Bakgrunn
Den 11. januar i
år ble Bråtejordet skole på Strømmen i Lillestrøm kommune stengt
av verneombudet som følge av trusler mot lærere. To uker senere
ble Tindlund ungdomsskole i Sarpsborg nødt til å stenge etter en
alvorlig voldshendelse der blant annet en lærer hadde blitt utsatt
for vold. Politiet rykket ut til skolen, og Sarpsborg Arbeiderblad
skrev at en forelder fortalte om at elever ble låst inne på klasserom
av lærere for deres egen sikkerhet.
I Oslo alene var
det i 2021 over 3 500 volds- og trusselhendelser mot ansatte ved
skoler. Romerikes Blad skrev den 3. februar i år at det i løpet
av skoleårets 190 dager i 2022 ble varslet om over ni volds- og
trusselhendelser daglig på skolene på Romerike. Dette innebar over
1 800 avviksmeldinger om vold, trusler og utagering. Dette er noen
av avviksmeldingene som avisen omtalte:
Problemstillingen
med vold og trusler i skolen er dessverre ikke ny. Trusler og vold
er dessverre blitt en del av hverdagen til mange av landets lærere.
I en undersøkelse gjort av Statens arbeidsmiljøinstitutt i 2021 kom
det frem at én av fire lærere i grunnskolen er utsatt for vold og
trusler.
Forslagsstillerne
ser med sterk bekymring på at problemstillinger med vold og trusler
i skolen legges lokk på uten å adresseres på en nødvendig måte.
Forslagsstillerne vil også vise til uttalelser fra førsteamanuensis
Børge Skåland ved OsloMet, som har forsket på vold mot lærere i
skolen, i Romerikes Blad om at elevene har for stor makt, og at
lærerne har mistet mye av sin autoritet i skolen.
Det er stor grunn
til å være bekymret for den økende trenden med vold og trusler i
skolen. Dette er både et arbeidsmiljøproblem, en sikkerhetsutfordring,
et ledelsesproblem og en uakseptabel ukultur. I noen kommuner er
det også et integreringsproblem. Forslagsstillerne frykter at mangel
på tydelig ledelse fra de øverste ansvarlige for utdanningssektoren,
samt mangel på retningslinjer for irettesettelser ved overtramp,
vil gjøre at den negative spiralen fortsetter fremfor å stoppes.