Bakgrunn
Abort utgjør et etisk
dilemma, og det er bred enighet i samfunnet om målet om færrest
mulig og en fortsatt reduksjon i antallet svangerskapsavbrudd. I 2022
ble det utført 11 967 svangerskapsavbrudd, mot 10 875 i 2021. Det
er en økning på rundt 10 pst. sammenlignet med 2021, og aborttallene
er nå på nivå med tallene i 2019. Antallet svangerskapsavbrudd per 1 000
kvinner var 9,8 i 2022. Raten har vært under 10 per 1 000 de siste
fire årene, men 9,8 er den høyeste raten de fire årene.
Selv om tallene går
opp fra 2021 til 2022, har det historisk vært en nedgang i antallet
aborter. Den jevne nedgangen i antallet svangerskapsavbrudd per
1 000 kvinner man har sett fram til nå, viser at tiltak for å forebygge svangerskapsavbrudd
har effekt, og at vaner som etableres i ung alder, tas med inn i
voksenlivet. Det
beste tiltaket for å redusere antallet svangerskapsavbrudd er gratis
prevensjon. Forslagsstillerne mener det bør gjøres tilgjengelig
for alle, og for dem under 26 år allerede fra 1. januar 2024. Forslagsstillerne
mener det er behov for en ny og forsterket handlingsplan for reduksjon
i antall svangerskapsavbrudd. Regjeringen Solberg la i 2020 frem
Handlingsplan for fortsatt reduksjon i antall svangerskapsavbrudd
– informasjon og tilgjengelighet 2020-2024. Den varer til 2024,
og forslagsstillerne mener det er viktig at regjeringen sikrer at
en ny handlingsplan er klar til å overta, slik at arbeidet for det
tverrpolitiske målet om færrest mulig svangerskapsavbrudd fortsetter. Handlingsplanen
for 2020–2024 fokuserer på informasjon og veiledning om prevensjon
og tilgjengelighet til prevensjon. Dette mener forslagsstillerne
er viktige nøkkelfaktorer for arbeidet også fremover. Forslagsstillerne
viser til at det i dag forskes på prevensjonsmidler for menn, men
at det er behov for å intensivere dette arbeidet slik at også menn
kan ha flere alternative prevensjonsmidler og i større grad dele
ansvaret med kvinnen.
Hvor og hvordan man
innhenter informasjon, er i endring. Informasjon og veiledning om
ulike typer prevensjonsmidler, mulige bivirkninger og lignende må være
tilgjengelig og forståelig. Samtidig er det viktig at primærkilden
for informasjon er utdannet personell, fremfor at unge baserer seg
på andres erfaringer. Ulike prevensjonsmidler kan ha ulike bivirkninger
for forskjellige mennesker, og avgjørelsene om endring i bruk eller
å avslutte bør man ha muligheten til å snakke med for eksempel en
helsesykepleier om. På flere sosiale medier, som TikTok, trender
egenbaserte erfaringer med hormonell prevensjon, og flere og flere
tar valg basert på influenseres erfaring fremfor gode samtaler med
helsepersonell. Informasjon og veiledning om prevensjonsmuligheter,
risikoen ved dem og alternativene bør derfor være tilgjengelig også
i de kanalene unge bruker. Folkehelseinstituttet omtalte i rapporten
om svangerskapsavbrudd for 2021 at det trolig er slik at unge tar med
seg prevensjonsvanene fra ungdomstiden inn i voksenlivet. Samtidig
har det vært løftet en bekymring fra blant annet gynekologisk poliklinikk
på Ullevål om at skepsisen til hormonell prevensjon kan påvirke
antallet svangerskapsavbrudd i negativ retning. Kunnskapsbasert
informasjon, veiledning og samtale er derfor viktig at er tilgjengelig
for alle, slik at hver enkelt kan gjøre de valgene som passer for
seg basert på faglige råd. Lettere tilgjengelig informasjon i den
tidvis store jungelen av medier og kanaler bør være et viktig tiltak
i den nye handlingsplanen for fortsatt reduksjon av svangerskapsavbrudd.
Skolen spiller en
viktig rolle i informasjonsarbeidet gjennom blant annet seksualundervisningen.
Her er det flere ulike fag som har en viktig rolle, fra ulike perspektiver.
Å lære om egne og andres grenser er en viktig del av dette. For
å sikre at dette gjøres på en måte som ungdom tar til seg, mener
forslagsstillerne det bør gjennomføres en kartlegging av hvordan
skolene og helsesykepleierne kan samarbeide i gjennomføringen av
dette. Et sted å starte med styrket samarbeid kan være i naturfagsdelen, mens
de andre aktuelle fagene (samfunnsfag, KRLE og kroppsøving) potensielt
kan følge etter. Det er samtidig viktig at lærerne, som møter elevene
hver dag, har oppdatert kunnskap og gjøres i stand til å gi seksualundervisning
og tilby samtaler med elever om spørsmål og utfordringer de står
i.
Å gjennomføre et
svangerskapsavbrudd kan oppleves som en stor belastning. Mange ønsker
noen å prate med i etterkant, både ved provosert og spontan abort. Amathea
har et godt og etablert samtaletilbud for alle som står i disse
situasjonene, men etter budsjettvedtakene for 2023 risikerer de
å måtte redusere sin tilstedeværelse flere steder fordi de økonomiske
rammene ble redusert. Forslagsstillerne mener det er viktig å sikre
at Amathea er tilgjengelig i hele landet, slik at et samtale- og
veiledningstilbud er noe alle kan ha en reell mulighet til å oppsøke.
Disse samtalene bør kunne gjennomføres fysisk og i samme rom, og
en tilstedeværelse kun gjennom digitale kanaler som Teams er ikke
holdbart over tid. Helseforetakene har gjennom sitt sørge-for-ansvar plikt
til å tilby kvinner en oppfølgingssamtale etter spontanabort. Forslagsstillerne
mener at dette kan løses i praksis ved at Amatheas samtaletilbud
styrkes og informeres om. Ved mange av de gynekologiske avdelingene
og poliklinikkene er de ansatte så presset på tid at deres eneste
mulighet for samtale og veiledning er å henvise til Amathea. Derfor
mener forslagsstillerne det er nødvendig at det allerede i revidert
budsjett for 2023 sikres økte bevilgninger til Amathea, slik at
samtaletilbudet oppleves reelt og som et godt tilbud for de som trenger
det. En god jordmortjeneste i kommunene er også viktig i dette arbeidet.
Det finnes lite forskning
og kunnskapsgrunnlag om svangerskapsavbrudd, årsakene til dem og
hvilke tiltak som kan forhindre at en ikke planlagt graviditet ikke blir
et svangerskapsavbrudd. Det bør derfor legges til rette for mer
forskning og kunnskapsinnhenting, slik at det blir lettere å gjennomføre
målrettede tiltak for å redusere antallet. En mulig faktor som påvirker,
kan være de økonomiske rammene rundt det å få barn. I Norge er foreldrepengene
primært knyttet til mors deltakelse i arbeidslivet, og forslagsstillerne
mener det er på tide å utrede en modell der økonomisk støtte for
å få barn følger barnet. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende
i Norge er økende. Dette antas å ha sammenheng med økonomiske forhold
– som for eksempel hvor etablert man er i arbeidslivet, bosituasjon
og liknende – som kommende foreldre opplever at bør være i orden for
å ha råd til å få barn. Et viktig tiltak for å imøtekomme denne
skjevheten i økonomisk kompensasjon er at engangsstønaden så raskt
som mulig gjøres om til en månedlig utbetaling som totalt er på
minimum 2 G. På sikt mener forslagsstillerne denne bør økes.