Menneskehandel straffes
etter dagens regelverk med fengsel i inntil 6 år (menneskehandel)
og inntil 10 år (grov menneskehandel), jf. straffeloven §§ 257 og
258.
Straffeloven §§ 257
og 258 dekker forhold med forskjellige grader av grovhet, og for
påtalemyndigheten er det viktig at det ved straffutmåling etter
bestemmelsene er tilstrekkelig rom for å dekke de ulike grader av straffverdighet
ved de straffbare handlingene. Forslagsstillerne mener dagens strafferammer
ikke gir nok rom for å utmåle riktig straff i saker om menneskehandel,
og mener at de bør heves til henholdsvis inntil 10 års og inntil
15 års fengsel.
Menneskehandel til
prostitusjon, også der den rubriseres som grov, og der det straffbare
forholdet er begått som ledd i aktivitetene til en organisert kriminell gruppe,
straffes i henhold til foreliggende rettspraksis med fengsel i området
4 til 5 år. Dette straffenivået er kritisert av tidligere høyesterettsdommer
Magnus Matningsdal i kommentarutgaven til straffeloven, hvor han etter
gjennomgang av denne rettspraksisen skriver i kommentaren til § 258:
«Straffenivået i
disse sakene gir grunn til ettertanke: Som jeg kommer tilbake til
ved behandlingen av §§ 291–293 om voldtekt, er normalstraffenivået
for én voldtekt til samleie fengsel i fire år. Det samme gjelder for
’sovevoldtektene’. I Ot.prp. nr. 22 (2008–2009) s. 421 understreket
departementet ved tilføyelsen av ’tvinger’ at ’[d]ette uttrykker
bedre at også for eksempel prostitusjon kan ha elementer av tvang
i seg. Når man da kan konstatere at D i den saken som er omtalt
foran, for menneskehandel til prostitusjon i en treukersperiode, samt
en rolle i hovedforholdet som varte i ett år, ilegges samme straff
som normalstraffen for én ’sovevoldtekt’, er det etter min mening
svært dårlig sammenheng i straffenivået mellom de to lovbruddene.
Straffenivået for ’sovevoldtekt’ er kanskje noe strengt, mens straffenivået
for menneskehandel til prostitusjon er for mildt.»
Matningsdal har gjentatt
kritikken i Advokatbladet sommeren 2021.
Terskelen for å bringe
et forhold over i straffeloven § 258 om grov menneskehandel er høy
der fornærmede ikke er mindreårig, og langt de fleste menneskehandelsaker
er begått som ledd i organisert kriminell virksomhet. Det innebærer
at strafferammen som påtalemyndigheten i de fleste tilfeller må
forholde seg til i saker som gjelder menneskehandel, herunder menneskehandel
til prostitusjon, er fengsel i inntil 6 år. Denne strafferammen
er etter forslagsstillernes syn ikke rommelig nok til å kunne løfte
straffenivået i saker om tvangsprostitusjon opp på et nivå som gir
bedre harmoni med for eksempel straffenivået for voldtekt. Menneskehandel
til slik prostitusjon vil gjerne omfatte tvang til å ha samleie med
et betydelig antall menn, og omfanget av den seksuelle omgangen
kan i mange saker sammenlignes med det en ser i de store nettovergrepssakene.
Straffenivået ved nettovergrep av et visst omfang er høyt. Som eksempel
kan nevnes en sak fra 2019 (HR-2019-721-A) hvor Høyesterett mente
at det var grunnlag for en fengselsstraff i området 15 til 16 år
for seksuelle overgrep mot i alt 49 mindreårige jenter over internett.
Fire av de straffbare forholdene i saken ble ansett som voldtekt,
herunder to voldtekter til samleie.
Slik forslagsstillerne
ser det, er det – i lys av rettsutviklingen og straffenivået i voldtektssakene
– grunnlag for å straffe menneskehandel til prostitusjon, særlig hvor
forholdet ligger tett opp mot voldtekt, og hvor tvangsprostitusjonen
har hatt et visst omfang, med mer enn 6 års fengsel.
Forslaget er fra
forslagsstillernes side ikke ment å skulle medføre en strengere
bedømmelse og endring av utmålingspraksis for menneskehandel til
andre tvangs- og utnyttelsesformer. Ettersom straffeloven § 257
omfatter handlinger av svært ulik karakter, kan det uansett ikke
utledes et normalnivå i disse sakene, og det er av den grunn etter
forslagsstillernes syn heller ikke hensiktsmessig å innføre en minstestraff
ved overtredelse av straffeloven § 257.
Avslutningsvis nevnes
at strafferammen for annen alvorlig integritetskrenkende kriminalitet
som eksempelvis grov mishandling i nære relasjoner, jf. straffeloven
§ 283, og grov kjønnslemlestelse, jf. straffeloven § 285, er fengsel
i inntil 15 år. Forslagsstillerne kan vanskelig se noen gode grunner
til at den øvre strafferammen for menneskehandel, og da grov menneskehandel jf.
straffeloven § 258, kun skal være fengsel i inntil 10 år.