Bakgrunn
De menneskeskapte
klimaendringene vil ha drastiske og irreversible konsekvenser for
dyr, natur og mennesker. Konsekvensene er her allerede. Dyrearter dør
ut, temperaturen stiger, det er mer ekstremvær, økosystemer forsvinner,
isbreer smelter, havet stiger og skoger brenner. Klima- og miljøendringer
er den største trusselen mot menneskers livskvalitet og friheten
til fremtidige generasjoner.
Regjeringen Solberg,
utgått av Venstre, Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmet i 2021
en klimaplan for hvordan målene for 2030 skulle nås (Meld. St. 13
(2020–2021)). Et viktig tiltak for å nå Norges klimamål er målet om
nullvekst i persontransporten med bil (nullvekstmålet). I en rapport
fra Miljødirektoratet (Klimakur 2030) anslås det at nullvekstmålet
alene vil bidra til å kutte 700 000 tonn CO2-ekvivalenter.
Siden klimaplanen
ble lansert, har Norge, og EU, forsterket klimamålet for 2030 og
meldt inn til FN at det skal kuttes 55 prosent klimagassutslipp
innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå. Det betyr at Norge må forsterke
flere av klimatiltakene for at målet skal nås.
Per nå gjelder nullvekstmålet
kun persontransport i de største byområdene. For å omstille Norge
til et grønt nullutslippssamfunn vil neste steg være å utvide nullvekstmålet.
En naturlig videreutvikling av målet er å inkludere områder utenfor
byene og næringstransport i målsettingen. En inkludering av næringstransporten
i nullvekstmålet innebærer en større reduksjon i personbiltrafikken.
For å klare dette må man ha en kraftfull satsing på kollektivtransport,
sykkel og gange. En nøkkel for å nå et forsterket nullvekstmål er
blant annet at de statlige belønningsmidlene for mer kollektivtrafikk
må styrkes.
Det viktigste verktøyet
for å følge opp nullvekstmålet er byvekstavtalene. Det er så langt
inngått byvekstavtaler for Trondheims-, Nord-Jæren-, Bergens- og
Oslo-området. Andre byområder som er en del av ordningen, men som
ikke enda har inngått en avtale, er Tromsø, Buskerudbyen, Grenland,
Nedre Glomma og Kristiansandsområdet. Byvekstavtaler er et viktig
verktøy, ikke bare for å kutte utslipp og skape fremtidsrettede
infrastruktursystemer, men også for å redusere kø, luftforurensning
og støy. Om det skal være realistisk å nå Norges klimamål, må byvekstavtalene
både utvides i antall og i omfang.
Ut over byvekstavtalene
og belønningsordningen for mer kollektivtransport har staten en
rekke virkemidler for å muliggjøre måloppnåelsen i byene. Et slikt virkemiddel
er at det må sikres fremkommelighet på riksveier for kollektivtransporten
i og rundt byene, for eksempel gjennom kollektivfelt. At bussene
står i samme kø som øvrig trafikk, er en stor utfordring for å kunne
øke andelen som velger kollektivtrafikk.
Det er en sammenheng
mellom infrastrukturinvesteringer og økning i eiendomsverdier. En
kommune kan kreve grunneierbidrag til å dekke kostander til infrastruktur
som det utløses behov for som følge av et byggs fremtidige bruk.
Dette er ofte investeringer knyttet til byutvikling, gang- og sykkelveier
og andre trafikksikkerhetstiltak, men også investering i store kollektivprosjekter,
som Fornebubanen i Oslo/Viken. Grunneierbidrag er en engangsstøtte
fra grunneier til realiseringen av et prosjekt. Forslagsstillerne
mener det bør vurderes om grunneierbidrag også skal kunne brukes
til finansiering av drift av kollektivtrafikk, ikke bare til investeringer, slik
regelen er i dag.
Klimaendringene er
både lokale og globale, og gjennom Parisavtalen har Norge forpliktet
seg til å delta i en internasjonal dugnad mot klimaendringene. Norge meldte
høsten 2022 inn et forsterket klimamål om å kutte 55 prosent av
utslippene innen 2030. En utvidelse av nullvekstmålet er en forutsetning
for at man skal klare å oppfylle disse forpliktelsene. Det betyr
at den forventede transportøkningen i og rundt byområdene må tas
gjennom mer bruk av sykkel, gange og kollektivtransport. En utvidelse
av nullvekstmålet og utvidelser av byvekstavtalene er verktøyene
som skal legge til rette for en grønn, bærekraftig og fremtidsrettet
utvikling av storbyenes transportinfrastruktur.