Bakgrunn
Personer i aktiv
rus er én av de mest voldsutsatte gruppene i Norge. Likevel er det denne gruppen som oftest
blir avvist ved ordinære krisesentre. Bare tolv krisesentre sier
uforbeholdent ja til å ta imot kvinner i aktiv rus, åtte sier nei,
og 27 sier at det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Dette mener forslagsstillerne ikke er holdbart.
I 2014 utførte Velferdsforskningsinstituttet
NOVA en utredning av kommunenes implementering av krisesenterlova.
Hovedkonklusjonen i rapporten er at kommunene klarte å gi et tilfredsstillende
krisesentertilbud til kjernegruppen av kvinner, menn og barn, men ikke
til personer med tilleggsproblematikk. Her konkluderer rapporten
med at
«Disse gruppene får
ofte ikke et tilbud i krisesentrene, og undersøkelsen har vist at
kommunene i liten grad har oversikt over eller har utviklet tilbud
til disse gruppene.»
Forslagsstillerne
viser til at flere rapporter og utvalg har påpekt at kommunenes
plikt til å sørge for et tilbud til personer med aktiv rus må presiseres
i krisesenterlova. I Norges institusjon for menneskerettigheters
rapport Rus og menneskerettigheter påpekes det at krisesenterlova
§ 3, som forplikter kommunene til å gi et krisesentertilbud «så
langt som råd er», gir adgang til å nedprioritere krisesentertilbudet
til spesielt utsatte grupper. Også GREVIO, som overvåker oppfølgingen
av Istanbul-konvensjonen, og partnerdrapsutvalget (NOU 2020:17)
påpeker at ansvaret for å tilby krisesenter til grupper med tilleggsproblematikk
må tydeliggjøres i krisesenterlova.
Det finnes ikke konkrete
tall på hvor stor andel av personer med rusavhengighet som har vært
utsatt for vold i nære relasjoner, men en studie fra Sverige viser
at kvinner i rusbehandling i høy grad er utsatt for vold i nære
relasjoner og er mer utsatte enn den generelle befolkningen. Nesten
halvparten hadde opplevd å få slag med knyttneve én eller flere
ganger, 40 prosent hadde endt opp på akutten etter voldshendelser,
og én tredjedel hadde blitt sykehusinnlagt. Én av fem hadde blitt
utsatt for drapsforsøk. I Norge finnes ingen tilsvarende undersøkelse,
men i Brukerplan årsrapport fra 2020 oppgir 31 prosent med rusproblemer
at de blir utsatt for vold eller utsetter andre for vold.
Forslagsstillerne
mener det er behov for en helhetlig kartlegging av andelen voldsutsatte
i rusmiljøet i Norge for å få et inntrykk av behovet for krisesentertilbud
til personer i aktiv rus. Videre er det viktig at de ansatte på
krisesentre som tar imot personer i aktiv rus, har tverrfaglig kompetanse
på både rus og vold.
Personer i aktiv
rus er både avhengige av rusmidler og av den som forsyner dem med
rusmidler, som ofte er voldsutøveren. Dette gjør dem spesielt sårbare,
særlig når behovet for rusmidler melder seg. I krisesenterlova § 4
står det:
«Kommunen skal sørgje
for at kvinner, menn og barn som er utsette for vald eller truslar
om vald i nære relasjonar, får ei heilskapleg oppfølging gjennom
samordning av tiltak mellom krisesentertilbodet og andre delar av
tenesteapparatet.»
Varde Hartmarks rapport
fra 2017 påpeker at samhandlingen med resten av tjenesteapparatet
ofte er mangelfull.
Forslagsstillerne
mener at for personer med rusavhengighet vil en slik samhandling
være spesielt viktig, for eksempel for å kunne yte skadereduserende
tiltak som utdeling av rent brukerutstyr eller LAR-medikamenter.
For at personer i
aktiv rus skal benytte seg av krisesentertilbudet, må informasjonen
om hvor de kan søke hjelp, være lett tilgjengelig, og personer som
jobber i helsetjenesten, må vite hvordan de fanger opp voldsutsatte
personer med rusavhengighet. I NOVAs evaluering av krisesenterlova
skriver de:
«Kommunene ser gjennomgående
heller ikke ut til å ta ansvar for å informere om krisesentertilbudet».
NOU 2020:17 tar til
orde for en nasjonal informasjonskampanje om krisesentertilbudet.
Forslagsstillerne
mener at det bør finnes en nasjonal oversikt over hvor voldsutsatte
personer med rusavhengighet kan få hjelp, og at regjeringen bør
følge opp partnerdrapsutvalgets forslag om en nasjonal informasjonskampanje.
Videre bør man ta i bruk TryggEST-prosjektet for å lære opp kommunalt
ansatte i å avdekke personer i aktiv rus som er utsatte for vold.