Representantforslag om å bekjempe vold og trusler i norsk skole
Dette dokument
- Representantforslag 144 S (2022–2023)
- Fra: Himanshu Gulati, Sylvi Listhaug, Terje Halleland, Marius Arion Nilsen, Dagfinn Henrik Olsen og Erlend Wiborg
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Den 11. januar i år ble Bråtejordet skole på Strømmen i Lillestrøm kommune stengt av verneombudet som følge av trusler mot lærere. To uker senere ble Tindlund ungdomsskole i Sarpsborg nødt til å stenge etter en alvorlig voldshendelse der blant annet en lærer hadde blitt utsatt for vold. Politiet rykket ut til skolen, og Sarpsborg Arbeiderblad skrev at en forelder fortalte om at elever ble låst inne på klasserom av lærere for deres egen sikkerhet.
I Oslo alene var det i 2021 over 3 500 volds- og trusselhendelser mot ansatte ved skoler. Romerikes Blad skrev den 3. februar i år at det i løpet av skoleårets 190 dager i 2022 ble varslet om over ni volds- og trusselhendelser daglig på skolene på Romerike. Dette innebar over 1 800 avviksmeldinger om vold, trusler og utagering. Dette er noen av avviksmeldingene som avisen omtalte:
«Elev tok plutselig kvelertak på meg og klorte hals»
«Trussel med saks»
«Kvelertak med tau»
Problemstillingen med vold og trusler i skolen er dessverre ikke ny. Trusler og vold er dessverre blitt en del av hverdagen til mange av landets lærere. I en undersøkelse gjort av Statens arbeidsmiljøinstitutt i 2021 kom det frem at én av fire lærere i grunnskolen er utsatt for vold og trusler.
Forslagsstillerne ser med sterk bekymring på at problemstillinger med vold og trusler i skolen legges lokk på uten å adresseres på en nødvendig måte. Forslagsstillerne vil også vise til uttalelser fra førsteamanuensis Børge Skåland ved OsloMet, som har forsket på vold mot lærere i skolen, i Romerikes Blad om at elevene har for stor makt, og at lærerne har mistet mye av sin autoritet i skolen.
Det er stor grunn til å være bekymret for den økende trenden med vold og trusler i skolen. Dette er både et arbeidsmiljøproblem, en sikkerhetsutfordring, et ledelsesproblem og en uakseptabel ukultur. I noen kommuner er det også et integreringsproblem. Forslagsstillerne frykter at mangel på tydelig ledelse fra de øverste ansvarlige for utdanningssektoren, samt mangel på retningslinjer for irettesettelser ved overtramp, vil gjøre at den negative spiralen fortsetter fremfor å stoppes.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
-
1. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan lærerens stilling i skolen kan styrkes, herunder gjennom økt myndighet, utvidede fullmakter for bortvisning av elever, anledning til å gripe inn og beskytte seg selv og andre i farlige situasjoner og lignende. Forslagene bør også inkludere en styrking av skoleledelsens mulighet og virkemidler til å håndtere og reagere på vold og trusler som skjer i skolen. Om nødvendig for gjennomføring av tiltakene bes regjeringen fremme forslag til konkrete lovendringer.
-
2. Stortinget ber regjeringen sørge for økt fokus på klasseledelse i lærerutdanningen.
-
3. Stortinget ber regjeringen sørge for økt involvering av foreldre og foresatte ved alvorlige overtramp av ordensreglementet i skolen.
-
4. Stortinget ber regjeringen vurdere innføring av oppfølgingsteam ved sterkt belastede skoler, vurdere innføring av faste rutiner for politianmeldelse fra skolens side ved alvorlig vold og trusler og vurdere hvilke reaksjoner som kan ilegges personer som utøver vold og trusler i skolen.
-
5. Stortinget ber regjeringen om årlig å rapportere om statistikk og utviklingen når det gjelder vold og trusler i norsk skole.
Himanshu Gulati |
Sylvi Listhaug |
Terje Halleland |
Marius Arion Nilsen |
Dagfinn Henrik Olsen |
Erlend Wiborg |