Bakgrunn
Det er store behov
for investeringer i nye sykehusbygg over hele landet, da mye er
gammelt og preget av elendig vedlikehold. Siden sykehusene og helseforetakene
forvaltes som foretak, fungerer de som egne enheter der man ikke
politisk vedtar å gi penger til å bygge nye sykehus. Det er krav
om at helseforetakene har egenkapital som står «i forsvarlig forhold
til foretakets virksomhet». Det er en slags sparekonto. Denne sparekontoen
brukes når det skal bygges nye sykehus, der man tar opp investeringslån
med egenkapital på 30 prosent. Et eksempel som tømmer mye av sparekontoen,
er nye Oslo universitetssykehus, som koster minst 40 mrd. kroner
og derfor krever minimum 12 mrd. kroner i egenkapital. Dette går
på bekostning av andre sykehusprosjekter når de er klare til å ta
opp investeringslån, og det rammer pasientene når ressursene må vris
til bygninger.
Den valgte modellen
gjør at flere sykehusprosjekter står i fare. Sommeren 2022 besluttet
styret i Helse Sør-Øst å utsette ny kvinneklinikk ved Sørlandet
sykehus på ubestemt tid. Andre eksempler er utbygging av Ålesund sjukehus,
samt at andre byggetrinn på nytt sykehus i Stavanger står i fare.
Forslagsstillerne
mener finansieringen av nye sykehusbygg ikke må få konsekvenser
for sykehusenes driftsbudsjett, og heller bør ses på som en helhetlig
investering gjennom et eget utbyggingsselskap. Selskapet må sørge
for at byggene bygges etter størrelse og modell som er tilpasset
helseregionens behov, fremfor hva egenkapitalen til hver enkelt
helseregion kan dekke.
Flere nye sykehus
eller utbygging av eksisterende sykehus er blitt bygget med for
lite kapasitet på grunn av økonomien i de enkelte helseforetakene.
Budsjettsprekker eller økte kostnader kan fort bety kutt i planlagt
infrastruktur og kutt i pasientbehandling ved eksisterende sykehus.
Konsekvensen er at sykehusene er underdimensjonerte allerede ved
åpning.
Forslagsstillerne
mener det må tas kontroll over utbygging av sykehus, og at finansiering
av infrastruktur ikke skal gå på bekostning av pasientbehandlingen.
Lenge var utbygging
av hovedveinettet et trist kapittel i Norge. Situasjonen var preget
av stykkevis og delt utbygging, det var tidkrevende og med for lav
kapasitet. Fremskrittspartiet sørget for etablering av veiutbyggingsselskapet
Nye Veier med rammebetingelser som gjorde det mulig med langsiktig
planlegging og finansiering. Dette har raskt gitt nødvendig ny utbygging
av høyhastighetsveier som bygger landet sammen, med forpliktelser
knyttet til vedlikehold.
Etableringen av veiselskapet
har tjent oss vel. Forslagsstillerne mener at lærdommen fra Nye
Veier også skal brukes ved utbygging av annen offentlig infrastruktur,
som sykehusbygg. Langsiktig planlegging og finansiering vil kunne
sørge for mer effektiv utbygging til en lavere kostnad. Vedlikeholdsansvaret
er også en viktig del av helheten ved slike prosjekter. Dagens sykehusstruktur
er dessverre i stor grad preget av gammel bygningsmasse med et over
tid elendig vedlikehold.
Et utbyggingsselskap
for sykehus vil kunne konsentrere seg om sykehusbyggene, og dermed
sikre at sykehusenes budsjetter for drift og investeringer skilles.
Det må sørges for tilsvarende rammebetingelser knyttet til planlegging
og finansiering som i veiselskapet Nye Veier AS. Selskapet skal
ha ansvar for både utbygging og drift og vedlikehold av disse sykehusbyggene.
Utbygging av sykehusbygg skal ikke lenger ramme pasientene i form av
kutt i behandlingskapasiteten.
Utbyggingsselskapet
opprettes som et statsaksjeselskap med sykehusbygg som formål og
tildeles som portefølje planlagte sykehusinvesteringer samt drift
av disse. Selskapet skal gis en stabil og forutsigbar finansiering og
skal også ha anledning til å gjøre egne låneopptak hos staten eller
i markedet.
Forslagsstillerne
mener at utbygging av nye sykehusbygg er et godt eksempel på viktig
offentlig infrastruktur der investeringene skal kunne gjøres utenfor handlingsregelen,
jamfør Dokument 8:245 S (2021–2022) Representantforslag om ny økonomisk
politikk og samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer i Norge, jf.
Innst. 139 S (2022–2023).