Lovfesting
av skjulte etterforskningsmetoder i andre land
Finland, Nederland
og Storbritannia har lovregulert spaning og infiltrasjon.
Britisk rett står
i en særstilling blant de europeiske landene, fordi landet ikke
har noen skreven konstitusjon. Inngrep overfor den enkelte har i
stor utstrekning vært basert på sedvanerett, som har fått sitt skriftlige
uttrykk i retningslinjer fra innenriksministeren. Da Storbritannia
ratifiserte Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), ble det
lagt til grunn at det britiske systemet tilfredsstilte lovkravet
i EMK. På 1980-tallet ble Storbritannia imidlertid innklaget for
menneskerettsdomstolen flere ganger, og felt fordi de interne retningslinjene
ikke tilfredsstilte lovkravet slik det ble tolket av Den europeiske
menneskerettsdomstol (EMD).
Dette førte til en
prosess hvor de tradisjonelle common law-hjemlene ble erstattet
med lover («statutes»). Inngrep i meddelelseshemmeligheten ble lovregulert
i The Interception of Communications Act av 1985, som kom som et
direkte resultat av at Storbritannia ble felt av EMD i Malone mot
Storbritannia (klagesak nr. 8691/79). I Khan mot Storbritannia (klagesak
nr. 35394/97) hadde politiet plassert mikrofoner i Khans bolig (romavlytting).
EMD godtok at opptakene ble brukt som bevis, men fant at beviset
var innhentet i strid med EMK artikkel 8. Dette førte til The Police
Act av 1997, som regulerte politiets adgang til å krenke privat eiendomsrett
i forbindelse med overvåkning.
Bruk av avlyttingsutstyr
som kunne plasseres i rommet uten å krenke den private eiendomsretten,
falt utenfor loven. Det gjaldt bruk av mikrofoner fra utsiden av
rommet og plassering av mikrofoner i rommet med eierens tillatelse.
Også slik virksomhet ble lovregulert i 2000, ved The Regulation
of Investigatory Powers Act (RIPA). I tillegg til å lovfeste observasjon
uten krenkelse av det private rom tok RIPA sikte på å oppdatere
tidligere lovhjemler, samt lovfeste spaning og infiltrasjon, for
å komme i tråd med EMK artikkel 8.
Da Finland i 1995
lovfestet politiets adgang til å observere i forebyggende øyemed
(spaning), stod hensynet til de internasjonale menneskerettighetene
sentralt. I RP 57 1995 side 17 uttales følgende:
«[D]en rätt som var
och en har att observera andre människors aktiviteter kan överskrida
gränsen for den personliga integriteten, i det fall at sådan information som
har fätts via normala kontaktytor systematisk registreras på ett
satt som muliggør overvaking av en viss person.»
Det førte til at
teknisk overvåking, observasjon og teknisk observasjon ble lovfestet.
Ved en lovendring i 2000 ble også dekkoperasjoner og bevisprovokasjon lovfestet.
Formålet med lovfestingen var først og fremst å sikre klare grenser
og rutiner for gjennomføring. Ifølge RP 34 1999 side 11 ble det
lagt til grunn at EMK i prinsippet godtok metodene, men «att den
misstänktes rettsäkerhet måste beaktas i fullgod utsträckning».
I Nederland trådte
det i 2000 i kraft en lov som regulerer etterforskningsskritt og
metoder for å forebygge kriminalitet, The Special Power of Investigation
Act (Wet Bijzondere Opsporingsbevoegdheden). Loven kom som svar
på at kriminalitetsutviklingen i landet hadde ført til at politiet
hadde begynt å bruke metoder som ikke var lovregulert. Etter hvert
var metodebruken i ferd med å komme ut av kontroll.
I 1994 nedsatte derfor
underhuset i det nederlandske parlamentet en granskningskommisjon
som skulle undersøke politiets metodebruk. Granskningen avdekket
en rekke kritikkverdige forhold. For det første var etterforskning
gjennomført uten overordnet kontroll. Personer som var sterkt involvert
i kriminalitet, var benyttet som kilder og ble også tilbudt amnesti
for å gi opplysninger. Videre var tjenestemenn aktive deltakere i
alvorlige kriminelle handlinger mens de opptrådte som infiltratører
i de kriminelle miljøene. Granskningskommisjonen kunne ikke påvise
korrupsjon i politiet, men konkluderte likevel med at det var for
liten kontroll med polititjenestemennenes virksomhet.
Også hensynet til
EMK, og da særlig EMK artikkel 8, var sentralt ved lovgivningen.
Utviklingen i EMD syntes å trekke i retning av strengere legalitetskrav,
noe den nye lovgivningen mente å ta høyde for. Dette førte til lovfesting
av overvåkning, spaning, provokasjon, systematisk innsamling/spaning,
hemmelig ransaking, kommunikasjonskontroll og innhenting av trafikkdata.
I tillegg til lovfesting
av metodebruken ble kravet til notoritet understreket. Loven bygget
på tre prinsipper for politiarbeid. For det første skal tillatelsen
til å bruke inngripende metoder nedtegnes skriftlig og følge sakens
dokumenter. For det andre skal bruk av inngripende metoder være
betinget av tillatelse fra påtalemyndigheten. For det tredje ble
det opprettet et sentralt kontrollorgan for politimetoder. For bruk
av visse metoder må saken forelegges dette organet.