Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at Oslo bystyre har vedtatt at de ønsker et forsøk med
en lokal rusreform. Justis- og beredskapsminister Emilie Mehl avviser
at Justis- og beredskapsdepartementet kan behandle en søknad som
kan gi et unntak fra relevant lovverk for en lokal rusreform slik
Oslo bystyre ønsker. Forslagsstillerne er usikre på om justis- og
beredskapsministeren ikke ønsker å behandle søknaden fra Oslo bystyre
om å få gjennomføre forsøk med en lokal rusreform basert på at det
ikke er mulig innenfor gjeldende lovverk, eller om motviljen er
politisk. Hvis det ikke er mulig å åpne for slike forsøk ved egen
forskrift, men det må lages en egen lov for slike forsøk, viser
forslagsstillerne til lov om ordning med brukerrom for inntak av
narkotika (brukerromsloven) med tilhørende forskrifter. Denne loven
ga hjemmel for unntak fra straffansvaret etter annet gjeldende lovverk
for tunge injiserende rusavhengige i Oslo. Forslagsstillerne mener
det snarest må lages en ny lov som åpner for slike lokale forsøksordninger
dersom det er nødvendig.
Behovet for en rusreform
er størst i de store byene, og når Oslo bystyre selv ber om å få
innføre forsøk med en lokal rusreform som kan gi verdifull kunnskap,
er det etter forslagsstillernes syn helt nødvendig å gjøre et unntak
i loven eller endre lovverket på en måte som muliggjør slike forsøk.
Forslagsstillerne
viser til at det er et solid kunnskapsgrunnlag i NOU 2019:26 Rusreform
– fra straff til hjelp. Dette kunnskapsgrunnlaget underbygger at
tiden er overmoden for en rusreform, fordi straff for rusmisbruk
er mer skadelig enn selve rusbruken. I tillegg vet man at ungdom
på Oslos østkant har tre ganger så stor sannsynlighet for å bli
straffet og stigmatisert som ungdom på Oslos vestkant. Dette forsterker
sosial ulikhet i Norges hovedstad. Konsekvensen av den feilslåtte
ruspolitikken er at mange ungdommer får ødelagt sine liv før de
får startet på voksenlivet. Dette kan ikke forslagsstillerne sitte
rolig å se på. Ungdom må få oppfølging og hjelp, ikke straff og
stigmatisering, som en vet virker mot sin hensikt. De må vite at
de ikke risikerer sin fremtid dersom de ber om hjelp på vegne av
seg selv eller venner.
Forslagsstillerne
er også bekymret for de mange tungt rusavhengige som ofte er i sårbare
situasjoner og blir straffet for en sykdom de har. Forslagsstillerne
mener det haster med reformer som gir verdighet til syke mennesker
fremfor å straffe dem. I påvente av den såkalte rus- og behandlingsreformen
som regjeringen har varslet, må de store byene og kommunene som
ønsker det, få gjennomføre forsøk med lokale rusreformer, både for
å innhente kunnskap og også for å redde liv. I den forbindelse viser
forslagsstillerne til at av de 324 menneskene som døde av rus på
landsbasis i 2022, var 51 bosatt i Oslo. Forslagsstillerne viser
til regjeringens egen plattform, som understreker at det kommunale selvstyret
gir rom for skreddersydde løsninger for hvert enkelt lokalsamfunn,
og at regjeringen skal legge til rette for økt kommunalt selvstyre
med større grad av innovasjon. Videre står det i regjeringserklæringen
at det lokale selvstyret er viktig, og statlige og regionale myndigheter
skal vektlegge lokaldemokratiet når det vurderes om det skal fremmes
innsigelse eller innvending. Forsøk med en lokal rusreform er svært
viktig, nødvendig og ønsket av de folkevalgte i Oslo.