Representantforslag om å delegere myndighet til å utføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksteder

Dette dokument

  • Representantforslag 174 S (2022–2023)
  • Fra: Morten Stordalen, Frank Edvard Sve, Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er krav om at det årlig skal gjennomføres sikkerhetskontroll av tunge kjøretøy som frakter farlig gods (ADR-kontroll), på lik linje med EU-kontroll for tungbil. Det mest effektive og praktiske for kundene vil være at slike årlige kontroller kan gjennomføres samtidig på samme sted.

I Norges naboland er det slik at kontrollforpliktelsene kan oppfylles samtidig av godkjente aktører. Dette er effektivt og praktisk for alle som eier og bruker slike kjøretøy. I Norge er det ikke mulig å få gjort disse kontrollene samtidig. EU-kontroll av tunge kjøretøy er delegert til godkjente verksteder, mens ADR-kontroll må gjennomføres hos utvalgte trafikkstasjoner hos Statens vegvesen. Det er også slik at henholdsvis EU- og ADR-kontroll må være gjennomført innenfor en begrenset tidsperiode. Dagens struktur er en upraktisk ordning som savner en holdbar begrunnelse, og som i perioder med lite kapasitet hos Statens vegvesen innebærer lang ventetid for mange transportører, som også lider tap.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har tidligere utredet alternative løsninger for ADR-kontroll. Selv om det ville gitt et bredere tilbud over hele landet dersom ADR-sertifiserte tungbilverksteder fikk delegert myndighet til å utføre kontrollen samtidig med EU–kontrollen, ble hensynet til geografisk spredning og kundenes behov ikke tillagt avgjørende vekt.

Et nytt moment i saken er at det nå innføres nye regler for ADR-kontroll av emballasje, tanker og bulkcontainere. Ifølge forskrift om landtransport av farlig gods er det nå anledning for private godkjente aktører til å søke om å være kontrollinstans for disse. En viktig grunn til at DSB nå åpner for denne muligheten, er å unngå at noen få virksomheter blir enerådende på markedet, samt legge til rette for et bedre tilbud av kontrollinstanser over hele landet.

Forslagsstillerne mener at de samme hensynene bør tillegges avgjørende vekt når det gjelder myndighet til å gjennomføre ADR- kontroll av tunge kjøretøy. Godkjente private verksteder har allerede gjennomført EU-kontroll av de samme kjøretøyene på vegne av det offentlige i en årrekke. Dagens ordning for ADR-kontroll har tidvis for dårlig kapasitet og svak geografisk spredning.

For kundene vil det innebære en betydelig forbedring å kunne få gjennomført de obligatoriske EU- og ADR-kontrollene på samme sted og på samme dag. Dette vil for aktørene redusere unødvendig kjøring og tidsbruk. Andre effekter vil være lavere utslipp og bedre trafikksikkerhet. For samfunnet og for DSB vil en delegasjon av myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll til godkjente verksteder som også gjennomfører EU-kontroll, ha en rasjonaliseringsgevinst. For Statens vegvesen vil oppgaven være å ha tilsyn med kontrollorganene, slik situasjonen allerede er for EU-kontroll.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen delegere myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksteder.

23. mars 2023

Morten Stordalen

Frank Edvard Sve

Hans Andreas Limi

Marius Arion Nilsen