I Riksrevisjonens
rapport «Riksrevisjonens undersøkelse av årsaker til lang saksbehandlingstid
i klage- og ankeskasbehandling i NAV og Trygderetten» (Dokument
3:8 (2020–2021)) kommer det tydelig frem at klagebehandlingstiden
for sykepenger er kommet opp i 52 uker. Nav og Trygderetten fikk
alvorlig kritikk for dette, og rapporten påpekte at dette er en
utvikling som har pågått over tid. I tillegg er det særs alvorlig
når det gjelder helserelaterte ytelser, som sykepenger.
I Riksrevisjonens
rapport står følgende:
«I saker som omhandler
uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser,
vil utfallet ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren.
Eter Riksrevisjonens vurderinger er det derfor alvorlig at disse
brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid, med den økte
belastningen og påkjenningen denne ventetiden innebærer.»
Rapporten belyser
flere sider av problematikken rundt klagebehandlingen og hvorfor
saksbehandlingstiden har blitt så lang. Det står blant annet
«På flere av ytelsesområdene
har det over tid vært utfordringer knyttet til at nødvendige opplysninger ikke
i tilstrekkelig grad innhentes av vedtaksinnstansene. Videre er
det på flere områder varierende kvalitet i vedtaksbrevet som sendes
til brukeren. At saker ikke utredes godt nok i vedtaksinstansene,
og at brukeren ikke i tilstrekkelig grad settes i stand til å forstå
sitt vedtak, er faktorer som bidrar til at unødvendige klager kommer
inn i systemet og gir flere klagesaker til behandling. At det fattes
vedtak uten at en sak er tilstrekkelig opplyst, utfordrer også brukerenes
rettsikkerhet i de tilfellene der brukere som faktisk har rett på
en ytelse, ikke klager på et avslag. I slike tilfeller vil brukeren
ikke få en ytelse som vedkommende rettmessig har krav på. Mangelfull
utredning av saker i vedtaksinstansene bidrar også til merarbeid
og økt tidsbruk i etterfølgende ledd i klage- og ankesaksbehandlingen.»
Stortinget har vedtatt,
etter at representanter fra Fremskrittspartiet opprinnelig foreslo
det i Dokument 8:56 S (2019–2020), å opprette et Nav-ombud som kunne
hjulpet de som har fått avslag, med å forstå hvorfor avslaget kom,
og hva begrunnelsen var, jf. Innst. 408 S (2020–2021). Vedtaket
om Nav-ombudet har ikke blitt gjennomført.
Forslagsstillerne
har også merket seg at problematikken har blitt tatt opp en rekke
ganger i forskjellige medieoppslag. Folk mister hus og hjem i påvente
av saksbehandlingen. Nav opplyser selv på sine nettsider at behandlingstiden
på klager vedrørende sykepenger er 52 uker.
Nav har som mål at
saksbehandlingstiden ikke skal være over 12 uker. For noen ytelser
og tjenester når de dette målet, men de er svært langt fra målet
når det gjelder klagebehandling av sykepenger.