Bakgrunn
Regjeringen viderefører
planene om å samle Oslo universitetssykehus (OUS) på ett sted ved
å legge ned Ullevål sykehus og splitte aktiviteten mellom et nytt storsykehus
på Gaustad og et nytt lokalsykehus på Aker.
Forslagsstillerne
viser til at advarslene mot planene har vært mange, og verken Legeforeningen,
Psykologforeningen eller Norsk Sykepleierforbund støtter prosjektet.
Lokaldemokratiet, ved Oslo bystyre, har også sagt klart nei til
prosjektet. Derfor valgte regjeringen i vår å benytte statlig reguleringsplan
for å få planene gjennomført.
Hovedkritikken mot
planene dreier seg om at tomtene på Gaustad og Aker er for små til
å romme de sykehusfunksjonene som trengs, at det komplette akuttmedisinske
fagmiljøet ved Ullevål splittes opp og svekkes, og at den økonomiske
risikoen ved prosjektet er svært høy. Sykehuset skal finansiere
kapitalutgiftene til prosjektet gjennom innsparinger i driften,
noe som innebærer dype kutt i dagens pasientrettede aktivitet.
Forslagsstillerne
viser til at OUS bare for 2023 varsler at de skal kutte 400–500
årsverk. Fødetilbudet vil bli redusert med 2–4 fødestuer, og ABC-klinikken
legges ned fra 4. mars 2023. Thoraxkirurgisk avdeling skal sommerstenges.
Det skal kuttes i omsorgen for nyfødte og barn med behov for intensivbehandling.
Det skal gjøres dype kutt i voksenpsykiatrien, og det skal kuttes
i behandlingen av rusavhengige, for å nevne noe. Det er varslet
at alle avdelinger på sykehuset vil merke kuttene. I tillegg har
det gått ut skriv til ansatte ved enkelte avdelinger om at det ikke
lenger alltid skal tilbys «behandling i verdensklasse».
Kuttene har allerede
nå medført at mange ansatte, både ved fødeavdelingene og ved thoraxkirurgisk
avdeling, har sagt opp sine stillinger, blant annet fordi de mener
kuttene innebærer at de ikke vil være i stand til å utføre god og
forsvarlig helsehjelp til sine pasienter.
Investeringskostnaden
ved regjeringens sykehusplaner er på over 37 mrd. kroner. Gitt erfaringen
med tilsvarende prosjekter er det all grunn til å tro at prisen vil
bli betydelig høyere. Det vil medføre et uansvarlig høyt press på
økonomien, både i OUS, men også i hele Helse Sør-Øst.
I forbindelse med
at styret i OUS og Helse Sør-Øst vedtok forprosjektrapporten for
Nye Aker og Nye Rikshospitalet i 2022, ble det rettet kraftig kritikk
mot spareplanene ved OUS. Tillitsvalgte ved sykehuset mente at de
planlagte innsparingene etter at sykehusene er klare, ikke er realistiske,
og at prosjektet vil gå ut over andre byggeprosjekter i regionen.
14 representanter for fagforeninger ved sykehuset sendte inn en
protokolltilførsel der de skrev at de mener at det «stadig er en
rekke uavklarte forhold, og identifiserte mangler i prosjektet uten adekvat
risiko- og konsekvensutredning». De ba om at prosjektet ble stanset
og replanlagt. De fikk ikke gjennomslag.
De siste ukene har
vist at kuttene ved OUS allerede truer med å svekke pasienttilbudet
for innbyggere i Oslo og hele regionen.
Forslagsstillerne
mener situasjonen ved OUS er så prekær at Stortinget må kobles på
for å stanse prosjektet før det er for sent. Det er behov for å
planlegge nye sykehus i Oslo på en annen måte, som legger til rette
for en trinnvis utvikling av Ullevål sykehus som komplett regionsykehus
og nytt lokalsykehus på Aker. Det medfører betydelig lavere økonomisk
og helsefaglig risiko.