Representantforslag om Oslofjorden og stans av forurensning fra spyling av fritidsbåter

Dette dokument

  • Representantforslag 266 S (2022–2023)
  • Fra: Ola Elvestuen, Guri Melby, Grunde Almeland, Abid Raja, Ingvild Wetrhus Thorsvik og Sveinung Rotevatn
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Spyling fra vasking og vedlikehold av båter på opplagsplasser utgjør et alvorlig miljøproblem. Båter spyles og vedlikeholdes med bruk av ulike typer bunnstoff, og spylevannet inneholder en betydelig mengde avfall (organisk avfall og bunnstoffrester) som ofte går rett ut i sjøen uten tilstrekkelig rensing. Snittforbruk av vann (tilsvarer utslipp) er mellom 100 og 120 liter pr. båt, slik at mengdene dette gjelder, er svært store.

Analyser av utslippene/spylevannet viser funn av tungmetaller og plastpolymerer i høye konsentrasjoner. Blant annet viser resultatet av analyser av flere båthavner i indre Oslofjord utslipp av tungmetaller og plastpolymerer som overskrider utslippskrav for skipsverft (Regulering av forurensning fra skipsverft M-487/2016). I tillegg er grunnen og massene i båthavnene svært forurenset. Dette miljøproblemet må sees i sammenheng med at miljøtilstanden i Oslofjorden er svært alvorlig og høyt prioritert.

Miljødirektoratet fikk i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet, gjennom tildelingsbrevet for 2021, å «fremskaffe og levere kunnskap om forurensning fra slipper og opplagsplasser som behandler mange fritidsbåter, for å vurdere regulering». Miljødirektoratet besvarte oppdraget 9. desember 2021 og redegjorde for funn gjort av konsulentfirmaet COWI, som viste andre anslag for utslippsmengder enn tidligere antatt. Videre fremgår følgende:

«Målingene viste at dagens båtpuss fortsatt fører til aktive utslipp av kobber, sink og mikroplast som kan være skadelig for omgivelsene. De påviste også noe TBT selv om dette har vært forbudt brukt i bunnstoff på småbåter i Norge fra 1990.»

På bakgrunn av COWIs analyser foreslår Miljødirektoratet å utrede muligheten for forskriftsregulering av de store opplagsplassene for småbåthavner i Oslofjorden. Regulering gjennom enkelttillatelse hevder Miljødirektoratet «vil være tid- og ressurskrevende». I brevet nevnes at virkemidler er nødvendig, særlig i Oslofjorden, der det er størst utslipp og «en svært sårbar resipient».

Det er båthavnene der opplagsplassene befinner seg, som er ansvarlige for forurensningen som foregår. Mange båthavner, særlig i Oslofjorden, drives profesjonelt med en daglig leder og et styre.

Det er et prekært behov for å stanse utslipp av urenset spylevann for å forhindre ytterligere forurensning og negativ påvirkning. Det finnes tilgjengelig renseteknologi som kan rense spylevannet og samle opp utslippet. Kostnadene kan pulveriseres og belastes den enkelte båteier.

På tross av at Oslofjorden og miljøtilstanden her er høyt prioritert, ønsker ikke Miljødirektoratet, som rette forurensningsmyndighet, å stille krav om rensing og oppsamling gjennom tillatelser etter forurensningsloven, dette til tross for at det finnes tilgjengelige løsninger for å sikre seg mot ytterligere negativ påvirkning på Oslofjorden.

Utslipp fra spyling og vedlikehold utgjør et miljøproblem som har pågått altfor lenge, dette til tross for at miljømyndighetene har vært kjent med og utredet dette miljøproblemet i flere omganger.

Ansvarlige myndigheter har ikke fulgt opp virksomhetene, på tross av at dette er ulovlig forurensning i strid med forurensningsloven. Det er på tide å handle.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen sørge for at det iverksettes tiltak for å sikre at de ansvarlige for båthavner blir gjort kjent med at de har en tiltaksplikt etter forurensningsloven § 7 andre ledd, og hva denne tiltaksplikten innebærer.

  • 2. Stortinget ber regjeringen sørge for at utslipp av spylevann fra båthavnene i Oslofjorden reguleres gjennom enkelttillatelser med rensekrav frem til arbeidet med en eventuell forskrift er ferdigstilt. Stortinget ber også regjeringen vurdere om det er fornuftig at statsforvalterne får delegert myndighet til og ansvar for å regulere båthavnene i Oslofjorden gjennom enkelttillatelser.

16. juni 2023

Ola Elvestuen

Guri Melby

Grunde Almeland

Abid Raja

Ingvild Wetrhus Thorsvik

Sveinung Rotevatn