene omfatter
både sittende og forrige regjering, utgått fra ulike partier. Ikke
bare har det blitt avdekket brudd på eksisterende regler slik de
framgår av forvaltningsloven og Reglement om arbeidsvilkår for departementenes
politiske ledelse i Håndbok for politisk ledelse, men det har også
kommet fram svakheter i selve regelverket. Media har videre påvist
elementære svakheter ved Stortingets register over styreverv og
økonomiske interesser, som også regjeringsmedlemmer er omfattet
av.
Forslagsstillerne mener forholdene som så langt
er avdekket, utgjør en alvorlig trussel mot tilliten til demokratiet.
Videre forsterker de med rette en følelse av urettferdighet hos
alle som ikke har blitt gitt makten til å lede et departement eller
en regjering, men like fullt underlegges omfattende kontroll og
inngripende sanksjoner fra myndighetenes side.
Forslagsstillerne mener det haster for Stortinget
å gjenreise tilliten til demokratiet, både ved å komme til bunns
i hvordan habilitet har blitt håndtert under skiftende regjeringer
gjennom saken Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har til
behandling, og ved å klargjøre hvilke regler som skal gjelde både
for Stortinget og for regjeringen.
For å fastholde et tydelig og transparent regelverk på
tvers av skiftende regjeringer og med tilstrekkelig demokratisk
forankring er det nødvendig at sentrale føringer legges gjennom
lovverk eller andre vedtak gjort av folkevalgte og ikke bare gjennom
en håndbok fra Statsministerens kontor. Dette vil også ansvarliggjøre
regjeringen og dens medlemmer overfor Stortinget i større grad enn
i dag. Forslagsstillerne viser til uttalelse fra jusprofessor Karl
Harald Søvig ved Universitetet i Bergen:
«Når vi har hatt desse sakene, kan det
vere grunn til å seie at dette må stå som lov og reglar. Då får
det konsekvensar om ein bryt desse. Dersom ein bryt reglar i ei handbok,
har ein berre brote nokre retningslinjer. Det er ikkje bindande.»
(NRK 18. september 2023)
Forslagsstillerne viser at kontroll- og konstitusjonskomiteens
undersøkelser raskt avdekket manglende felles praksis for departementene
når det kommer til habilitetsregelverket, enkelttilfeller av at
departementenes rutiner ikke ble fulgt opp, og manglende samlet
oversikt over departementenes praksis. Større grad av felles rutiner
og kontroll, hvor Statsministerens kontor eller en annen instans
gis et overordnet ansvar, vil ansvarliggjøre hele regjeringen og
sikre best mulige ordninger, uten at det trenger å gå på bekostning
av det enkelte departements særegenheter.
Forslagsstillerne viser til forvaltningslovutvalgets utredning
NOU 2019:5 Ny forvaltningslov – Lov om saksbehandlingen i offentlig
forvaltning (forvaltningsloven) og at det ikke er avklart verken
av regjeringen Solberg eller regjeringen Støre hvordan utvalgets
forslag til endringer i habilitetsreglene vil bli fulgt opp ut over
enkeltendringer. Forslagsstillerne foreslår derfor å få fortgang
i dette arbeidet.
Forslagsstillerne mener det er viktig å komme
til bunns i spørsmålene om habilitet og aksjehandel. Det er avgjørende
å gjenreise tilliten til demokratiet, og da må Stortinget – de folkevalgte
– ta styring.