Bakgrunn
Helsepersonellkommisjonens
rapport «Tid for handling» slår fast at rekrutteringsutfordringene
både på sykehus og i kommunehelsetjenesten nå er så omfattende at
det er vanskelig å opprettholde flere grunnleggende tjenester.
Samtidig som mangelen
på helsepersonell i det offentlige øker, har det vært en eksplosiv
vekst i kommersielle, private helsetjenester. Antall private sykehus
har økt fra seks i 2001 til 42 i 2021. I tillegg finnes det et økende
antall kommersielle klinikker som gir polikliniske tjenester innen
spesialisthelsetjenesten. Staten fører ingen oversikt over disse
etableringene.
Det er de siste årene
blitt kommunisert tydelig både gjennom medieoppslag og rapporter
at belastningen på helsepersonell i de offentlige tjenestene er
veldig høy. En betydelig andel helsepersonell som slutter i de offentlige
helsetjenestene, tar seg jobb i det private. Private sykehus og
klinikker kan selv velge hvilke pasientgrupper de ønsker å gi tilbud
til. Dermed kan de tilby arbeidsdager og -oppgaver med gunstigere
arbeidstider enn i det offentlige. Etablering og utbygging av kommersielle
sykehus fører mange steder til en forverring av helsepersonellmangelen
til de offentlige helsetjenestene.
De offentlige sykehusene
bruker ressurser og tid på praksisplasser og utdanningsløp for helsepersonell.
De kommersielle helsetjenestene bidrar ikke til å utdanne nytt helsepersonell.
De binder opp ressurser det offentlige har bygget opp.
Helse Nord og kommuner
i Nord-Norge har store utfordringer med rekruttering av helsearbeidere.
En stor andel av budsjettoverskridelsene til Helse Nord er knyttet
til innleie på grunn av rekrutteringsproblemer. Nå bygger det kommersielle
helsekonsernet Aleris store sykehussatsinger i både Tromsø og Bodø.
Det er åpenbart at disse vil rekruttere helsearbeidere fra både
kommunehelsetjenesten og sykehus i området og vil gjøre driftssituasjonen
enda vanskeligere for de offentlige helsetjenestene. Dette er eksempler
på hvordan den uregulerte etableringen av private sykehus utgjør
en trussel mot den offentlige helsetjenesten på grunn av helsepersonellmangelen.
Tidligere har etablering
og utbygging av sykehus vært regulert gjennom en forskrift som stilte
krav om at det skulle søkes godkjenning ved nyetablering, utvidelse
eller endring i sykehusvirksomhet. Dette regelverket ble endret
slik at det som nå er angitt i spesialisthelsetjenesteloven, er
at departementet har hjemmel til å gi forskrift om krav til godkjenning
av virksomheter og helsetjenester i spesialisthelsetjenesten når
visse hensyn tilsier det. Disse hensynene er tjenestetilbudets kvalitet,
pasientsikkerhet, samfunnssikkerhet eller beredskap. Forskriftene
som ga denne reguleringen, ble imidlertid opphevet i 2018. Det betyr
at det per i dag ikke gjelder krav om at nyetablering eller utvidelser
av private sykehus skal godkjennes.
Helsepersonellkommisjonen
peker på nødvendigheten av å bruke ressursene riktig og skjære ned
på unødvendig og lavt prioritert behandling. Forslagsstillerne vil
peke på at de kommersielle helseaktørene er en driver for økt etterspørsel
etter lavt prioriterte og til dels unødvendige undersøkelser og
behandlinger gjennom at de aktivt reklamerer for helsetjenester
som har lav nytteverdi og ikke er anbefalt. Et eksempel er at Legeforeningens
kampanje mot overbehandling, «Gjør kloke valg», fraråder helsekontroller
uten indikasjon, mens noen kommersielle klinikker reklamerer for
og oppfordrer til årlige helsesjekker. De kommersielle klinikkene
tilbyr tidkrevende undersøkelser utført av spesialister, som ultralydundersøkelse
av alle indre organer og analyse av alle føflekker på kroppen til
mennesker der det ikke foreligger noen mistanke om sykdom.
Den offentlige helsetjenesten
er organisert slik at det er allmennleger og andre i primærhelsetjenesten som
henviser til spesialisert behandling. Dette er for å sikre at ressursene
brukes fornuftig ved at man løser mest mulig på et lavere nivå.
De kommersielle sykehusene
driver etter profittmotiv. Deres grunnoppdrag er å tjene penger
til investoren og sikre bedriftens omdømme – de har ikke noe samfunnsoppdrag
slik den offentlige helsetjenesten har. Helsepersonellkommisjonen
peker på at det er en fare for at det kommersielle markedet for
helsetjenester vil vokse som en konsekvens av at det offentlige
må stramme inn. De som har råd til å betale selv, vil fortsatt kunne
få tilgang til tjenester det offentlige ikke kan prioritere. Det
vil føre til et todelt helsevesen der de som har private helseforsikringer
eller god råd, har tilgang på bedre og raskere tjenester, mens det
offentlige tilbudet svekkes av personellmangel.
Forslagsstillerne
mener denne utviklingen må stanses. Ett viktig tiltak er å sikre
at det offentlige helsevesenet tilbyr attraktive arbeidsvilkår.
En styrking av det offentlige helsevesenet er et nødvendig grep
for likeverdige helsetjenester for befolkningen, uavhengig av økonomi
og bosted. Men det må også gjeninnføres en regulering av etablering
av private sykehus og klinikker for å sikre at de knappe personellressursene
i helsetjenesten brukes rasjonelt. Det er nødvendig for å sikre
gode og trygge offentlige helsetjenester til hele befolkningen.
Forslagsstillerne
viser til at spesialisthelsetjenesteloven åpner for at det kan stilles
krav til godkjenning av virksomheter og helsetjenester som omfattes
av denne loven, når hensyn til tjenestetilbudets kvalitet, pasientsikkerhet,
samfunnssikkerhet eller beredskap tilsier det.