Helt
eller delvis unntak for klima- og miljøvennlige bygg
Det haster med å
stanse klimaendringene, og man må ta i bruk nye løsninger for å
ta klimaarbeidet framover. Kommunene er viktige aktører for å nå
Norges klimamål, men har i dag begrenset med verktøy for å kunne
gi insentiv til å bygge mer klimavennlig. De tekniske kravene til
bygg er regulert i byggteknisk forskrift, og det er begrensede muligheter
til å stille klima- og miljøkrav etter plan- og bygningsloven. Dessuten
gjelder disse regelverkene bare for nybygg eller søknadspliktige
rehabiliteringer og ikke for den store, eksisterende eiendomsmassen.
Forslagsstillerne ønsker å gi kommunene mer frihet og flere verktøy
for å stanse klimaendringene.
Forslaget er også
anbefalt av samarbeidsprogrammet Bygg21, som samlet næringsliv og
offentlige myndigheter, og som ble etablert gjennom Meld. St. 28 (2011–2012)
Gode bygg for eit betre samfunn – Ein framtidsretta bygningspolitikk.
Bygg21 peker på at forslaget er et effektivt grep for stat og kommune,
og anbefaler
«at det gjennom
lovendring åpnes for fradrag i eiendomsskatt for nye og eksisterende
bygg som tilfredsstiller presist angitte miljøkrav».
Det bør fortrinnsvis
være en viss harmoni i definisjonen av miljøvennlige bygg, og det
bør undersøkes om dette bør fastsettes nasjonalt for å sikre forutsigbarhet, eller
om det skal overlates til kommunalt samarbeid.
Det kommunale FutureBuilt-programmet
opererer med en definisjon av grønne bygg som det kan hentes inspirasjon
fra. De har et nøye utviklet kriteriesett for fremragende miljøbygg,
som også er kjent blant eiendomsutviklere i de gjeldende kommunene.
En annen fordel med FutureBuilt-tilnærmingen er at virksomheter
kan rapportere ut fra FutureBuilts eget kriteriesett eller med veletablerte
og revisorgodkjente sertifiseringer for bygg, som BREEAM-NOR. De
nye klimadokumentasjonskravene i byggteknisk forskrift som gjelder
for nybygg og oppgraderinger av bygg, samt bankenes dokumentasjonskrav
om miljøvennlighet grunnet EUs taksonomi, er begge med på å sette
enda større fart på dokumentasjons- og sertifiseringsarbeidet i
bransjen.
Når det gjelder definisjon
av miljøkrav for eksisterende bygg, finnes det egne sertifiseringsstandarder som
BREEAM In-Use, som det tilsvarende kan tas utgangspunkt i. BREEAM
In-Use gir også mulighet for gradvis oppgradering. Det bør vurderes
mildere krav om miljøvennlighet for eksisterende bygg, for eksempel krav
om lavere sertifiseringsnivå for eldre bygg, slik at det også er
insentiv til å gjøre oppgraderinger i eksisterende bygg heller enn
å rive.
Sertifiseringsordningene
jobber selv med harmonisering mot europeisk og norsk regelverk.
Blir definisjonen av miljøvennlige bygg harmonisert med etablerte måter
å rapportere på, vil dette kunne innføres uten å kreve for mye byråkrati
hverken hos kommunene som vil kutte utslipp, eller virksomhetene
som ønsker å få redusert eiendomsskatt.
Kommuner har i dag
anledning til å sette forskjellige satser for næringseiendom og
bolig. Miljødokumentasjon er i større grad utbredt for næringseiendom,
så det bør vurderes om forslaget kun skal gjelde for næringseiendom
eller også bolig, eventuelt om det først skal gjelde næringsbygg
og på sikt bolig. Som med eksisterende bygg kan det også tenkes
mildere krav for boligbygg.
Det bør også vurderes
om reduksjon av eiendomsskatt kan være gradert etter nivå på miljøstandard.
Dette kan oppnås ved å tilføye klima- og miljøvennlige bygg i eigedomsskattelova
§ 12.
Både muligheten for
tilføyelse som formål i § 7 som åpner for helt eller delvis unntak,
og graderte skattesatser etter § 12 bør derfor være en del av vurderingen. Uavhengig
av paragraf vil kommunen selv ha frihet til å velge om den vil innføre
et slikt insentiv eller ei.
Ved å ta utgangspunkt
i velkjente definisjonsverktøy for bransjen og med ovennevnte avklaringer
kan dette innføres på en ubyråkratisk måte. Samtidig vil det gi
kommuner som ønsker det, et sterkt verktøy for å gi insentiv til
mer klima- og miljøvennlige bygg.