Representantforslag om bedre utnyttelse av FOT-ruter

Dette dokument

  • Representantforslag 158 S (2022–2023)
  • Fra: André N. Skjelstad, Guri Melby og Alfred Jens Bjørlo
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Representantene viser til Meld. St. 10 (2022-2023) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal luftfartsstrategi, som regjeringen nylig la fram.

I det langstrakte Norge er man helt avhengig av at staten kompletterer flytilbudet der de kommersielle aktørene uteblir. Det skjer gjennom «forpliktelser til offentlig tjenesteytelse» (FOT), der det stilles krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring og så videre.

Forslagsstillerne mener rutetilbudet må opprettholdes og forbedres, samtidig som det bør vurderes hvordan man kan sikre ikke-kommersielle ruter med lavere priser enn i dag gjennom offentlige rutekjøp der det ikke finnes gode alternativ til fly.

Det statlige flyrutekjøpet sikrer i dag at det finnes et flyrutetilbud ved alle lufthavnene i Avinor-systemet, og alle lufthavnene i Nord-Norge har FOT-ruter – unntatt Bardufoss lufthavn. Bardufoss ligger midt i landsdelen og kan lett inngå i et FOT-rutenettverk. Bardufoss lufthavn ligger utenfor FOT-rutenettverket til tross for et stort omland i Midt-Troms og til tross for at indre Troms er et kjerneområde for Forsvaret med Hærens og Brigade Nords ledelse lokalisert til Bardufoss. Luftforsvarets flygeskole og UiT Norges arktiske universitet benytter Bardufoss som campus for landets eneste offentlige pilotutdanning. Bardufoss videregående skole har landslinje for flyfag, med ekstra klasse for Forsvaret. Tilreisende elever og studenter, vernepliktige, befal og offiserer kommer dermed fra hele landet til innlandet i Troms.

Dagens tilbud ved Bardufoss lufthavn oppleves som utilstrekkelig og sterkt fordyrende for pasientreiser, næringslivet, privatreisende og i stor grad for Forsvarets personell. Bardufoss lufthavn har i dag kun flyruter etter anbud fra Forsvaret, og de går kun tur/retur Gardermoen. Skal man til steder som Trondheim, Bodø, Vesterålen eller Finnmark, må man først kjøres eller transporteres ut av Midt-Troms for å slippe omveien via Gardermoen. Forsvarets rute tilfredsstiller bare delvis Forsvarets behov og er ikke tilpasset næringsliv og innbyggere i Midt-Troms.

Når en stor andel passasjerer må reise lange omveier eller kjøre til større lufthavner framfor å bruke nærmeste lufthavn, er det ikke bærekraftig. Det er samtidig betydelig fordyrende for de reisende, for næringslivet og for Forsvaret.

I dag sikrer altså det statlige FOT-rutekjøpet flyrutetilbud ved alle lufthavnene i Avinor-systemet. At Bardufoss lufthavn drives av Forsvaret, er i seg selv en lettelse for Avinor, men kan ikke være noe argument eller en logisk grunn til å holde Bardufoss utenfor FOT-rutenettet. Andøya lufthavn er sånn sett i samme situasjon som Bardufoss, men har FOT-ruter.

I tråd med Meld. St. 10 (2022–2023) ønsker forslagsstillerne i tillegg en innfasing av nullutslippsfly, slik at økt rutefrekvens ikke medfører utslippsøkning.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen innrette FOT-rutetilbudet bedre, slik at det reduserer omveier og senker reisetid og reiseutgifter til og fra landets lufthavner utenfor storbyene.

  • 2. Stortinget ber regjeringen legge inn Bardufoss lufthavn i neste FOT-ruteavtale.

  • 3. Stortinget ber regjeringen tilpasse kompensasjonsbeløp og avgiftsstruktur for å få til en bedre miljø- og klimamessig innretning av FOT-ruter.

  • 4. Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en sak der det vurderes hvordan flyrutene gjennom FOT-rutetilbudet kan gjøres billigere for forbrukerne.

9. mars 2023

André N. Skjelstad

Guri Melby

Alfred Jens Bjørlo