Bakgrunn
Det er krav om at
det årlig skal gjennomføres sikkerhetskontroll av tunge kjøretøy
som frakter farlig gods (ADR-kontroll), på lik linje med EU-kontroll
for tungbil. Det mest effektive og praktiske for kundene vil være
at slike årlige kontroller kan gjennomføres samtidig på samme sted.
I Norges naboland
er det slik at kontrollforpliktelsene kan oppfylles samtidig av
godkjente aktører. Dette er effektivt og praktisk for alle som eier
og bruker slike kjøretøy. I Norge er det ikke mulig å få gjort disse
kontrollene samtidig. EU-kontroll av tunge kjøretøy er delegert
til godkjente verksteder, mens ADR-kontroll må gjennomføres hos
utvalgte trafikkstasjoner hos Statens vegvesen. Det er også slik
at henholdsvis EU- og ADR-kontroll må være gjennomført innenfor
en begrenset tidsperiode. Dagens struktur er en upraktisk ordning som
savner en holdbar begrunnelse, og som i perioder med lite kapasitet
hos Statens vegvesen innebærer lang ventetid for mange transportører,
som også lider tap.
Direktoratet for
samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har tidligere utredet alternative
løsninger for ADR-kontroll. Selv om det ville gitt et bredere tilbud over
hele landet dersom ADR-sertifiserte tungbilverksteder fikk delegert
myndighet til å utføre kontrollen samtidig med EU–kontrollen, ble
hensynet til geografisk spredning og kundenes behov ikke tillagt
avgjørende vekt.
Et nytt moment i
saken er at det nå innføres nye regler for ADR-kontroll av emballasje,
tanker og bulkcontainere. Ifølge forskrift om landtransport av farlig
gods er det nå anledning for private godkjente aktører til å søke
om å være kontrollinstans for disse. En viktig grunn til at DSB
nå åpner for denne muligheten, er å unngå at noen få virksomheter
blir enerådende på markedet, samt legge til rette for et bedre tilbud
av kontrollinstanser over hele landet.
Forslagsstillerne
mener at de samme hensynene bør tillegges avgjørende vekt når det
gjelder myndighet til å gjennomføre ADR- kontroll av tunge kjøretøy.
Godkjente private verksteder har allerede gjennomført EU-kontroll
av de samme kjøretøyene på vegne av det offentlige i en årrekke.
Dagens ordning for ADR-kontroll har tidvis for dårlig kapasitet
og svak geografisk spredning.
For kundene vil det
innebære en betydelig forbedring å kunne få gjennomført de obligatoriske
EU- og ADR-kontrollene på samme sted og på samme dag. Dette vil
for aktørene redusere unødvendig kjøring og tidsbruk. Andre effekter
vil være lavere utslipp og bedre trafikksikkerhet. For samfunnet
og for DSB vil en delegasjon av myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll
til godkjente verksteder som også gjennomfører EU-kontroll, ha en
rasjonaliseringsgevinst. For Statens vegvesen vil oppgaven være
å ha tilsyn med kontrollorganene, slik situasjonen allerede er for
EU-kontroll.