Bakgrunn
Representantene viser
til Meld. St. 10 (2022-2023) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal
luftfartsstrategi, som regjeringen nylig la fram.
I det langstrakte
Norge er man helt avhengig av at staten kompletterer flytilbudet
der de kommersielle aktørene uteblir. Det skjer gjennom «forpliktelser
til offentlig tjenesteytelse» (FOT), der det stilles krav til billettpris,
kapasitet, frekvens, ruteføring og så videre.
Forslagsstillerne
mener rutetilbudet må opprettholdes og forbedres, samtidig som det
bør vurderes hvordan man kan sikre ikke-kommersielle ruter med lavere
priser enn i dag gjennom offentlige rutekjøp der det ikke finnes
gode alternativ til fly.
Det statlige flyrutekjøpet
sikrer i dag at det finnes et flyrutetilbud ved alle lufthavnene
i Avinor-systemet, og alle lufthavnene i Nord-Norge har FOT-ruter
– unntatt Bardufoss lufthavn. Bardufoss ligger midt i landsdelen og
kan lett inngå i et FOT-rutenettverk. Bardufoss lufthavn ligger
utenfor FOT-rutenettverket til tross for et stort omland i Midt-Troms
og til tross for at indre Troms er et kjerneområde for Forsvaret
med Hærens og Brigade Nords ledelse lokalisert til Bardufoss. Luftforsvarets flygeskole
og UiT Norges arktiske universitet benytter Bardufoss som campus
for landets eneste offentlige pilotutdanning. Bardufoss videregående
skole har landslinje for flyfag, med ekstra klasse for Forsvaret.
Tilreisende elever og studenter, vernepliktige, befal og offiserer kommer
dermed fra hele landet til innlandet i Troms.
Dagens tilbud ved
Bardufoss lufthavn oppleves som utilstrekkelig og sterkt fordyrende
for pasientreiser, næringslivet, privatreisende og i stor grad for
Forsvarets personell. Bardufoss lufthavn har i dag kun flyruter
etter anbud fra Forsvaret, og de går kun tur/retur Gardermoen. Skal
man til steder som Trondheim, Bodø, Vesterålen eller Finnmark, må
man først kjøres eller transporteres ut av Midt-Troms for å slippe
omveien via Gardermoen. Forsvarets rute tilfredsstiller bare delvis
Forsvarets behov og er ikke tilpasset næringsliv og innbyggere i Midt-Troms.
Når en stor andel
passasjerer må reise lange omveier eller kjøre til større lufthavner
framfor å bruke nærmeste lufthavn, er det ikke bærekraftig. Det
er samtidig betydelig fordyrende for de reisende, for næringslivet
og for Forsvaret.
I dag sikrer altså
det statlige FOT-rutekjøpet flyrutetilbud ved alle lufthavnene i
Avinor-systemet. At Bardufoss lufthavn drives av Forsvaret, er i
seg selv en lettelse for Avinor, men kan ikke være noe argument
eller en logisk grunn til å holde Bardufoss utenfor FOT-rutenettet.
Andøya lufthavn er sånn sett i samme situasjon som Bardufoss, men
har FOT-ruter.
I tråd med Meld.
St. 10 (2022–2023) ønsker forslagsstillerne i tillegg en innfasing
av nullutslippsfly, slik at økt rutefrekvens ikke medfører utslippsøkning.