Bakgrunn
I Norge er det en sterk tradisjon for å eie
egen bolig, og selveierdemokratiet er en av bærebjelkene i det norske
samfunnet. Det bidrar til et mangfoldig privat eierskap, til økt
sparing og gode bomiljø. Å eie egen bolig gir større økonomisk trygghet
og forutsigbarhet for familiene og kan derved ha positiv effekt
på barns oppvekst. Omtrent 80 pst. av innbyggerne eier bolig, og tall
viser at 90 pst. eier sin egen bolig i løpet av livet. Samtidig
ser man tegn til at det blir vanskeligere for unge å komme inn på
boligmarkedet, særlig i pressområdene. Tall fra Norges Eiendomsmeglerforbund
viser at antallet førstegangskjøpere sank i 2022, og det er første gang
siden 2016/2017. Sykepleierindeksen viser i tillegg at i 2022 kan
en sykepleier bare kjøpe 1,5 pst. av leilighetene som er for salg
i Oslo.
Boligmarkedet i Norge er sammensatt, men hovedårsaken
til at boligprisene har steget mye over lang tid, er at det bygges
for få boliger, og at det er for få boliger til salgs. Tall fra
Boligprodusentene viser til at antallet solgte nye boliger i 2022
var 10 000 under behovet. For å holde prisveksten nede er det derfor
viktig å gjøre det enklere å bygge flere boliger raskere. God tilgjengelighet
på byggeklare tomter er en forutsetning for dette. Forenklinger
i plan- og bygningsloven og i reguleringsprosesser, raskere saksbehandling,
modernisering av teknisk forskrift samt digitalisering og bruk av
kunstig intelligens er andre tiltak som kan bidra til at det bygges flere
boliger, og at byggekostnadene reduseres. Det er videre viktig at
kommuner har klare måltall for boligbygging i sin kommune.
Regjeringen Solberg gjennomførte det største
forenklingsarbeidet med plan- og bygningsloven i moderne tid. Noen
av tiltakene som ble gjennomført, var blant annet at færre tiltak
er søknadspliktige. I 2015 endret regjeringen Solberg reglene slik
at folk kan bygge garasjer, levegger og boder uten å søke, innenfor
visse grenser. Dette var viktig for at folk skulle få mer frihet
til å gjøre endringer på egen eiendom uten å søke kommunen. Det
bidrar til at man slipper å betale byggesaksgebyr, og at kommunen
ikke trenger å bruke ressurser på mindre byggesaker. Det ble også
foretatt forenklinger i de byggtekniske forskriftene.
Fremover ligger det også et potensial i å forenkle transformasjon
av eksisterende bygg, herunder mulighet for transformasjon av hele
eller deler av kommunale og statlige bygg til boligformål og boligutvikling.
Dette inkluderer industritomter, parkeringsplasser og andre områder
med begrenset bruk som kan omreguleres til boligformål. Arbeidet
med forenkling av plan- og bygningsloven og byggteknisk forskrift
må også omfatte dette.
Forslagsstillerne viser til at Høyre tidligere
har tatt opp behovet for å gjennomgå loven med hensyn til opparbeidelsesplikt
og refusjon ved utbyggingsprosjekter, slik at naboer ikke får en
urimelig belastning. Det er nå igangsatt en utredning av dette arbeidet,
og forslagsstillerne understreker behovet for rask fremdrift.
Regjeringen Solberg gjennomførte en satsing
på digitalisering innenfor saksbehandlingen. Gjennom Fellestjenester
BYGG på Altinn-plattformen har Direktoratet for byggkvalitet tilrettelagt
for en heldigital byggesaksprosess. Det tilbys nå flere kommersielle
digitale søknadsløsninger i markedet. Gjennom prosjektet eByggeSak
kan nå Kommune-Norge bruke nye digitale fagsystemer for byggesaksbehandling.
Dette har gjort søknadsbehandlingen mer effektiv og standardisert
og bidratt til mer likebehandling, noe som gjør at både næringen
og kommunene kan spare tid og penger.
Arbeidet med forenkling og forbedring kom godt
i gang under den forrige regjeringen, men det er fremdeles potensiale
for å forenkle og forbedre loven og byggteknisk forskrift ytterliggere.
Det blir stadig vanskeligere for unge å komme
inn på boligmarkedet, særlig i pressområdene. Økte boligpriser kombinert
med utlånsforskriften bidrar til behov for økt oppsparing av egenkapital.
Samtidig er det mange førstegangskjøpere som har betjeningsevne,
men ikke tilstrekkelig egenkapital til å kunne kjøpe egen bolig.
Det er derfor viktig å se på tiltak som kan legge til rette for
at denne gruppen enklere kan komme inn på boligmarkedet. Et slikt
tiltak er Boligsparing for unge (BSU). Da Høyre satt i regjering,
økte den totale sparesummen fra 150 000 kroner til 300 000 kroner,
og ordningen ble mer målrettet mot unge voksne som ikke eier bolig
fra før. Regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti valgte
å svekke BSU-ordningen fra 1. januar 2023 gjennom å senke skattefradraget
fra 20 pst. til 10 pst. Dette vil bidra til å gjøre det enda vanskeligere
å oppfylle boligdrømmen og rammer om lag 260 000 skatteytere i 2023.
I tillegg til å legge til rette for økt sparing er det viktig med
fortsatt fleksibilitet i utlånsforskriften. Ved neste oppdatering
av utlånsforskriften bør det vurderes en større fleksibilitet for
de som har betjeningsevne, men ikke nok egenkapital.
I desember 2022 la skatteutvalget (Torvik-utvalget) frem
NOU 2022:20 Et helhetlig skattesystem. Utvalget foreslår en rekke
endringer innenfor skattelegging av bolig og fast eiendom, men vurderer
i begrenset grad konsekvensene forslagene, samlet sett, kan ha for
boligmarkedet og leiemarkedet. Det vises i den forbindelse til Representantforslag
8:214 S (2022–2023), der representanter fra Høyre foreslo å utrede
hvordan skatteutvalgets forslag påvirker leiemarkedet og tilgangen
på leieobjekter. Videre ble det foreslått å utrede effektene som
forslagene i skatteutvalgets rapport vil ha på boligmarkedet og
ulike inntektsgruppers mulighet til å eie egen bolig.
I regjeringens oppfølging av Torvik-utvalgets
arbeid bør det også vurderes en utredning av en eventuell differensiering
i eiendomsskatten i form av lavere eiendomsskatt for boliger som
oppfyller kravene til høy energimerking. Videre er det også et behov
for én enhetlig metode for fastsettelse av skattegrunnlaget for
kommunal eiendomsskatt for å sikre likebehandling.
Det finnes i dag flere ulike boligkjøpsmodeller
på markedet. Disse har til felles at de gir nye veier inn på boligmarkedet
for dem som ikke har mulighet å kjøpe en bolig på den tradisjonelle
måten. De vanligste er ulike leie-til-eie-ordninger og deleie. Modellene
gjør at boligutviklere når ut til flere potensielle boligkjøpere
og kan komme raskere til byggestart. Det er viktig å legge til rette
for ulike boligkjøpsmodeller for å få flere inn i boligmarkedet.
I tillegg til ulike boligkjøpsmodeller må det også utvikles andre
tiltak for personer i lavinntektsgrupper for at de også skal komme
inn på boligmarkedet. Det vises videre til at Høyre i sitt alternative
statsbudsjett for 2023 foreslo 69,4 mill. kroner til utleieboliger
for vanskeligstilte og alternative boligmodeller.
I perioden 2012–2020 ble antallet bostedsløse
nesten halvert, men det er fortsatt viktig å jobbe for å gi flere et
hjem å bo i, da det i 2020 fortsatt var 3 325 personer som var bostedsløse.
Av disse var 148 barn. Det er videre viktig at disse tallene oppdateres
hyppigere for å ha et best mulig kunnskapsgrunnlag. En viktig bidragsyter
for å få flere fra denne gruppen inn i boligmarkedet er Husbanken
og startlån. Under regjeringen Solberg økte den gjennomsnittlige
utbetalingen fra 617 000 kroner til 1,8 mill. kroner. Dette har
bidratt til at flere har fått mulighet til å kjøpe et hjem.
Det er et politisk ansvar å hjelpe vanskeligstilte
med å komme seg inn på boligmarkedet. Det viktigste virkemiddelet
for å gjennomføre dette er Husbanken, som har en svært viktig rolle
som en boligsosial aktør. Under regjeringen Solberg ble det gjort
flere endringer i Husbankens støtteordninger og lån for å treffe
de som trenger det mest, bedre. Det ble blant annet gjort flere
endringer i innretningen av bostøtte slik at en større andel av
bostøtten skulle gå til barnefamilier og øke støtten til hver enkelt
familie. Det er fornuftig med en jevnlig gjennomgang av bostøtteordningen,
slik at den fortsetter å være en treffsikker ordning.
Målgruppen for startlån ble snevret inn i 2014
til å gjelde langsiktig vanskeligstilte på boligmarkedet, samtidig
som unge med gode inntektsutsikter ble tatt ut. Det ble i tillegg
lagt frem en nasjonal strategi for sosial boligpolitikk i desember
2020, med flere tiltak for å hjelpe flere inn på boligmarkedet.
I den forbindelse vises det til Høyres alternative statsbudsjett
for 2023, der det foreslås 50 mill. kroner til et pilotprosjekt
der Husbanken matcher den oppsparte egenkapitalen til folk i lavinntektsgrupper.
Boligen er det stedet mange tilbringer mest
tid. Det er derfor viktig med et variert boligtilbud over hele landet
som ivaretar kvalitet, estetikk og de ulike behovene man får gjennom
ulike faser av livet. For å kunne tilby dette må det legges bedre
til rette for at utbyggere og kommuner kan prioritere nye typer
bofellesskap og nabolag. Innbyggerne blir eldre, og den forventede
levealderen har økt drastisk de siste 100 årene. I 1900 var forventet
levealder 52 år, mens i 2020 var den 83 år. Det betyr at det er
et behov for å tilpasse boligene til denne gruppen også, og det
må legges til rette for at den enkelte selv kan planlegge for en
god alderdom. Tilrettelagte trygghetsboliger i distriktene vil kunne
bidra til at flere kan bo hjemme lenger, og derfor trengs denne
typen boligmodeller. Dette vil i tillegg bidra til at unge og tilflyttere
får tilgang på flere bruktboliger som blir ledige når eldre flytter
til tilrettelagte boliger.
Per 2022 var det over 580 000 husstander som
bodde i en leid bolig. Andelen husstander som bor i en leid bolig,
har økt med ett prosentpoeng fra 2015 til 2022. Det er mange årsaker
til at man ønsker eller har behov for å leie bolig. For eksempel
kan det være fint med fleksibilitet når man er student, i etableringsfasen
eller i en periode hvor det er uhensiktsmessig å eie egen bolig. Det
å leie bolig skal alltid være et alternativ som er forutsigbart,
både for utleier og for leietager. Forslagsstillerne viser til at
det er behov for at husleieloven blir mer forbrukervennlig, og at
man er åpen for å utrede tiltak som frivillig godkjenningsordning
for utleier og legger til rette for mer profesjonalisering av utleiemarkedet
for å sikre et godt tilbud.